Gjest gjest nå Skrevet 19. november 2004 #1 Skrevet 19. november 2004 For en tid tilbake leste jeg et innlegg fra en annen bruker som jeg reagerte på. Jeg begynte å skrive ned mitt svar som begynte slik:"Vet du hva, XXX, jeg synes virkelig at du høres litt snever ut i måten du uttaler deg!" Og så tenkte jeg meg om, det var virkelig noe som ikke stemte. Hvorfor måtte jeg være så frekk og arrogant i svaret mitt? Jeg visket kjapt ut svaret, og fant en hyggeligere tone, selv om svaret viste at jeg likevel var uenig. Etter dette har jeg begynt å tenke meg grundig om før jeg poster motsvar. Jeg ser jo ofte at vi kan være litt frekke i tonen mot hverandre når vi er sterkt uenige. Tenk om vi i forumet ikke satt foran hver vår pc, men rundt et rundt bord og kunne se på hverandre når vi diskuterte? Hadde tonen da blitt annerledes? Hva tror dere? Anonymous
Superlammet Skrevet 19. november 2004 #2 Skrevet 19. november 2004 Tjaaa.. jeg prøver å svare saklig iallefall.. Hvis en person er usaklig til meg svarer jeg med samme mynt tilbake Jeg synes bare det er latterlig og faktisk litt morsomt..
Hu i Svingen Skrevet 19. november 2004 #3 Skrevet 19. november 2004 I grunn enig, men ørlite ironi må man tåle, synes jeg! Og det er det ikke alle som gjør, gitt!
Gjest Eir Skrevet 19. november 2004 #4 Skrevet 19. november 2004 Jeg blir ironisk eller sarkastisk når andre tar den tonen til meg, eller dersom de er litt for selvhøytidelige. Det same gjør jeg dersom jeg snakker med folk i virkeligheten.
Malou Skrevet 19. november 2004 #5 Skrevet 19. november 2004 Jeg er kanskje i utgangspunktet litt enig med deg, men blir det ikke fort litt kjedelig og poltisk korrekt her inne hvis alle svar skal være så gjennomtenkt? Hvis folk er sarkastiske eller kommer med veldig bombastiske meninger og uttalelser, svarer jeg ofte med samme mynt. Men sånn stort sett prøver jeg å svare i en ordentlig tone.
Gjest *Fiona* Skrevet 19. november 2004 #6 Skrevet 19. november 2004 Kommer an på tonen i innlegget ja. Også blir jeg lett utålmodig hvis det dukker opp innlegg som er dumme - med dumme mener jeg ikke "uenig med meg", jeg mener direkte kunnskapsløse, spesielle innlegg - da blir det litt fresing. Enkelte leser ikke ikke andres innlegg ordentlig, og svarre i hytt og pine. Men de fleste, hvert fall av gjengangerne her, er jo oppegående folk med bra innlegg uansett om jeg er enig eller uenig i innholdet. Har skarp tunge eller sogså - er ikke noe spesielt med KG.
Gjest Ethereal Skrevet 19. november 2004 #7 Skrevet 19. november 2004 Å, jeg sitter OFTE på hendene, eller påbegynner et spydig svar jeg aldri sender. Jeg er nok likedan IRL også, litt ironisk i tonen mange ganger. Men på nett er det lett å misforstå, så derfor er det lurt å tenke seg om før man poster (og kanskje også før man lar seg irritere).
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2004 #9 Skrevet 19. november 2004 Dere skulle bare vite hva jeg skriver av og til, men ikke poster.
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2004 #10 Skrevet 19. november 2004 Jeg ser igjennom innleggene jeg skriver, for å se om noe kan tolkes sarkastisk, og prøver å fjerne det. Har opplevd at folk har tolket noe jeg skrev som om jeg var illsint, noe som overhodet ikke stemte. Jeg er i bunn og grunn faktisk ganske rolig når jeg diskuterer, både her og i RL. Innlegg som hinter om at andre med motsatte meninger enn man selv må være dumme/psykopater/idioter sier ofte mer om den som kommer med slike utsagn, enn de andre,...og slike kommentarer ler jeg faktisk av!
Gjest Razumik Skrevet 19. november 2004 #11 Skrevet 19. november 2004 Jeg tolkes ofte som skarp i kanten. Jeg orker ikke å saumfare innleggene mine for å oppfattes "hyggelig" av de fleste - det hadde jeg kanskje gjort om jeg brukte mer tid her, og var mer opptatt av nettopp det. Jeg er enig i at det er greit å tenke seg om, samtidig som jeg har merket at enkelte her inne er utrolig såre. Jeg tar ikke hensyn til alle på den måten, da må heller hver og en tenke over at dette er internett, og at ingenting bør tas personlig.
Selma Skrevet 19. november 2004 #12 Skrevet 19. november 2004 Tenk om vi i forumet ikke satt foran hver vår pc, men rundt et rundt bord og kunne se på hverandre når vi diskuterte? Hadde tonen da blitt annerledes? Hva tror dere? Anonymous Føler meg forholdsvis sikker på det ja. Det er lett å være tøff på avstand.
Gjest Chrizzy Skrevet 19. november 2004 #13 Skrevet 19. november 2004 Jeg er nok både mer tøff og mer åpen her enn jeg ville ha vært til vanlig (med folk jeg ikke kjenner, sånn som her). Man har jo også litt bedre betenkningstid her enn man har ellers, å det kan virke begge veier, man får tid til å moderere seg, eller man får tid til å finslipe en sarkastisk kommentar. Men sånn generelt så synes jeg de diskusjonene hvor folk tar litt av er best å lese i alle fall. Da jeg startet her lurte jeg på om noen av de som fikk "hode glefset av" ikke ble lei seg, men jeg tror alle som er vant med å være her vet akkurat hva de har i vente når de uttaler seg bombastiskt, eller provoserende. Det jeg synes er verst er "du er så dum å latterlig at jeg må bare le" tonen. Har lyst å prosjektere meg gjennom maskinen inn til vedkommende å... .!!
Gjest Gjest nå -trådstarteren Skrevet 19. november 2004 #14 Skrevet 19. november 2004 Føler meg enig med dere alle. Det er jo en spesiell måte å kommunisere på dette her, i og med at vi kun har skriften og smileysene som hjelpemiddel. Og ironi er generelt en naturlig del av språket vårt, men i et slikt medie som dette, så er det kanskje greit å være ekstra tydelig når en ironiserer? Ofte må jeg tenke meg om før jeg tolker om noen ironiserer eller ikke Chrissy skrev:Det jeg synes er verst er "du er så dum å latterlig at jeg må bare le" tonen. Har lyst å prosjektere meg gjennom maskinen inn til vedkommende å... .!! :enig_animasjon: Enig med deg i dette, Chrissy! Det er mest slike kommentarer jeg reagerer på. Rett og slett unødvendige, men jeg forstår samtidig at det i blant kan være vanskelig å la være å si sånn..... Likevel ville jeg ikke brukt en slik tone her i forumet rett og slett for å holde min egen moral oppe, liksom. Jeg ville vært ytterst forsiktig med en slik tone i "det daglige", så hvorfor oppføre meg annerledes her? Selv om en er sterkt uenig med en annen bruker så vil jeg prøve å unngå å såre for mye. :klø: Men uansett så synes jeg som *Fiona* sier at de fleste som poster oppfører seg skikkelig uenig eller ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2004 #15 Skrevet 20. november 2004 Alle Internet-fora er til en viss grad plaget av "skrive-uten-at-hjernen-var-skikkelig-tilkoblet"-syndromet. Det er så utrolig fort gjort å legge inn et innlegg på en innskytelse, og skrive ting man ikke ville skrevet bare 5 minutter senere. I tillegg vil det alltid være noen som er useriøse, vil være ekle, eller bare er ute etter oppmerksomhet. En (antakeligvis lettere irritert) person laget denne "veiledningen" for folk som vil delta på "Steam"-forumet, et forum for folk som spiller spill fra produsenten Valve (f.eks. "Half-Life"). Ser ikke ut som problemet med useriøs og/eller uforskammet posting er noe mindre der. :-)
Ambi Skrevet 20. november 2004 #16 Skrevet 20. november 2004 Er så enig så enig med deg, Gjest nå! Har nylig reflektert over det samme. Ofte har jeg følt meg urettmessig angrepet - men jeg ser også at at jeg av og til går i fella selv. Mest provoserende er det kanskje når man (etter egen oppfatning) har et vanntett argument gjentatt til det kjedsommlige som andre bare ikke vil forstå... Eller foresten ALLER mest provoserende er innlegg som jeg tolker som "det du mener er mindre verd en det jeg mener - altså subjektive oppfatninger. Eller når men blir tillagt ytringer eller meninger som man ikke har. Likevel er ikke KG det værste stedet for slikt. Mange andre fora er helt jæ.. i debatantenes måte å diskutere på. Likner rein sjikane! Min gamle bestemor sa altid at hvis du skriver et brev mens du er forbanna - la det ligge til neste dag og se igjennom det før du poster det. Skjønner hvorfor! Ambi ps! Det mange av oss kunne bli mye bedre på er å diskutere sak og ikke person, eller karakterisere personen man er uenig med
Gullhår Skrevet 21. november 2004 #17 Skrevet 21. november 2004 Jeg gidder ikke bry meg med hvordan jeg svarer Gjester. De er som regel bare negative uansett, så hvorfor være hyggelig tilbake? En annen ting; jeg synes det er feigt å legge inn et slikt innlegg som dette, som anonym. Hvorfor tør du ikke å gjøre det ved bruk av ditt nick? Det sier mye om personen bak hovdeinnlegget og jeg finner ingen grunn til å svare skikkelig på innlegget. Anonyme innlegg tar jeg ikke seriøst. Innlegg med nick, de tar jeg seriøst og svarer så godt jeg kan. Er noen frekke mot meg, er jeg like frekk tilbake.
Gullhår Skrevet 21. november 2004 #18 Skrevet 21. november 2004 Glemte å si en ting. Både i RL og på nett, så er jeg en person som ikke gidder dette med å gå rundt grøten. Jeg sier tingene slik de er.
Philosophia Skrevet 21. november 2004 #19 Skrevet 21. november 2004 Jeg er ikke så flink til å modererer meg selv, nei. Noen anger blir jeg så oppgitt over trådstarteren, og det vises i mine svar.
Stekepanne Skrevet 21. november 2004 #20 Skrevet 21. november 2004 En ting er å ikke gå rundt grøten, men det er noe ganske annet å svare nedlatende og frekt til andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå