Gå til innhold

Urinveisinfeksjon vs. nyrebekkenbetennelse

Alvea

Anbefalte innlegg

Har vært kvalm siden åttetiden i dag og har fått sånn metallsmak i munnen som pleier å komme før jeg må kaste opp. Har enda ikke måttet kaste opp. 

I firetiden måtte jeg akutt på do og vips, jeg har urinveisinfeksjon. (Har hatt det mange ganger før, så symptomene er godt kjent for meg). 

De fleste gangene jeg har hatt uvi tidligere har jeg droppet med legebesøk pga at det som regel går over etter ei ukes tid. 

Men nå sitter jeg hjemme her med frysninger og er litt småkvalm. Smerter i blæreområdet og føler jeg må på do hele tiden. 

Er litt nervøs for at jeg begynner å få nyrebekkenbetennelse, men ville da tro at jeg skulle hatt urinveisinfeksjon en god stund før det gikk så langt. Har prøvd å google, men finner ikke noe konkret om dette. Har heller ikke smerter i korsryggen noe som er et symptom på nyrebekkenbetennelse. Men de frysningene om den dårlige formen bekymrer meg litt. Har hørt at man ikke skal ta for lett på dette.

Vil helst ikke til lege med mindre jeg absolutt må på grunn av jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Alvea skrev:

Har vært kvalm siden åttetiden i dag og har fått sånn metallsmak i munnen som pleier å komme før jeg må kaste opp. Har enda ikke måttet kaste opp. 

I firetiden måtte jeg akutt på do og vips, jeg har urinveisinfeksjon. (Har hatt det mange ganger før, så symptomene er godt kjent for meg). 

De fleste gangene jeg har hatt uvi tidligere har jeg droppet med legebesøk pga at det som regel går over etter ei ukes tid. 

Men nå sitter jeg hjemme her med frysninger og er litt småkvalm. Smerter i blæreområdet og føler jeg må på do hele tiden. 

Er litt nervøs for at jeg begynner å få nyrebekkenbetennelse, men ville da tro at jeg skulle hatt urinveisinfeksjon en god stund før det gikk så langt. Har prøvd å google, men finner ikke noe konkret om dette. Har heller ikke smerter i korsryggen noe som er et symptom på nyrebekkenbetennelse. Men de frysningene om den dårlige formen bekymrer meg litt. Har hørt at man ikke skal ta for lett på dette.

Har du feber, tyder det på at det ikke bare dreier seg om en blæreinfeksjon, med nyrebekkenbetennelse. Smerter i nyreregionen er det svært mange som ikke får selv om de har nyrebekkenbetennelse. Har du feber og urinveissymptomer, bør du helt klart søke legehjelp. 

Anonymkode: 80bcf...084

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Alvea skrev:

Bakteriell urinveisinnfeksjon går ikke over av seg selv, den må behandles, uansett hva du enn måtte påstå. 

Hvor lang tid det tar fra du har uvisymptomer og til du får nyreproblemer er helt avhengig av hvilke bakterier du har, hvor mange de er/formeringshastighet og hvor fort de kryper opp over i urinveiene dine. Legevakt i kveld eller fastlege i morgen er vanlige råd ved uvi. Å gå med ubehandlet uvi kan gi deg både nyteproblemer og blodforgiftning på sikt. 

Anonymkode: 351ad...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg så gikk det slik som dette.
Ingen symptomer på UVI. Noe som kan skje. 
En dag skulle jeg reise meg opp fra sengen. Det var som en ekstrem strekk i korsryggen. Som da strålte mot sidene. Noe som beskrives som "smerter i flankene". Jeg sa "nyren min gikk utav ledd", for det føltes sånn. :fnise:

På dag 2 eller 3 med smertene, konstant smerte i korsryggen, flankene og nederste del av magen. Det verste var å reise meg opp, eller legge meg ned. Men siste dagen så var det å puste smertefullt. 
Hadde ubehag i kroppen, litt sånn influensa-følelse. Var ikke direkte kvalm, men uggen. 

En dag satt jeg nede på stua, mamma kommenterte på at jeg var likblek. Jeg satt å hakket tenner, for så å vri meg i febersmerter i hele kroppen. Jeg hadde frostrier, altså at jeg var iskald og hakket tenner, for så å koke over av feber. Aldri opplevd så høy feber før. Det byttet fra å være rød (varm) og hvit (kald) i ansiktet. Mamma så det med en gang, for huden skiftet farge ganske raskt. 
Smertene kan ikke beskrives. Jeg sliter med febersmerter i føttene, kjennes veldig som voksesmerter. Noe jeg sleit med som barn, så husker det godt. Det var som om at noen rev meg opp innvendig ifra med kniv. Pluss hakking av tenner, risting og anspenthet i kroppen. 

Jeg våknet altså opp med feber, etter ca 2-3 dager med smerter og ubehag. 
Så svartnet det for meg. Smertene ble for store, jeg husker svært lite etter det. 

Tok en hjemmetest som viste uvi. Selv om at jeg ikke hadde noen symptomer på det på forhånd. 
Dro til fastlegen. Ble sendt rett til sykehuset for å ta CT/MR bilder, aner ikke forskjellen. Fikk så beskjed om at jeg hadde nyrebekkenbetennelse, en kraftig en.

Ikke alle har alle symptomene. Jeg hadde ikke kvalme, som jeg kan huske. Jeg hadde heller ikke noen symptomer på UVI/blærekatarr. Ikke som jeg la merke til. Dersom du er i tvil, ta en test hjemme, eller lever urinprøve hos legen.
Men smerten, den glemmer jeg aldri. Kommer nok til å oppdage en begynnende nyrebekkenbetennelse senere. Smerten kan ikke beskrives. Mange sier at nyrebekkenbetennelse er verre enn en fødsel, og det sier kanskje sitt :P 
Får du smerter i flankene og/eller korsryggen, da må du dra til lege. For det er typiske tegn på nyrebekkenbetennelse. 

Anonymkode: 6abb4...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...