AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #1 Skrevet 3. oktober 2016 http://www.p4.no/det-gode-liv/teknologi/fem-ting-du-aldri-ma-dele-pa-facebook/artikkel/675273/ I tillegg til disse: Ikke skriv hjerte og kondolerer på veggen til noen uten at vedkommende selv har skrevet noe... om du skriver et hjerte, så kan det bety så mangt. Jeg har en venninne som skriver det i tide og utide, det er jo koselig gjort, men jeg vet at andre skriver det for å vise at de tenker på vedkommende, kanskje vedkommende er syk, har sykdom i familien eller kanskje noen nettopp har dødd... og da begynner folk å lure, kanskje sender de pm og er bekymret.... Så med mindre det står noe - ikke skriv hjerte - eller kondolerer! Heller ikke god bedring, selv om du tror alle vet det. Det opplevde jeg nemlig. Jeg hadde vært innlagt på sykehus en stund og var kommet hjem og postet et nytt profilbilde for å vise at jeg følte meg okey! Og jeg fikk masse likes, mer enn noen gang... det var nok sympatilikes... MEN - det jeg ikke likte, var at noen begynte å skrive: Tenker på deg, håper det går bra med deg, god bedring osv... Jeg kunne liksom ikke begynne å slette kommentarene eller skrive noe om det... saken var at jeg ikke ville at alle mine "nære" 400 venner på facebook skulle vite at jeg hadde vært innlagt på sykehus. Jeg hadde ikke skrevet ett eneste ord om at jeg var syk på facebook og jeg så ikke syk ut på profilbilde, så jeg hadde ikke gitt noen tillatelse til at folk barek unne skrive slikt på min vegg! Om de tenkte på meg, så fikk de heller skrive en privat melding på facebook da... men tror ikke folk tenker. De vil vel vise alle hvor gode venner/kolleger de er som skriver "god bedring" på veggen... så alle ser det, uten tanke på at kanskje vedkommende ikke vil at ALLE skal vite at de har vært/er syke. Jeg la nylig ut et nytt profilbilde, og fikk masse likes og kommentarer, men jeg var hele tiden nervøs for at noen skulle komme til å skrive slike: Hvordan går det med deg, tenker på deg og bla bla... (jeg er fortsatt syk) - for jeg syns dette er en privatsak. Jeg er ikke sengeliggende eller for døden - ennå... og min sykdom er min privatsak. Jeg har valgt å være åpen overfor nærmeste venner, familie og kolleger, men det betyr ikke at ALLE mine bekjente på facebook trenger å vite noe. Jeg har gamle klassekamerater osv der, men dette er ikke folk jeg syns trenger å vite SÅ mye om mitt privatliv. SÅ tenk dere om. Anonymkode: 2bba0...2d9
Minitroll Skrevet 3. oktober 2016 #2 Skrevet 3. oktober 2016 Helt enig med deg! Hvorfor kan ikke folk heller sende pm om de lurer på hvordan det går. Sist jeg hadde bursdag fikk jeg sånne lange hilsener fra folk jeg så vidt kjennner som lurte på hvordan det gikk samtidig som de gratulerte. Slik som : Gratulerer med dagen:) Lenge siden sist, hvordan går det? Har du type nå, eller... blablabla.. Så forventer de svar sånn åpent på veggen? Blir litt flau..
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #3 Skrevet 3. oktober 2016 Jeg sender hjerter i hytt og pine. Ser ingenting galt i det. Jeg er glad i vennene mine og føler jeg for det, får de et hjerte av meg. Jeg skriver også god bedring til de som er syke eller har skadet seg. Anonymkode: e3d64...6d2
Gjest WeirdAlien Skrevet 3. oktober 2016 #4 Skrevet 3. oktober 2016 Lange samtaler mellom folk der de slår opp, blir sammen igjen eller lignende. Pleier å fjerne disse som venn eller ikke følge dem lenger.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #5 Skrevet 3. oktober 2016 Veldig enig med deg. Det er virkelig mange mennesker som er tankeløse på sosiale medier. Anonymkode: cab82...69b
Bondenisse Skrevet 3. oktober 2016 #6 Skrevet 3. oktober 2016 Gratulerer med graviditet/baby (med bilde). Gjerne før foreldrene selv har skrevet noe. La folk få dele nyheter selv, når de føler for det.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #7 Skrevet 3. oktober 2016 Bra innlegg. Ingeb vits å trigge nysgjerrigheten til de som ikke har noe med dette å gjøre. Private ting tar man mellom de det gjelder. Ikke hele FB-veggen. Anonymkode: a289a...fd1 2
Havrekjeksen Skrevet 3. oktober 2016 #8 Skrevet 3. oktober 2016 Jeg vil øke det Bondenisse sier med å tipse om å aldri gratulere/kondolere noen på Facebook med mindre de selv har annonsert nyheten på facebook. Enten det er huskjøp, båtsalg, jobbytte, graviditet, dødsfall, fødsel eller ny hårklipp. Om noen sender deg en SMS med nyhet om ny hårklipp, ny jobb eller ny baby: Gratuler dem på SMS eller når dere møtes. Legges nyheten ut på Facebook så er det greit å gratulere på Facebook... Ikke være den som annonnserer noens nyheter først, rett og slett. Virker som om folk blir flinkere til det, men langt fra mange nok. 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #9 Skrevet 3. oktober 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sender hjerter i hytt og pine. Ser ingenting galt i det. Jeg er glad i vennene mine og føler jeg for det, får de et hjerte av meg. Jeg skriver også god bedring til de som er syke eller har skadet seg. Anonymkode: e3d64...6d2 Det gjør ingenting om noen skriver god bedring, om vedkommende har offentliggjort at vedkommende har skadet seg, kanskje lagt ut et bilde av seg selv med brukket fot - for å få sympati, da fisker jo personen etter god bedring. Jeg hadde ikke nevnt sykdommen med ett eneste ord, så kommer det først en og skriver god bedring, og da er det jo plutselig tillatt da, siden en har gjort det, og plutselig får jeg den ene etter den andre, jeg som ikke hadde lyst til at alle skulle vite... heldigvis fikk jeg ingen spørsmål fra de uvedkommende om hva som feilte meg, men de begynte vel å lure... Hadde jeg ønsket god bedring på veggen, hadde jeg lagt ut en vegghilsen som: Deilig å være hjemme igjen fra sykehuset. Eller et bilde av meg i sykesenga... Men jeg hadde lagt ut et bilde der jeg så frisk ut... og da bare, tenker på deg, god bedring bla bla... Veldig overflatisk også egentlig, skrive på veggen så alle skal se hvor empatiske de er... Kunne heller sendt en lengre pm og spurt hvordan det virkelig stod til da... kanskje til og med foreslått å møtes.... Anonymkode: 2bba0...2d9 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #11 Skrevet 3. oktober 2016 Akkurat nå, Gothminister skrev: Folk burde ikke være på Facebokk. Nei, det er sant. Men for meg har facebook vært mitt fristed, også da jeg var syk og sengeliggende. For der var jeg "frisk"... Du vet mange klager over at folk legger ut skrytebilder av sitt perfekte liv... ja, kan det ikke være sånn da. Jeg følte meg alldeles ikke perfekt, men på facebook fikk jeg være frisk og leve normalt... om så bare i det virituelle liv hehe... og der kunne jeg se siste nytt hos vennene og lese humorsider osv... Jeg har ALDRI noen gang skrevet om hvor fælt jeg har hatt det. Jeg har opplevd mye, tro meg... men noen sutrestatus har ALDRI kommet fra meg. Om jeg ønsker å sutre, så tar jeg det heller på pm - eller ringe eller møter noen - som jeg stoler på. Jeg har ikke behov for 400 "stakkars deg".... På facebook er jeg for å glemme hverdagen, rett og slett... Det samme med kvinneguiden. Og om jeg har det tung og ønsker å "betro meg" men ikke til noen jeg kjenner, så har jeg jo dere på kvinneguiden Disse tankene om facebook f.eks. har jeg aldri delt med noen. Det er liksom ikke helt innafor det å ikke ønske seg oppmerksomhet når man er syk. Jeg ser flere som er alvorlig syke som lager seg blogger og går ut i media osv... slik er ikke jeg... jeg ønsker å fokusere på den friske delen av meg, for det er bare sånn jeg kommer meg gjennom hverdagene, ellers kommer bare de tunge tankene, og da orker jeg bare å ligge i senga og deppe.... Anonymkode: 2bba0...2d9 1
Gothminister Skrevet 3. oktober 2016 #12 Skrevet 3. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er sant. Men for meg har facebook vært mitt fristed, også da jeg var syk og sengeliggende. For der var jeg "frisk"... Du vet mange klager over at folk legger ut skrytebilder av sitt perfekte liv... ja, kan det ikke være sånn da. Jeg følte meg alldeles ikke perfekt, men på facebook fikk jeg være frisk og leve normalt... om så bare i det virituelle liv hehe... og der kunne jeg se siste nytt hos vennene og lese humorsider osv... Jeg har ALDRI noen gang skrevet om hvor fælt jeg har hatt det. Jeg har opplevd mye, tro meg... men noen sutrestatus har ALDRI kommet fra meg. Om jeg ønsker å sutre, så tar jeg det heller på pm - eller ringe eller møter noen - som jeg stoler på. Jeg har ikke behov for 400 "stakkars deg".... På facebook er jeg for å glemme hverdagen, rett og slett... Det samme med kvinneguiden. Og om jeg har det tung og ønsker å "betro meg" men ikke til noen jeg kjenner, så har jeg jo dere på kvinneguiden Disse tankene om facebook f.eks. har jeg aldri delt med noen. Det er liksom ikke helt innafor det å ikke ønske seg oppmerksomhet når man er syk. Jeg ser flere som er alvorlig syke som lager seg blogger og går ut i media osv... slik er ikke jeg... jeg ønsker å fokusere på den friske delen av meg, for det er bare sånn jeg kommer meg gjennom hverdagene, ellers kommer bare de tunge tankene, og da orker jeg bare å ligge i senga og deppe.... Anonymkode: 2bba0...2d9 Jeg forstår at mange unge liker Facebokk, har selv ungdommer i hus og de er der daglig. Men jeg har lært dem at man ikke legger ut alt og alt man måtte mene om saker. Personlig liker jeg ikke slike nettsteder, fordi det kan brukes i mot personen. Ellers er det flott at ditt fokus er på det friske og ikke det syke. Det er altfor mange unge i dag som dyrker sine problemer, det vi kaller psykiske plager. Det virker nesten som det har blitt populært. Men holder man fokus på det som fungerer, så vil livet gå bedre. For husk, alle mennesker vil på et eller annet tidspunkt i livet oppleve store traumatiske plager. Men livet må gå videre uansett hva man har opplevd. Tenk på alle dem som satt i konsentrasjonsleirer under krigen, som så sine barn bli drept av sadister og selv ble torturert på det groveste. De som overlevde kom seg videre i livet, selv med store uhelbredelige sår.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #13 Skrevet 3. oktober 2016 Jeg synes nå de eldre er verst jeg. De unge bruker stort sett bare chatten og tagger venner i humorinnlegg. Mens de voksne legger ut i det vide og brede og eier ikke filter. De unge kjenner vel kanskje bedre til hva nettmobbing kan føre til. Det skjer mye her i det skjulte. Anonymkode: a289a...fd1 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #14 Skrevet 3. oktober 2016 Jeg er enig med deg i at alt ikke bør skrives på facebook. Og enkelte bør få seg et filter. Men er man så redd som du er for kommentarer og et uskyldig hjerte, som er helt vanlig å bruke på facebook, tror jeg nesten du må logge av, eller fortelle vennene dine på facebook hva de kan og ikke kan gjøre på siden din. Anonymkode: 8082b...470 1
Sulosi Skrevet 3. oktober 2016 #15 Skrevet 3. oktober 2016 Takk TS. Jeg stiller meg 100% bak det du skriver.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #16 Skrevet 3. oktober 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig enig med deg. Det er virkelig mange mennesker som er tankeløse på sosiale medier. Anonymkode: cab82...69b Det er virkelig mange mennesker bryr seg altfor mye om sosiale medier. Anonymkode: bb56b...275
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #17 Skrevet 3. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg i at alt ikke bør skrives på facebook. Og enkelte bør få seg et filter. Men er man så redd som du er for kommentarer og et uskyldig hjerte, som er helt vanlig å bruke på facebook, tror jeg nesten du må logge av, eller fortelle vennene dine på facebook hva de kan og ikke kan gjøre på siden din. Anonymkode: 8082b...470 enig. Anonymkode: bb56b...275
Herandjetzt Skrevet 3. oktober 2016 #18 Skrevet 3. oktober 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig enig med deg. Det er virkelig mange mennesker som er tankeløse på sosiale medier. Anonymkode: cab82...69b Mange av disse er også tankeløse i det virkelige liv.
Gjest Mythic Skrevet 3. oktober 2016 #19 Skrevet 3. oktober 2016 5 timer siden, Herandjetzt skrev: Mange av disse er også tankeløse i det virkelige liv. Facebook er faktisk en del av det virkelige liv, det må folk bare innse. Selv om det er et nettsamfunn, består det av ekte mennesker, hvor mange av dem er der hver dag, og kanskje flere ganger hver dag. Noen deler hele livet sitt på facebook, og argumenterer med at "det er jo bare facebook". Nei, det er DU som legger ut om livet ditt til alle som er på vennelista di, og venners venner kan også se enkelte ting, det må man ikke glemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå