AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #1 Skrevet 3. oktober 2016 Jeg og mannen har snakket om adopsjon, siden IVF ikke har vært vellykket for oss. Men jeg er uføretrygdet pga angst, for man adoptere for det ? Hva er reglene for adopsjon ? Anonymkode: 57809...c49
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #2 Skrevet 3. oktober 2016 Er du såpass plaget at du er uføretrygdet så bør du vel strengt tatt ikke en gang tenke tanken. Har man varig nedsatt arbeidsevne blir det vanskelig å ta seg av et barn, kanskje spesielt med alvorlige psykiske lidelser. Anonymkode: b9cf0...a92 11
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #3 Skrevet 3. oktober 2016 Dersom du er ufør grunnet angst må det være ganske ekstrem angst? Ville du klart å gå til lege med barnet? På foreldremøte? Besøke foreldre av venner til barnet? Det går (eller har ihvertfall gått an før) å adoptere der den ene er ufør, men jeg vil tro det kommer an på sykdommen. For meg virker det problematisk dersom du plutselig en dag ikke får barnet ditt til avtalt legetime fordi du får panikkanfall, eller ikke klarer kjøre barnet ditt til en barnebursdag. For meg virker det problematisk at et barn må vokse opp med en mor som han/ hun må passe på slik at moren ikke skal få "anfall" Anonymkode: 33e67...d12 8
Gjest Coolaid Skrevet 3. oktober 2016 #4 Skrevet 3. oktober 2016 Jeg tenker at i utgangspunktet kan alle adoptere. Man må gjennom flere runder med samtaler i godkjenningsprosessen. Det blir også sett på forsørgerevne - det er også dyrt å adoptere. Har dere økonomi, blir godkjent som adoptivforeldre, så er det ingenting i veien for at dere kan adoptere. Husk at du også må kunne takle et avslag om dere velger å gå i gang med prosessen. Det er mange fordommer mot mennesker med psykiske lidelser. Det er jo bare til å lese her på kvinneguiden. Du/dere kjenner dere selv beste, og vet om dere egner dere til å bli foreldre. Gjør det som dere mener er rett for dere. Lykke til med avgjørelsen
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #5 Skrevet 3. oktober 2016 Som jeg skrev under, så skal det mye til for å bli uføretryged pga. angst. Da sliter vedkommende sterkt med angst i hverdagen. Anonymkode: b9cf0...a92 1
TheGirlWhoWaited Skrevet 3. oktober 2016 #6 Skrevet 3. oktober 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen har snakket om adopsjon, siden IVF ikke har vært vellykket for oss. Men jeg er uføretrygdet pga angst, for man adoptere for det ? Hva er reglene for adopsjon ? Anonymkode: 57809...c49 Jeg ser at hvis du hadde kunnet bli gravid på naturlig måte, så hadde du sikkert hatt barn allerede. Men hvis du er så syk, så sterkt plaget av angst at du faktisk er ufør av den grunn - er det virkelig veldig lurt at du tar på deg ansvaret for et barn? 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #7 Skrevet 3. oktober 2016 1 minutt siden, TheGirlWhoWaited skrev: Jeg ser at hvis du hadde kunnet bli gravid på naturlig måte, så hadde du sikkert hatt barn allerede. Men hvis du er så syk, så sterkt plaget av angst at du faktisk er ufør av den grunn - er det virkelig veldig lurt at du tar på deg ansvaret for et barn? Å ha ansvaret for et barn blir ikke noe problem. Hadde ikke gått gjennom IVF hvis jeg ikke hadde kunne klart å tatt meg av ett barn. Selv om msn har angst så kan jeg ta meg av ett barnet. Ts Anonymkode: 57809...c49 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #8 Skrevet 3. oktober 2016 Jeg er enig med de andre her. Få mer kontroll over angsten din før du vurderer barn! Å vokse opp med en forelder med så sterk angst at man ikke kan arbeide er ikke optimale oppvekstkår! Anonymkode: 3f1f3...b35 11
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #9 Skrevet 3. oktober 2016 Legger til at min mamma har også angst, og trygdet pga det. Hun og pappa fikk 4 barn, og vi har hatt en utrolig god oppvekst alle sammen. Eneste vi merket var at pappa som gikk på klassemøter, kjørte oss i selskaper osv. Vi har aldri vært plaget av det. Ts Anonymkode: 57809...c49 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #10 Skrevet 3. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legger til at min mamma har også angst, og trygdet pga det. Hun og pappa fikk 4 barn, og vi har hatt en utrolig god oppvekst alle sammen. Eneste vi merket var at pappa som gikk på klassemøter, kjørte oss i selskaper osv. Vi har aldri vært plaget av det. Ts Anonymkode: 57809...c49 Og dette har ingenting å gjøre med at du o dag er så psykisk syk av angst at du er uføretrygdet? Anonymkode: 65207...992 16
TheGirlWhoWaited Skrevet 3. oktober 2016 #11 Skrevet 3. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legger til at min mamma har også angst, og trygdet pga det. Hun og pappa fikk 4 barn, og vi har hatt en utrolig god oppvekst alle sammen. Eneste vi merket var at pappa som gikk på klassemøter, kjørte oss i selskaper osv. Vi har aldri vært plaget av det. Ts Anonymkode: 57809...c49 Du er i dag selv uføretrygdet pga angst - du ser ingen sammenheng her? 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #12 Skrevet 3. oktober 2016 Du slipper neppe igjenom helsekravene for adopsjon. Etter min mening bør heller ikke foreldre med uføretrygd og psykisk lidelse få ivf. Anonymkode: 61998...029 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #13 Skrevet 3. oktober 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen har snakket om adopsjon, siden IVF ikke har vært vellykket for oss. Men jeg er uføretrygdet pga angst, for man adoptere for det ? Hva er reglene for adopsjon ? Anonymkode: 57809...c49 Kravet for å adoptere er at man skal kunne tilby barnet en god og trygg oppvekst. Hva det konkret betyr, er det Fosterhjemstjenesten som avgjør. Man trenger ikke være perfekt for å bli godkjent, og det er ikke slik at man automatisk får avslag hvis den ene parten har helseproblemer, er arbeidsløs, eller har noe mindre alvorlig på rullebladet. De ser på totalen og om man fremstår som skikket. Men det er klart at tyngre diagnoser minsker sjansen for at man blir godkjent, du skal anses som robust og stabil nok til å ha ansvaret for et barn i mange år framover. Jeg ville tatt en telefon til en av adopsjonsforeningene og snakket med dem, de sitter på mest oppdatert kunnskap Anonymkode: 03150...445 1
Gjest antbug Skrevet 3. oktober 2016 #14 Skrevet 3. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Legger til at min mamma har også angst, og trygdet pga det. Hun og pappa fikk 4 barn, og vi har hatt en utrolig god oppvekst alle sammen. Eneste vi merket var at pappa som gikk på klassemøter, kjørte oss i selskaper osv. Vi har aldri vært plaget av det. Ts Anonymkode: 57809...c49 Men kan det ikke tenkes at du har utviklet angst nettopp fordi din mor har det? Barn påvirkes i stor grad av foreldrenes personlighet og oppførsel. Jeg tror det er veldig lurt å tenke godt gjennom de tingene AB nevner over her. Vil du kunne følge opp barnet utenfor hjemmet? Du altså, ikke mannen din. Du har ingen garanti for at han alltid vil kunne ta disse oppgavene, og det er mye man må følge opp hvis barnet skal få en god oppvekst og ikke havne på sidelinjen sosialt. For å svare på det du spør om, jeg tror ikke det blir lett å få godkjenning for en som er uføretrygdet på grunn av angst. De vil gå dere nøye etter i sømmene, for det gjelder jo et barn som allerede har opplevd mye vondt og trenger nye foreldre som kan gi det tryggheten og stabiliteten det trenger for å få et bedre liv.
Snurrepurre Skrevet 3. oktober 2016 #15 Skrevet 3. oktober 2016 De færreste land godtar fosterforeldre med psykiske lidelser, eller lav inntekt (som trygdede ofte har). Du kan lese på adposjonssidene, hvilke krav landene har, også ville jeg hørt med bufetat om det er noen sjans for at du blir akseptert med diagnosen du har, før dere setter i gang prosessen. Det er mulig (men definitivt ikke sikkert) at dere kan bli godkjent som fosterforeldre. Kanskje dette kan være et alternativ?
Snurrepurre Skrevet 3. oktober 2016 #16 Skrevet 3. oktober 2016 På ønskebarn sin hjemmeside står det følgende: "Adoptivsøkerne må ha god helse både fysisk og psykisk. Samtidig må det etter en konkret vurdering legges vekt på at foreldrene skal utgjøre en omsorgsenhet. Det må vurderes hvorvidt sykdom kan tenkes å få betydning for søkernes evne og muligheter til å gi barnet tilstrekkelig omsorg og trygghet, over lang tid. Hvis noen av søkerne har hatt en alvorlig sykdom som er behandlet med tilfredsstillende resultat kan det etter omstendighetene bli snakk om å kreve en symptomfri periode."
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #17 Skrevet 3. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kravet for å adoptere er at man skal kunne tilby barnet en god og trygg oppvekst. Hva det konkret betyr, er det Fosterhjemstjenesten som avgjør. Man trenger ikke være perfekt for å bli godkjent, og det er ikke slik at man automatisk får avslag hvis den ene parten har helseproblemer, er arbeidsløs, eller har noe mindre alvorlig på rullebladet. De ser på totalen og om man fremstår som skikket. Men det er klart at tyngre diagnoser minsker sjansen for at man blir godkjent, du skal anses som robust og stabil nok til å ha ansvaret for et barn i mange år framover. Jeg ville tatt en telefon til en av adopsjonsforeningene og snakket med dem, de sitter på mest oppdatert kunnskap Anonymkode: 03150...445 Må moderere meg selv litt: de ser på den totale situasjonen, ja, men i det vil det nok også som oftest ligge at begge foreldre skal kunne følge opp utenfor hjemmet. Jeg tror (vet jo ikke) at det kan bli vanskelig å bli godkjent hvis forutsetningen er at mannen din skal ta mesteparten av jobben. Vi var gjennom godkjenningsrunde i fjor, og måtte blant annet svare på spørsmål om hvordan vi ville takle at en av oss ble langvarig syk eller døde. Men som sagt, hør med de som jobber med dette, de vet mer enn oss på KG. Anonymkode: 03150...445
thwrbra85 Skrevet 4. oktober 2016 #18 Skrevet 4. oktober 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Du slipper neppe igjenom helsekravene for adopsjon. Etter min mening bør heller ikke foreldre med uføretrygd og psykisk lidelse få ivf. Anonymkode: 61998...029 Fordi ?det kan da vere mange grunner til å vere u føretrygda ?
TheGirlWhoWaited Skrevet 4. oktober 2016 #19 Skrevet 4. oktober 2016 29 minutter siden, thwrbra85 skrev: Fordi ?det kan da vere mange grunner til å vere u føretrygda ? Trådstarter skriver jo at hun har angst - hvis denne er så sterk at hun har fått uføretrygd for den, så er den rimelig hemmende i hverdagen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå