Gå til innhold

Ta insjinativ!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Det heter initiativ og uttales initsiativ, ikke insjinativ eller inishiativ! Kan det være så vanskelig??? Blir bare litt frustrert når 9 av 10 uttaler det feil! Til og med programledere på tv.

Sånn! .... Måtte bare få det ut! Bedre nå....

initiativ  

initiati´v n3 (utt ini(t)sia-; fra fr, av lat. initium 'begynnelse')

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt for deg! Glad jeg ikke behøver å irritere meg over sånt. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Godt for deg! Glad jeg ikke behøver å irritere meg over sånt.

Følte du deg truffet? :wink:

Skrevet

Finnes maaaaaaaaaaaaange slike eksempler, men det der er et av de absolutt verste.

Og så folk som ikke klarer å skille på kjøtt og skjøtt...

Det er så basic at jeg mister helt respekten - språket er vår "signatur", og det sier utrolig mye om en persons kunnskapsnivå hvordan man snakker.

Jeg går ikke og irriterer meg, så lenge de klarer å SKRIVE korrekt, men de mister litt kred...

Skrevet

Følte du deg truffet? :wink:

Ja enormt! Nesten så helgen ble ødelagt nå.. :grine:

Nei seriøst så forbauser det meg igjen og igjen hva folk irriterer seg over, men jeg irriterer meg sikkert over noen sære ting selv også.

Skrevet

Jeg syns det er en smule irriterende med ord og uttrykk også, jeg...

Som f.eks er det utrolig mange som bruker uttrykket; å dra alle over en kam, eller til og med; å gre alle over en kam - når det heter å skjære alle over en kam (men hvorfor det heter det sistnevnte vet jeg ikke, vet bare at det er det riktige)

Det hender jeg ser på nyhetene på TVBuskerud - og der bruker alle uttrykket; Nå er vi til veis ende - det heter nå ved veis ende, og det syns jeg folk som jobber i TV (selv om det er lokal-TV) burde vite det...

Skrevet

Ein slik feil som kan bli litt fornøyelig er jo når kjede blir til skjede...

"Jeg har fått meg ny skjede og er fornøyd!!" :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Malou: Lurte på hvordan du uttaler initiativ. For siden det store flertallet uttaler det feil, så er det jo stor sannsynlighet for at du gjør det også.

Kjøtt/skjøtt plager meg egentlig ikke så mye, siden det er litt mer sjeldent foreløpig og det visstnok er en naturlig utvikling av språket. Kj-lyden er ganske vanskelig å uttale, mange små barn som ikke får det til. Men når politikere, programledere og andre offentlige personer ikke greier å si initiativ, så er ikke det noen talefeil. Det er rett og slett uvitenhet og slurv!

Skrevet
Malou: Lurte på hvordan du uttaler initiativ. For siden det store flertallet uttaler det feil, så er det jo stor sannsynlighet for at du gjør det også.

Jeg har sittet og sagt det flere ganger nå og jeg er faktisk ikke helt sikker. :oops: Jeg tror jeg pleier å si det på den riktige måten, men som sagt så er jeg ikke helt sikker.

Skrevet

For å være helt ærlig; jeg driter så langt pokker i vold i det...! :roll: Har andre ting å bekymre meg over...

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Pamella (ikke innlogget)
Skrevet

De tingene jeg irriterer meg mest over er norske som snakker "pakkis" språk!!!! Og da mener jeg de yngre som snakker sånn hele tiden, ikke bare på tull. De tror de er kule fordi de snakker som de med utenlandsk bakgrunn gjør. For meg blir det bare dumt og jeg ser på sånne som dumme! :roll:

I tillegg irriterer jeg meg mye over feil utalelse av kjøtt, kjole osv... Men dette kommer til å bli værre og værre, for ettersom jeg har skjønt har ikke lærere lov til å rette på barna lenger.. Mulig dette bare gjelder lærerstudenter men jeg forstod det slik at det gjelder alle...

Språket vårt kommer til å forsvinne i en grøt snart..

Pam

Skrevet

Initiativ er et godt eksempel på voldtekt av det norske språket. Interessant er et annet ord.

Kjøtt (schøtt), kjole (schole) og kjøkken (schøkken) er noen av eksemplene som irriterer vettet av meg! Hvem i svarteste begynte å si det på den måten og hvorfor? Jeg kan forstå at enkelte innvandrere uttaler det på den måten, men nordmenn må da ikke ta etter?

Jeg håper ikke Pamella har rett i at lærere ikke får lov til å rette på barna.

Skrevet
Det heter initiativ og uttales initsiativ, ikke insjinativ eller inishiativ! Kan det være så vanskelig??? Blir bare litt frustrert når 9 av 10 uttaler det feil! Til og med programledere på tv.

Skrevet
De tingene jeg irriterer meg mest over er norske som snakker "pakkis" språk!!!! Og da mener jeg de yngre som snakker sånn hele tiden, ikke bare på tull. De tror de er kule fordi de snakker som de med utenlandsk bakgrunn gjør. For meg blir det bare dumt og jeg ser på sånne som dumme! :roll:

I tillegg irriterer jeg meg mye over feil utalelse av kjøtt, kjole osv... Men dette kommer til å bli værre og værre, for ettersom jeg har skjønt har ikke lærere lov til å rette på barna lenger.. Mulig dette bare gjelder lærerstudenter men jeg forstod det slik at det gjelder alle...

Språket vårt kommer til å forsvinne i en grøt snart..

Pam

Værre? :wink:

Skrevet
Kjøtt (schøtt), kjole (schole) og kjøkken (schøkken) er noen av eksemplene som irriterer vettet av meg! Hvem i svarteste begynte å si det på den måten og hvorfor?

Kanskje det begynte i Bergen? :wink:

Hvis bergensere sier "Skal vi gå på ski nå?" så er det ikke lett å vite om de skal på ski eller kino. :ler:

Skrevet

JA! Jeg er så enig - bra noen tar tak i dette.

Noen jeg irriterer meg veldig over er legimitasjon og serfrikat... Sant, de virker nesten dumme, voksne folk som ikke kan uttale så vanlige norske ord.

Skrevet

Værre? :wink:

Blir like overrasket hver gang noen faktisk klarer å skrive verre riktig!

Og psykriater. Hvor kommer den r`en fra egentlig??

Skrevet

Blir like overrasket hver gang noen faktisk klarer å skrive verre riktig!

Og psykriater. Hvor kommer den r`en fra egentlig??

:Nikke: Har tom. høyrdt folk som jobbar i psykiatrien seie psykriatrien og psykriater...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...