Crazee Skrevet 21. november 2004 #21 Skrevet 21. november 2004 Jaja, sidan me er inne på fleire ord her: Det er òg mange som snakkar om relion. Er det så vanskeleg å uttale gi i ordet religion? Det burde jo elles vera eit enkelt ord å uttale rett...
Gjest gjest1 Skrevet 21. november 2004 #22 Skrevet 21. november 2004 Finnes maaaaaaaaaaaaange slike eksempler, men det der er et av de absolutt verste. Og så folk som ikke klarer å skille på kjøtt og skjøtt... Det er så basic at jeg mister helt respekten - språket er vår "signatur", og det sier utrolig mye om en persons kunnskapsnivå hvordan man snakker. Jeg går ikke og irriterer meg, så lenge de klarer å SKRIVE korrekt, men de mister litt kred... Er veldig enig med Fiona her!
Annie Skrevet 21. november 2004 #23 Skrevet 21. november 2004 Den værste (verste?, husker ikke hva som er rett i farten... :oops: ) varianten av psykiater er psykiatriker. Det er i tillegg utrolig mange som sier det!
Ottine Skrevet 21. november 2004 #24 Skrevet 21. november 2004 De tingene jeg irriterer meg mest over er norske som snakker "pakkis" språk!!!! Og da mener jeg de yngre som snakker sånn hele tiden, ikke bare på tull. De tror de er kule fordi de snakker som de med utenlandsk bakgrunn gjør. For meg blir det bare dumt og jeg ser på sånne som dumme! I tillegg irriterer jeg meg mye over feil utalelse av kjøtt, kjole osv... Men dette kommer til å bli værre og værre, for ettersom jeg har skjønt har ikke lærere lov til å rette på barna lenger.. Mulig dette bare gjelder lærerstudenter men jeg forstod det slik at det gjelder alle... Språket vårt kommer til å forsvinne i en grøt snart.. Pam Må da være lov å rette på barn som prater feil?
Ingeborg Skrevet 22. november 2004 #25 Skrevet 22. november 2004 Jaja' date=' sidan me er inne på fleire ord her: Det er òg mange som snakkar om relion. Er det så vanskeleg å uttale gi i ordet religion? Det burde jo elles vera eit enkelt ord å uttale rett...[/quote'] Og hva i all verden er et fengschel? Det heter fengsel, med spiss s-lyd!
Gjest Ninakanin Skrevet 22. november 2004 #26 Skrevet 22. november 2004 møter jeg ett eneste menneske til som sier parafyme og dektektiv så havner jeg på forsiden av vg: ung kvinne går amok - mange skadd
Gjest miau Skrevet 22. november 2004 #27 Skrevet 22. november 2004 Og hva i all verden er et fengschel? Det heter fengsel, med spiss s-lyd! Hørt om dialekt? Der jeg kommer fra heter det "fengschel". Ingen som har tenkt på at de å jobbe for norsk språk- råd? Eller hvertfall lære seg litt grunnleggende basis- kunnskaper om språket vårt? Hvis bergensere sier "Skal vi gå på ski nå?" så er det ikke lett å vite om de skal på ski eller kino. HA HA
Gjest miau Skrevet 22. november 2004 #28 Skrevet 22. november 2004 "Schal vi på schino? Ærre ingen som vill væ me?"
Gjest Pamella - ikke innlogget Skrevet 22. november 2004 #29 Skrevet 22. november 2004 Hei igjen!! Bare mobb VÆRRE dere! Men nå har jeg sjekket opp, og det stemmer at lærere ikke har lov til å rette på barn som uttaler skj-lyder feil... (mulig det avhenger av hvilken skole man går på) Det er så mange foreldre som mener at man bruker for mye tid på sånt "tull", derfor har det blitt slik... GRUSOMT!! :o Er det ikke viktig å snakke morsmålet riktig?? :-? Tenk om 15 år når de barna skal søke jobb... Jeg ville ikke ansatt en person i 20-årene som ikke kunne snakke riktig norsk.. Da hadde jeg nok tenkt på hvilke andre ting han/hun heller ikke kan.... :-? Pam
Gjest Ninakanin Skrevet 22. november 2004 #30 Skrevet 22. november 2004 HVis jeg blir lærer kan jeg på forhånd fortelle at jeg vil utføre en forbrytelse hver eneste dag på jobb: Jeg vil komme til å korrigere gal uttale.
Gjest miau Skrevet 22. november 2004 #31 Skrevet 22. november 2004 HVis jeg blir lærer kan jeg på forhånd fortelle at jeg vil utføre en forbrytelse hver eneste dag på jobb: Jeg vil komme til å korrigere gal uttale. Jeg tror det strider mot pedagogikkens retningslinjer om forsterkende stimuli. Man bør kun fokusere på det positive og rose dette. Ifølge læreboken min "barn og unges læringsmiljø". Dessuten tror jeg at du som lærer har nok av andre ting å følge med på! Og hvis noen lurer: ja, jeg går på lærerutdanning...
Gjest gjest 0 Skrevet 22. november 2004 #32 Skrevet 22. november 2004 Da lurer jeg på hvordan man hadde tid til slikt for ti år siden... Riktig uttale er vel så viktig som å lære seg hva hovedstaden i Uganda heter... Jeg har iallefall fått mest bruk for riktig uttale! (hun jeg snakket med underviser en 7.klasse) Pam
Gjest miau Skrevet 22. november 2004 #33 Skrevet 22. november 2004 Sitat: Dessuten tror jeg at du som lærer har nok av andre ting å følge med på! Og hvis noen lurer: ja, jeg går på lærerutdanning... Da lurer jeg på hvordan man hadde tid til slikt for ti år siden... Riktig uttale er vel så viktig som å lære seg hva hovedstaden i Uganda heter... Jeg har iallefall fått mest bruk for riktig uttale! (hun jeg snakket med underviser en 7.klasse) Pam Ikke misforstå meg, jeg mener ikke at man skal la alle uttalefeil fare forbi, men det er forskjell på å si skj-lyden feil og på å si serfrikat feil! For ti år siden brukte man en annen læreplan enn idag! Da kunne læreren stå trygt på kateteret sitt og undervise alle likt (NB: SATT PÅ SPISSEN)iforhold til idag hvor man skal ta hensyn til hver enkelt elev, gi alle individuell veiledning, individuelle oppgaver, forskjellige læringsstiler osv.
Annie Skrevet 22. november 2004 #34 Skrevet 22. november 2004 For ti år siden brukte man en annen læreplan enn idag! Da kunne læreren stå trygt på kateteret sitt og undervise alle likt (NB: SATT PÅ SPISSEN)iforhold til idag hvor man skal ta hensyn til hver enkelt elev' date= gi alle individuell veiledning, individuelle oppgaver, forskjellige læringsstiler osv.JA til "gammel læreplan!!!
Gjest gjest 0 Skrevet 22. november 2004 #35 Skrevet 22. november 2004 Jeg fikk iallefall en god utdanning med den gamle læreplanen....
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #36 Skrevet 22. november 2004 Og hva i all verden er et fengschel? Det heter fengsel, med spiss s-lyd! Er dette anderledes enn fenomenet Oslo og Oschlo? Folk har forskjellig dialekt.
Ottine Skrevet 22. november 2004 #37 Skrevet 22. november 2004 Dere er inne på noe der... Synes det er helt fælt at man ikke kan rette på folk som snakker feil. Men jeg vet at det forsvares med en naturlig utvikling av språket. Høres helt unaturlig ut, synes jeg... :veldigsur:
Anders26år Skrevet 22. november 2004 #38 Skrevet 22. november 2004 Fortell meg noe mere jeg driter i.
Annie Skrevet 22. november 2004 #39 Skrevet 22. november 2004 Fortell meg noe mere jeg driter i.Hvorfor det?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 22. november 2004 #40 Skrevet 22. november 2004 Fortell meg noe mere jeg driter i. Litt rart å svare i en tråd man driter i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå