Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle snille jenter/damer her på KG :) Jeg går siste året på studiespesialiserende på VGS. Jeg sliter veldig mye med et fag som jeg synes er vanskelig. Jeg har fortalt læreren hvordan jeg har det og hvor mye jeg sliter med faget. Men læreren svarte ikke noe spessielt på det, og det virket ut som at læreren ikke bryr seg så mye.. Læreren kommer heller ikke bort til meg og f.eks spør om det går bra, om jeg får det til, osv. i timene.. Jeg føler at jeg ikke får den støtten/hjelpen jeg har behov for. (En lærer som virkelig ser at jeg sliter med faget og f.eks derfor setter seg ned sammen med meg, slik at vi sammen kan komme frem til løsninger, og hvordan jeg kan lære faget på en best mulig måte).

Jeg er så redd for å stryke i dette faget, og derfor ikke kommer inn på det studiet jeg ønsker til neste år :( Er så trist, fortvilet, og alt.. Hva syns du at jeg skal gjøre i denne situasjonen? Håper dere vil ta dere tid til å svare på hva jeg bør gjøre med dette fremover :( 

(Alle andre fag får jeg 5 og 6 i). 

Endret av Eigladjente
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve å alliere deg med noen som er flinkere enn deg i klassen? Eller du kan prøve å finne youtube videoer som forklarer problemene? Om du får 5 og 6 i engelsk regner jeg med å se engelske tutorials går greit.

Kanskje læreren din syns at du krever litt for mye av han? At han syntes du burde prøve gjøre litt innsats på egen hånd? Er uansett ikke alle lærere som bryr seg eller har tid til alle elevene, og han kan ikke bruke mindre tid på andre elever for å hjelpe deg. Det beste du kan gjøre er å finne en måte å lære disse greiene på egen hånd. Om du skal ta høyere utdanning vil du da bli bedre rustet enn alle de andre som er vant til å klare alt uten å måtte jobbe for det

Anonymkode: f9c1e...fe3

• Liker 3
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan prøve å alliere deg med noen som er flinkere enn deg i klassen? Eller du kan prøve å finne youtube videoer som forklarer problemene? Om du får 5 og 6 i engelsk regner jeg med å se engelske tutorials går greit.

Kanskje læreren din syns at du krever litt for mye av han? At han syntes du burde prøve gjøre litt innsats på egen hånd? Er uansett ikke alle lærere som bryr seg eller har tid til alle elevene, og han kan ikke bruke mindre tid på andre elever for å hjelpe deg. Det beste du kan gjøre er å finne en måte å lære disse greiene på egen hånd. Om du skal ta høyere utdanning vil du da bli bedre rustet enn alle de andre som er vant til å klare alt uten å måtte jobbe for det

Anonymkode: f9c1e...fe3

Jeg pleier ofte å se på youtube videoer som handler om dette faget. Jeg har ikke krevd noe som helst av læreren.. Jeg har bare fortalt læreren at jeg sliter med faget, og synes det er vanskelig. Jeg prøver hardt, men får det uansett ikke til. Jeg forventer absolutt ikke at læreren skal bruke mindre tid på de andre elevene, og mer tid på meg. Jeg skulle bare ønske at læreren klarte å se selv hvor mye jeg sliter med faget, i og med at jeg har fortalt om det.. Og derfor kanskje gi meg noen gode tips til og hvertfall klare og jobbe meg fram til og få en ståkarakter i faget.. :( På forskjellige nettsider står det at det er viktig og fortelle læreren hvis en sliter med et fag slik at læreren vet om det og kan hjelpe deg litt ekstra, men den hjelpen har jeg absolutt ikke fått.. Men tusen takk for svar, setter pris på svaret ditt :) Ha en fin mandag videre :) 

Endret av Eigladjente
Skrevet

Kanskje du skal slutte å se på youtube videoer og fokusere på skolen. 

Anonymkode: 0f226...c9c

• Liker 3
Skrevet

Mitt råd er å være mer konkret når du snakker med læreren din. Da blir det enklere for læreren å ta fatt i problemet. Dersom læreren forklarer noe for hele klassen og du ikke skjønner det, be om hjelp rett etterpå og se om du kan få det forklart slik at du også skjønner det. Når du jobber med stoff hjemme som du ikke forstår, forsøk å spørre læreren om hjelp med dette i neste time.

Når du klarer å formidle ikke bare at du sliter, men hva du sliter med, vil du sannsynligvis oppleve at du får mer hjelp.

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skal slutte å se på youtube videoer og fokusere på skolen. 

Anonymkode: 0f226...c9c

Jeg tror nok at jeg fokuserer på skolen når jeg ser på youtube-videoer som forklarer de forskjellige oppgavene jeg sliter med i faget du :) Kanskje du bør lese tråden bedre, før du trykker på send knappen. 

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Erazor skrev:

Mitt råd er å være mer konkret når du snakker med læreren din. Da blir det enklere for læreren å ta fatt i problemet. Dersom læreren forklarer noe for hele klassen og du ikke skjønner det, be om hjelp rett etterpå og se om du kan få det forklart slik at du også skjønner det. Når du jobber med stoff hjemme som du ikke forstår, forsøk å spørre læreren om hjelp med dette i neste time.

Når du klarer å formidle ikke bare at du sliter, men hva du sliter med, vil du sannsynligvis oppleve at du får mer hjelp.

Tusen takk for fine tips :) 

Gjest Kaffekrus
Skrevet

Har du alltid slitt med matematikk?

Noen lærere er veldig dårlige til å tilrettelegge, selv om det er jobben deres. Du bør stå på ditt! Still spørsmål om hvordan du bør jobbe videre, spør om du kanskje kan få noen form for hjelp/tilrettelegging etc. Akkurat hva er det som et vanskelig? Hva vil gjøre at du kan gjøre det bedre?

Skrevet

Det er synd, men sant, at mange elever ikke får den hjelpen av læreren som de skal ha. Det kan være fordi læreren er en dårlig lærer, eller fordi rammene rundt er for dårlige (for eksempel for mange elever i klassen). Uansett er det veldig bra at du aktivt ønsker å løse problemet, og da gjerne sammen med læreren din! Hva med å skrive ut det du har skrevet i innleggene her, og vise det til læreren din - eventuelt omformulere det litt sånn at læreren din får helt konkret tilbakemelding? :) Hvis du synes det er skummelt eller vanskelig å gå inn i dette alene, skal skolen din ha et elevråd som kan hjelpe deg, og du kan også ta kontakt med Elevorganisasjonen. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
55 minutter siden, olinari skrev:

Det er synd, men sant, at mange elever ikke får den hjelpen av læreren som de skal ha. Det kan være fordi læreren er en dårlig lærer, eller fordi rammene rundt er for dårlige (for eksempel for mange elever i klassen). Uansett er det veldig bra at du aktivt ønsker å løse problemet, og da gjerne sammen med læreren din! Hva med å skrive ut det du har skrevet i innleggene her, og vise det til læreren din - eventuelt omformulere det litt sånn at læreren din får helt konkret tilbakemelding? :) Hvis du synes det er skummelt eller vanskelig å gå inn i dette alene, skal skolen din ha et elevråd som kan hjelpe deg, og du kan også ta kontakt med Elevorganisasjonen. :)

Tusen takk for svar :) Det er helt sant.. og det er veldig synd.. Denne læreren er en veldig god lærer! Men skulle nå gjerne ønsket at denne læreren også så de svake elevene i det faget.. Og ikke bare de som får 5 og 6. Jeg føler at om jeg maser mer nå så blir læreren lei av meg.. Jeg har allerede fortalt at jeg sliter i det faget, og synes det er vanskelig.. Noe læreren burde ta hensyn til og bry seg om. Håper du får en fin kveld videre :) 

Endret av Eigladjente
  • Liker 1
Skrevet

Har du tatt opp dette med kontaktlærer eller rådgiver? 

Det kan være lærer er usikker på hva som bør gjøres, og derfor velger å gjøre ingenting. 

Men ikke bare sats på at læreren og skolen skal ordne opp. Vær aktiv i faget, både på skolen og hjemme. Men vær kritisk til om det du gjør virker, men samtidig ha tålmodighet nok til at det kan virke. 

Er det matematikk? Du kan jo poste spørsmål og oppgaver her på KG. 

Skrevet

Du kan ta det opp med kontaktlærer eller ledelsen. Det du ber om er en del av det å være lærer, og jeg synes det er flott at du stiller deg skeptisk til at du ikke får den oppfølgingen du trenger. 

Ellers anbefaler jeg deg leksehjelp, matematikk.org og andre matematikkfora, internettvideoer (khan academy tror jeg har noe på matematikk) og eventuelt en privatlærer. 

Jeg synes det er kjempeflott at du tok steget og fortalte om vanskene dine til læreren din. Det er virkelig flott gjort. Det er bare synd at du ikke fikk en god nok respons, og videre tilrettelegging, av lærer. 

Anonymkode: 21e25...575

• Liker 3
Skrevet

Som AB over sier så kan leksehjelp være noe for deg. Google det, så finner du lenker til både private aktører og frivillige organisasjoner som tilbyr leksehjelp. Om du sa hvliket fag det gjaldt er det kanskje noen her på forumet som kan det godt og kan gi noen tips. Stå på!

Skrevet

Har du undersøkt om du har dyskalkuli? Da hjelper det lite hvor mye du prøver, snakker av erfaring.

Skrevet

Dette handler neppe om at læreren ikke bryr seg (men man vet jo aldri), men hva forventer du egentlig at læreren din skal gjøre for deg? Og hva konkret har du sagt når du har fortalt at du sliter med faget? Du er 18-19 år, går siste året på VGS og du har da sannsynligvis S2-matte (eller har du R2?), ergo forutsetter matematikken du har valgt noen forkunnskaper - har du lært disse godt nok? Er det manglende forkunnskaper som gjør at du sliter nå? Hvis ja, så bør du gå tilbake til fjorårets pensum og lese deg opp igjen på det først, så kanskje det du skal lære nå gir litt mer mening. Læreren din har sannsynligvis realfag som fagkrets og dermed minst 3-4 klasser i tillegg til din egen, mao rundt 120 elever å forholde seg til hver eneste uke (kanskje flere). Alle skal ha undervisning (som skal planlegges og begrunnes), vurdering, oppfølging, flere har sikkert vedtak på tilrettelegging osv., i tillegg til at læreren har en rekke andre arbeidsoppgaver som må gjøres og som elevene ikke ser. Hvis du vil ha noen form for tilrettelegging så er det ditt eget ansvar å be om det - så konkret som mulig; ellers er det fint lite læreren kan gjøre for å hjelpe deg. Det er helt bortkasta å si f.eks. "jeg skjønner ingenting av dette her jeg..", for det gir ikke læreren noe særlig innsikt i hva konkret du trenger hjelp til, eller om du egentlig trenger hjelp i det hele tatt eller bare ikke har interesse for faget og av en eller annen grunn følte for å uttrykke dette. Nå vet ikke jeg hva du konkret har sagt til læreren din, men du forstår sikkert poenget. Lærere er ikke tankelesere, og trenger du hjelp må du fortelle konkret HVA du trenger hjelp til, og HVA SLAGS hjelp du vil ha, så blir det lettere for læreren å forstå hva han eller hun kan hjelpe deg med innenfor rimelighetens grenser :)

Det finnes ingen sikre tall på hvor stor andel av befolkningen som har dyskalkuli, men Helsedirektoratet anslår at det ligger mellom 5-10 % av befolkningen (samme som for dysleksi, se Helsedirektoratets nettsider). Du trenger med andre ord definitivt IKKE å ha dyskalkuli for å prestere dårlig i matematikk eller for å ha større utfordringer knyttet til innlæring av matematisk logikk. Jeg syntes P-matte var ille nok da jeg gikk på VGS, og jeg hadde også 5 og 6 i alle andre fag, men manglet rett og slett interesse og forståelse for matematikkfaget generelt.

Hvis du tror du ligger så dårlig an at du vil stryke i faget kan du jo spørre læreren om tips til alternative læringsressurser? Jeg vet ikke hvilke bøker dere bruker, men det skal finnes nettressurser til alle fagbøkene i videregående skole. I tillegg finnes det flere nettsider som er utviklet for matematikk, men for å få det fagspesifikt er det sikkert lurest å høre med læreren :) 

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, Eigladjente skrev:

(En lærer som virkelig ser at jeg sliter med faget og f.eks derfor setter seg ned sammen med meg, slik at vi sammen kan komme frem til løsninger, og hvordan jeg kan lære faget på en best mulig måte).

Lykke til når du skal studere :nigo::fnise:

Anonymkode: b7479...306

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror du har altfor høye krav til hva en lærer skal rekke. Ansett heller en privatlærer. 

Anonymkode: e6858...222

• Liker 2
Skrevet
På 10/4/2016 den 17.21, AnonymBruker skrev:

Lykke til når du skal studere :nigo::fnise:

Anonymkode: b7479...306

Har du virkelig tenkt gjennom dette svaret? Naar TS skal studere, er det veldig sannsynlig at hun velger et fag hun forstaar, saa det er nok innlysende for de fleste at kommer til aa gaa fint.

• Liker 1
Skrevet

Skal man ikke kreve noe av norske lærere??!!

TS, send klage til rektor og be om rektor sørger for ekstraundervisning for deg i dette faget!

Anonymkode: 39f58...369

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...