AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #1 Skrevet 3. oktober 2016 Vi vurderer å bygge enebolig etterhvert og vil tegne litt selv først og så få inn en arkitekt. Vil ikke ha et stort hus med mye død-areal. Vil ha mye integrert oppbevaring og at ting har sin faste plass fra starten av. Noen som har gode tips eller ideer å komme med? Ting vi burde tenke på? Anonymkode: 13f44...b60
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #2 Skrevet 4. oktober 2016 Sjakt for skittentøyet rett ned i vaskerommet, vannbåren varme, ikke bygg med kjeller Anonymkode: 1cade...d38 2
Gjest tgr93 Skrevet 4. oktober 2016 #3 Skrevet 4. oktober 2016 Inngang til vaskerom fra utsiden! Så man kan komme inn å ta av seg de skitne klæra og hives rett til vask. (Spesielt lurt om en jobber mye ute å tar med seg mye drit og lort inn) så slipper man at barn og voksne skitner til dørene ellers i huset. (Det er noe jeg savner, og skal definitivt ha det sånn når jeg bygger hus! Utrolig lettvint, istedet for å dra med seg møkka over hele huset!
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #5 Skrevet 5. oktober 2016 Pluss for meg er: Garasje under samme tak med fjernstyring av port Vannbåren varme (i alle etasjer) Alt på et plan Balkong e.l. ved vaskerom for tørking Isolering og ekstra gipsplater mellom barnerom og voksenrom. Masse stikkontakter God belysningsplan ute og inne osv. Anonymkode: a4fd7...acb
*Pixie* Skrevet 5. oktober 2016 #6 Skrevet 5. oktober 2016 Ting jeg setter mest pris på: - Garasje hvor man kan gå rett inn på kjøkkenet - Eget vaskerom med masse oppbevaring - mye flere stikkontakter enn det du tror er nødvendig - "Pantry" som de har i nesten alle amerikanske hus. Innebygd skap på kjøkkenet til oppbevaring av tørrvarer etc. - Master bedroom + bathroom, altså et eget bad som er kun mulig å komme inn på fra soverommet - Walk in closet som er bygd som walk in closet. Altså ikke disse rommene som folk gjør om til walk in closet. For eksempel i forbindelse med master bath. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #7 Skrevet 5. oktober 2016 Mine tips: * Stor tomt med bra beliggenhet. Mulighet for utsikt uten å se rett inn i naboens vegg. Beliggenhet mot sør eller vest. Hage med mulighet for å ha frukttrær og bærbusker. Plant staudebed og busker istedetfor å dekke bakken med bark og kulestein. * Dører mellom rommene. Ikke åpen løsning. * Ovner hvor du kan fyre med ved, som er varmeeffektive samtidig som de passer til arkitekturen. Gjerne også en liten ovn på kjøkkenet, med kokeplate hvor man kan lage mat hvis det blir langvarig strømbrudd. * Tidløst kjøkken og bad. * Uteplass/veranda der det er mest sol. * Utgang fra vaskerommet er praktisk. * Kjeller er praktisk hvis du skal oppbevare epler eller grønnsaker fra kjøkkenhagen. Anonymkode: 008b9...59e
Gjest O.G. Skrevet 5. oktober 2016 #8 Skrevet 5. oktober 2016 10 timer siden, tonjegr skrev: Inngang til vaskerom fra utsiden! Så man kan komme inn å ta av seg de skitne klæra og hives rett til vask. (Spesielt lurt om en jobber mye ute å tar med seg mye drit og lort inn) så slipper man at barn og voksne skitner til dørene ellers i huset. (Det er noe jeg savner, og skal definitivt ha det sånn når jeg bygger hus! Utrolig lettvint, istedet for å dra med seg møkka over hele huset! Og så dør fra vaskerommet og inn til kjøkkenet.
CutTheRope Skrevet 5. oktober 2016 #9 Skrevet 5. oktober 2016 - I tillegg til det nevnt over, sentralstøvsuger kan vurderes. - Dersom man skal ha vedfyring så husk på å ha lagringsplass til ved, gjerne med inngang både innenfra og utenfra. - Er forøvrig uenig i de som sier alt på et plan. Personlig ser jeg stor fordel i loftstue/kjellerstue slik at man har mulighet til å splitte opp familie/besøk om man ønsker å gjøre forskjellige ting. - Husk å ha nok bodplass. Både innendørs og utendørs. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #10 Skrevet 5. oktober 2016 * Separat WC ved inngang * Dusjkabinett på vaskerommet Anonymkode: 008b9...59e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #12 Skrevet 5. oktober 2016 -Vaskerom med inngang fra utsiden slik at man slipper å dra møkk inn i huset. -Gjestetoalett som du kan holde ryddig hele tiden slik at du slipper å rydde bort tannpasta og badeleker hver gang dere skal ha besøk. -Helst et eget bad til eventuelle barn slik at de ikke roter til gjestebadet eller bruker en time i dusjen når dere også må gjøre dere i stand, samt eget "voksenbad" i tilknytning til deres soverom (da er det også en fordel å ha to andre toalett dersom dere f. eks. får/har to barn eller flere. Da reduserer dere sjansen for at barna buser inn på deres soverom dersom det andre badet er opptatt av søsken) -Eget TV-rom for eventuelle barn, slik at dere slipper mas om å se Drømmehagen midt i en fotballkamp eller å ha stua full av barn som spiller TV-spill og lekeslåss i sofaen når dere behøver fred og ro) Og to andre ting som jeg elsker, men som kun er aktuelt dersom dere har stor plass: -Kjøkken med to vasker, samt to oppvaskmaskiner. Det er genialt å alltid ha en ledig oppvaskmaskin å sette skitne tallerkner i slik at man slipper å rote til kjøkkenvasken med skitne ting når oppvaskmaskinen er full/går. To kjøkkenvasker er genialt når du og mannen (eller andre) skal lage mat sammen og dere slipper å stå i "kø" for å få vasket fjøler, grønnsaker og lignende. -En egen stue/spisestue (uten TV) som dere kun bruker når dere har gjester. Gjerne en kombinert spisestue med en eller to avdelinger med sofaer. Her dropper dere TV slik at det ikke skal bli fristende å sette seg der og rote ting til, og rommet holdes alltid ryddig slik at eventuelle gjester elegant kan geleides hit og dere slipper å stressrydde dersom dere får besøk. De siste to blir vel kanskje ikke særlig aktuelle, men jeg tenkte jeg skulle nevne de likevel Anonymkode: 3731c...b74
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #13 Skrevet 5. oktober 2016 Har dere barn eller planer om barn? Synes det har en del å si for utformingen av huset. Tar utgangspunkt i barn jeg😉 Generelt varmekabler eller vannbåren varme over alt+vedovn som man kan se fra sofakroken (for kosen sin skyld). Sentralstøvsuger. Ha utsikt over hage fra kjøkken og stue slik du ser barna. Plasser garasje slik at det er plass til gjesteparkering, men ikke så langt bak at du mister hage. Dersom du bor sted med mye snø; ikke for lang vei fra garasje tkl veikant, mer å måke😉 Overbygg ved innganger, greit hvis barnevogn skal stå ute, om det pøsregner og alle skal inn samtisif osv. Ikke mange trapper pga glatt og lite praktisk med barn. Tenk over vinduer, fint med vinduer til gulv, men koster mer og ødelegges litt hvis du må ha sofa eller tv foran. Sikringsskap, evnt.teknkisk tavle og sentralstøvsuger tar mye veggplass, få alt på en vegg høyt oppe for å frigi lagringsplass. Skyvedørsgarderober i stedet for skap med vanlige dører, sparer mye plass. Trenger dere kontor? Prøv å unngå å ha det på soverommet, liker jo ofte et kaldt soverom men varmt kontor. Evnt.ha plass til permer i skybedørsgarderobe eller skatoll for å få det bort. Greit å ha plass til safe også inni en skyvedørsgarderobe. 1.etg: Gang: Stor gang med plass til barnevogn inne, sittebenk og mye oppbevaring. Ingenting er så fælt som 2-3 barn i vinterklær, handleposer og barnevogn i trang gang! Evnt.mindre gang og bruk vaskerom som inngang til daglig. Ikke for mange vinduer, da ser alle naboer rett inn til deg og du kan aldri gå i lite klær fra 2.etage og ned på bad i 1.etage😝 Vaskerom: For all del vaskerom i samme etage som kjøkken, tung å opp og ned med vaskekurv, baby og se til at middagen ikke svir seg! Vaskerom med utvendig inngang, bad rett ved vaskerommet, bod i nærheten. Fliser i gangen slik man kan gå med sko med brodder fra vaskerom til bod med varer, og for at barna kan gå inn på do med skitne sko. Plass til tørkestativ (evnt.slik man heiser i taket) turklær o.l på vaskerom. Plass til vaskeutstyr m.m. Utslagsvask og sluk til å spyle av sko rett innafor døra. Plass til skotørker. Bod: Bod i nærhet av vaskerom, plass til ekstra fryseboks, evnt.kjøleskap i bod eller på vaskerom. Plass til hyller med batterier osv. Plass til tomflasker og kildesortering på bod eller vaskerom. Vaskerom, bad og bod trenger ikke å være så stort, tenkt gjennom plassering av vinduer, dører og hvor dere skal ha skap, så kan mange rom slås sammen. F.eks skyvedørsgarderobe på vaskerom som fungerer som bod. Kjøkken: Spiseplass tilgjengelig, greit når man har små barn som må passes på. Kunne lukke dør til stuae, glassdør, for å stenge ute matos og bråk men samtidig kunne følge med. Utgang til veranda i nærheten for å slippe lang vei når man bærer ut. Hvis du har god plass og lager mye mat eller bor langt fra butikker og er en storhandler: eget grovkjøkken og kjølerom som i gamle dager. Kan.feks være mellom kjøkken og bod. Ellers er dobbelt kjøleskap eller dobbelt kjøl/frys et must. Slippe å gå minst mulig frem og tilbake. Stue: Plass til Tv-krok, gjerne synlig fra kjøkkenet for å kunne følge med på småttisene. Dør fra stue ut til gang, slik at det blir lydisolert opp til loftsstue. Soverom: Ett stort soverom i 1.etg med plass til dobbeltseng. Kan fungere som gjesterom eller lekerom, og dere kan gjøre det om til hovedsoverom når dere blir dårlige til beins og ikke vil gå i trapper😉 Små barn vil ofte leke i samme etage som de voksne, med et lekerom slipper dere alt rotet i stua. Gjerne lekerom nært tv-kroken slik dere kan slappe av med kaffe og samtidig ha koll på barna. Bad: Dusj og wc, tenk at dere skal kunne bli gamle der, universell utforming. Plass til stellebord. 2.etg Soverom/stue: 3-4 soverom og loftstue.Evnt. 3 soverom og en loftstue som kan gjøres om til ett fjerde soverom ved behov. For all del ikke ha rom i annen etage når barna er små, slit å gå opp og ned! Tenkt på hvor garderobe, senger, evnt.køysenger skal plasseres og plasser dører og vinduer ift dette. Beregn plass til barneseng ved siden av senga deres. Beregn plass til tv og sofa i loftstue. Balkong ut fra veranda i 2 etg.brukes skjeldent, men ok hvis dere skal lufte dyner etc. Bad. Badekar og dusj. Greit å kunne bløtlegge skitne madrasser. Husk plass til stellebord. Blir nok brukt som hovedbad, viktig med god skapplass! Ikke erfaring med klessjakt, kanskje greit å ha men ikke er must? Må jo koordinere bad oppe med vaskerom nede i såfall. Garasje: Dobbel garasje med hems til mye lagring. sto, sklisikker trapp til hems, evnt. egen inngang fra huset til hems om de henger sammen. Fint å kunne gå rett fra garasje og inn i huset, men tror det koster mer pga må brannisolering da man ofte har brennbare greier i garasje. Lagringsplass: Viktigst av alt! Vinterdekk, hageredskaper, trampoline, ski, barnepulk, blomsterpotter, grill, verktøy, klær og barneutstyr, julepynt, ved, sykler, barnevogner m.m. tenk over hvor mye som må lagres helt tørt, og hva som er greit å kunne ha ute (slippe å ha skitne blomsterpotter inn i huset). Pfffh, ble et langt innlegg! Har ikke huselv, men drømmer om å bygge og har tenkt mye på dette😉 Trenger ikke være et enormt hus for å få plass til alt jeg nevner, helst opp mot 170/180m2, men 140/150m2 går det også med god planlegging og stor garasje😉 P.S tenk nøye igjennom solforhold, hvor naboer har innsyn osv. Anonymkode: 02ba2...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #14 Skrevet 5. oktober 2016 Dette kommer jo veldig an på familien, og prioriteringene deres. Jeg ser for eksempel at flere nevner det med utgang/inngang rett fra vaskerom men det ser jeg absolutt ikke poenga med, men vi er to IT-ingeniører, kommer ikke hjem skitne akkurat. Og greit at barnehagebarna våre er skitne men ikke så skitne jo. Og jeg har faktisk utgang fra kjeller og ut til tørkeplassen - men det er noe jeg bruker absolutt ALDRI, og ser ikke poenga i, og lurer på å fjerne den døra. Vil da få bedre planløsning på et rom.. Så, for min familie, to barn, to voksne, hvor både mor og far jobber 100% - altså ingen har spesielt god tid eller lyst til hjemmearbeid. Vi har grei fordeling av husarbeid og ingen vaskehjelp. Vi bor i Oslo (behov for bil er begrenset). http://m.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=82808506&q=tåsen - denne her nybygg på Tåsen har absolutt alle prioriteringer feil, for min del Vaskerom må være i samme etasje hvor oppholdsrom er. Eller ihvertfall der soverom er. Et hus med 3 etasjer, hvor alle soverom er i 2. etasje, oppholdsrom (stue+kjøkken) er i 1 etasje og vaskerom er i kjelleren, er unødvendig tungvindt for den som skal ta seg av klesvask. Allerede det med vaskerom i kjeller er tungvindt, føler jeg (det har vi). Jeg personlig synes ikke det er nødvendig med eget vaskerom heller da, kan greit ha det inne på badet - best med større bad med vaskemaskin i, enn liten bad + vaskerom, for min del. Og at jeg slipper å gå med tøy opp og ned mellom etasjer.. Bad. To bad, hvor en er med dusj og en annen med badekar og dusj. Hvis ikke plass til, ihvertfall et bad + gjestedo. Definitivt do i etasjen med oppholdsrom!! Tungvindt å måtte gå etasjer for å gå på do.. Man tilbringer jo helst mest våkentid i stua, tross alt. Forresten, apropos våkentid. Tenk hvor du kommer til å tilbringe mest tid, og sett av mest plass og penger til det romme/etasje. Dummeste jeg ser er folk som har flotte kjøkken og stue som brukes bare til gjester, mens de selv tilbringer alt sin tid i liten tvstua i kjelleren på 6 kvm. Da har jo man bortkasta 90% av arealet sitt. Jeg personlig liker åpen kjøkkenløsning, men jeg vil også ha mulighet å stenge av stua/kjøkken område fra gang, spesielt hvis man har soverom i samme etasje. Vi liker å oppholde oss alle sammen på kjøkkenet, så vi trenger litt plass. Jeg ser at det ikke er like viktig i en familie hvor mor alene lager mat, men sånn er det ikke hos oss. Ikke skråtak på noen rom. Bare ikke. Sambo er 190.. Hvis du har plass til walk+in-closet ved siden av soverom, for all det, lag det! Men ikke hvis det går på bekostning av en bod, for en bod må man ha, og det er viktigere med en bod enn med walk-in-closet. Fordi - lagringsplass, ja, er kjempeviktig. Det er veldig kjekt om barna har egen stua/oppholdsrom. Ikke så viktig når de er små, men viktigere med årene. Ikke for små soverom, ikke for dere og ikke for barna. Minst 12 kvm for dere, minst 8 kvm for barna. Ja, det er for at du kan ha sprinkelseng på ditt soverom i en stund, og for at du skal kunne møblere barnasrom med både seng + klesskap + skrivebord og litt til. Alt for mange nybygg bygges med barnesoverom på 6-7 kvm, nærmest umulig å møblere. Jeg ville vurdert å IKKE ha garasjen innebygd i kjelleren. Det har vi, men det er noe ulemper med det. 1 - man taper mye boareal, da det ikke kan være oppholdsrom i knytting til garasjen (brannfare, gasfare) og det er fruktproblemer rundt garasjen på grunn av garasjeporten åpnes jo helt ned, for at bilen skal kunne kjøre inn. Da kommer også vannet rett inn i garasjen.. Dobbelgarasje har vi ihvertfall ikke behov for, og den garasjen vi har blir ikke brukt for å parkere bil, men som lagringsplass.. Men hvis man har en garasje innebygd, inngangsdøra ved siden av garasjen er kjekt. Anonymkode: eee3f...1d8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #15 Skrevet 5. oktober 2016 På Monday, October 03, 2016 den 13.00, AnonymBruker skrev: Vi vurderer å bygge enebolig etterhvert og vil tegne litt selv først og så få inn en arkitekt. Vil ikke ha et stort hus med mye død-areal. Vil ha mye integrert oppbevaring og at ting har sin faste plass fra starten av. Noen som har gode tips eller ideer å komme med? Ting vi burde tenke på? Anonymkode: 13f44...b60 Dropp sentralstøvsuger. Også sjakt. Hvor ofte bærer man klær? Da oppdrar man beboerne til å ta sitt eget skittentøy. Vask i garase. Matbod (mot nord) innenfor kjøkken. Separat do. Soverom i 1 et. Ikke åpen løsning fra kjøkken. Innebygde skap på soverom. Det gjorde de før i tiden, før skyvedørsgarderobene kom. På kjøkken vil jeg ha løftehøyde til kjøkkenmaskin. Skaper på kjøkken opp til tak Anonymkode: 14abd...595
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #16 Skrevet 5. oktober 2016 Takk for mange gode innspill. Vi er foreløpig bare to, men det kan vel dukke opp noen barn etterhvert. Så synes det er vanskelig å velge antall soverom. Vil at eventuelle barn skal slippe å dele rom. TS Anonymkode: 13f44...b60
Ankimaki Skrevet 5. oktober 2016 #17 Skrevet 5. oktober 2016 Jeg ville hatt en kjeller med egen inngang. Med bad, soverom og kjellerstue som kan bygges om til en leilighet om dere skulle ønske å leie ut i fremtiden. Samtidig er det deilig å ha om dere har barn og/eller folk på besøk som blir over flere netter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå