Gå til innhold

Fant en liten larve i saueskinn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Midt i ryddingen så jeg et lite kryp som rørte på seg i saueskinnet. Det var en liten brungyllen larve på noen millimeter. Bein kun plassert ved hodeområdet. Noen som vet hva slags larve dette er? Bør jeg være bekymret for et insektsproblem? Kan det være egg i saueskinnet? Bør jeg kaste det? 

Nå freaker jeg litt ut og er ikke så glad i å være i hybelen. Jeg er redd for at det skal være flere. 

Anonymkode: 0d460...f65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som larven til brun pelsbille. Liker ulltøy og kan spise små hull i det. Hvis du har fryser anbefaler jeg å legge skinnet og evt annet ulltøy der et par døgn for å være på den sikre siden. Trenger ikke å være noe problem, men du vet selv om du har opplevd hullete ulltøy i det siste.

Anonymkode: a254d...8a5

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som larven til brun pelsbille. Liker ulltøy og kan spise små hull i det. Hvis du har fryser anbefaler jeg å legge skinnet og evt annet ulltøy der et par døgn for å være på den sikre siden. Trenger ikke å være noe problem, men du vet selv om du har opplevd hullete ulltøy i det siste.

Uff, så ekkelt. Jeg har ikke tilgang på fryser, men jeg tenker nå å kaste ullskinnet for å være på den sikre siden. Jeg har kun sett én slik larve, og jeg har ikke opplevd noen hull i annet ulltøy. Tror du det vil bli et problem av større omfang enn dette?

Jeg leser at det er ganske vanlig, men sjeldent et stort problem i privatboliger. Bør jeg likevel gjøre noen ekstra tiltak? 

Takk for svar forresten! Det var veldig hjelpsomt. 

Anonymkode: 0d460...f65

Skrevet

Jeg ville ikke stresset noe mer med det hvis det er den eneste så langt. Bare følg med på evt ulltøy du måtte ha, og dersom det skulle dukke opp uforklarlige hull så tyder det på at larven hadde kompiser ;) Da ville jeg heller lånt fryserplass hos noen kjente. Hold det vanlig rent og støvsug gjerne i skuffer med klær. Vær obs på larver, larveskall og disse små brunsvarte billene som de blir til etterhvert. En enkelt bille kan komme inn vinduet, men det trenger ikke å bety at du har huset fullt. Bare vær litt årvåken fremover 😊

• Liker 1
Skrevet

Send meg PM hvis du skal kaste det, jeg tar det gjerne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...