Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var liten (20-25 år siden) så var det vanlig med juletrefester i januar. Juletreet stod gjerne oppe fra lillejulaften til midten eller til og med slutten av januar. 

Nå kaster de fleste ut hele jula så snart det nye året starter. Men de begynner tidligere. For meg virker det ikke som om julen varer lengre enn før, men at i stedet for advent og romjul + flere uker på nyåret, så er det gjerne nå flere uker i november + advent og romjul. For i stedet for juletrefestene som holdt til så langt ute som 9 januar så har vi nå julebord 17 november. 

At handlegatene pynter litt vel tidlig eller kjører på med utstillinger tidlig, det er en ting. Men selve feiringen tror jeg ikke min familie bruker mer tid på nå enn før, selv om vi pynter treet flere dager før lillejulaften nå. 

Anonymkode: 4cb32...485

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du har et poeng. Jula varer ikke lengre enn før, den har bare blitt forflyttet litt. Jeg synes ikke vi begynner så veldig mye tidligere med juleforberedelser nå, i forhold til før i tiden. Vi gjør det bare på en litt annerledes måte nå, for det er bare snakk om andre former for forberedelser. Vi begynner tidligere med julepynten, det er så. Men i gamle dager begynte de jo også tidlig å forberede seg til julen, f.eks. med slakting, baking og håndarbeider som skulle bli til julegaver. Så det var mye som måtte være på plass før jul før også. Det har bare blitt så veldig trendy å klage på jula.

Anonymkode: e3838...3b1

Skrevet

Enig med det. Folk begynner tidligere og tidligere. Stresser og virker som julen ikke er noe særlig. Fordi så fort nytt års aften er ferdig så er det slutt på julestemningen. Savner hvordan det var før der folk tok seg tid til hverandre og ikke stresset med å overgå hverandre.

Anonymkode: 9b028...0bc

Skrevet

Hos oss er det kun desember som er julemåneden. Vil at jula skal være ekstra spesiell, og det blir den for meg om den ikke varer for lenge. Vil ikke ha for mye av det gode... :)  Da blir det plutselig ikke så spesielt lenger.

Vi stresser absolutt ikke med å fjerne pynten, men det er litt godt å få det bort når jul og nyttårsaften er over. Akkurat som at det er godt å få bort påskepynten når påskedagene er over. 

Skrevet

Treet kan det hende vi tar inn noen dager før den 23, men det er pga vi bruker ekte trær :hjerte: Men det skal ikke noe pynt på før lillejuleaften. Treet står gjerne til det begynner å bli stygt, som er i midten av januar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...