Gå til innhold

Konsulent i PwC, Deloitte etc. - erfaren søker?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestinnom
Skrevet

Noen i dette diskusjonsforumet som vet om kravene til en - og hvordan det er å jobbe i noen av disse selskapene? 

: - ) 

Skrevet

Har Mange studievenner i disse selskapemene. Som relativt ny utdannet tränger du B+ i snitt for å kunne søke. Som mer senior er det arb. erfaring som telles..men allikevel ser de på karakterer. En vennine har 7års erfaring men kpmg synes ikke hennes akademiske resultater fra bachelor var god nok. Ellers er det MYE overtid. Mange av konsulentene jobber i helgen. Melder er grei overtidsbetaling. Det sies st det er en bratt læringskurve og det er absolutt verdt å søke der! Lykke til! 

Gjest Gjestinnom
Skrevet
15 timer siden, prometheus0101 skrev:

Har Mange studievenner i disse selskapemene. Som relativt ny utdannet tränger du B+ i snitt for å kunne søke. Som mer senior er det arb. erfaring som telles..men allikevel ser de på karakterer. En vennine har 7års erfaring men kpmg synes ikke hennes akademiske resultater fra bachelor var god nok. Ellers er det MYE overtid. Mange av konsulentene jobber i helgen. Melder er grei overtidsbetaling. Det sies st det er en bratt læringskurve og det er absolutt verdt å søke der! Lykke til! 

Hm...takk for info! 

Overtid er vel regulert i norsk arbeidsliv gjennom Arbeidsmiljøloven, så den tar jeg som en selvfølge. 

Jobbe i helger og kvelder-hvis det er utbredt lar det seg ikke kombinere med små barn. Har ikke dine venner der barn?

Gjest Gjestinnom
Skrevet
15 timer siden, prometheus0101 skrev:

Så hun venninnen din fikk ikke jobben i KPMG?

Skrevet
15 minutter siden, Gjestinnom skrev:

Hm...takk for info! 

Overtid er vel regulert i norsk arbeidsliv gjennom Arbeidsmiljøloven, så den tar jeg som en selvfølge. 

Jobbe i helger og kvelder-hvis det er utbredt lar det seg ikke kombinere med små barn. Har ikke dine venner der barn?

Mange må jobbe mer. Ikke vanskelig for konsulentselskaper eller andre å omgå AML, enten ved å bake inn overtiden i grunnlønna eller ved å definere stillingen som såkalt  "særlig uavhengig" - da kan man i prinsippet jobbe ubegrenset, og jeg skal love deg det forventes. 

AML er i disse dager ikke verdt papiret det er skrevet på en gang fordi det finnes flere smutthull man kan benytte seg av. 

Anonymkode: 57159...ee3

• Liker 1
Gjest Gjestinnom
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange må jobbe mer. Ikke vanskelig for konsulentselskaper eller andre å omgå AML, enten ved å bake inn overtiden i grunnlønna eller ved å definere stillingen som såkalt  "særlig uavhengig" - da kan man i prinsippet jobbe ubegrenset, og jeg skal love deg det forventes. 

AML er i disse dager ikke verdt papiret det er skrevet på en gang fordi det finnes flere smutthull man kan benytte seg av. 

Det er sant...da kan stillingen være definert som særlig selvstendig. Men, da forventes det jo at årslønnen gjenspeiler det at alt merarbeidet og overtiden er bakt inn.

Jeg leter etter lederstilling eller konsulentstillingen som lar seg kombinere med barnehagebarn. Kanskje en utopi eller jeg anstrenger meg ikke nok.

Skrevet
3 timer siden, Gjestinnom skrev:

Hm...takk for info! 

Nei dessverre vi er alle rundt 25 og hverken er gift eller har barn. Men jeg kjenner en som er i pwc med barn. Hennes svigerforeldre er kommet til Norge for å passe på barna av og til hehe. Men hun har aldri klagd og tror det fint går med familie men man må nok forvente mye jobbing bare

Gjest Gjestinnom
Skrevet

Hm. Takk så mye for responsen! :)

Skrevet

Jeg har kun kjennskap til PWC. Det var en lang intervjuprosess, det var vell 3 runder totalt om jeg ikke husker feil.

Ene var et nokså generelt intervju, så var det case/oppgaveløsning, så var det presentasjonsvner/personlighet.

Karaktersnittet har mye å si B/B+ er kanskje snittet for de som blir kalt inn til intervju. Det er i begynnelsen mye kurs - mye opplæring. Så er det "rett uti det".

Det er lange dager og det forventes mye av de enkelte.  Det er dipensasjon fra AML for å kunne jobbe overtid. Noen dager jobber en fra 07:00 - 23:00 eller senere. Det er rom for å jobbe hjemmenfra til en vis grad.  De med barn får ofte noe tilretelegging (om de ber om det) ved at de feks jobber i  færre team enn andre. Det jobbes ikke i helgene med feks kundebesøk ol  ,men dersom noe ikke er gjort / fått tid til så løses dette i helgen. Noen velger å gå på kontoret - andre tar det hjemmene i fra.

Skrevet
5 minutter siden, Dormouse skrev:

Jeg har kun kjennskap til PWC. Det var en lang intervjuprosess, det var vell 3 runder totalt om jeg ikke husker feil.

Ene var et nokså generelt intervju, så var det case/oppgaveløsning, så var det presentasjonsvner/personlighet.

Karaktersnittet har mye å si B/B+ er kanskje snittet for de som blir kalt inn til intervju. Det er i begynnelsen mye kurs - mye opplæring. Så er det "rett uti det".

Det er lange dager og det forventes mye av de enkelte.  Det er dipensasjon fra AML for å kunne jobbe overtid. Noen dager jobber en fra 07:00 - 23:00 eller senere. Det er rom for å jobbe hjemmenfra til en vis grad.  De med barn får ofte noe tilretelegging (om de ber om det) ved at de feks jobber i  færre team enn andre. Det jobbes ikke i helgene med feks kundebesøk ol  ,men dersom noe ikke er gjort / fått tid til så løses dette i helgen. Noen velger å gå på kontoret - andre tar det hjemmene i fra.

Personlig fatter jeg ikke at dere gidder. Det er kanskje mer nødvendig å få litt erfaring innen de "fire store" for noen fagfelt, men man forsaker jo svært mye dersom man jobber 0700 - 23 og ikke jobber for seg selv.

Jeg ville ikke jobbet 07 - 23 annet enn for min egen virksomhet. Da jobber man i det minste for seg selv, og all avkastning faller også tilbake på en selv (selv om det selvfølgelig er mer risiko også). Å tjene 500-800K når man jobber 16 timer i døgnet er slett ikke mye når man tar timetallet i betraktning. 

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig fatter jeg ikke at dere gidder. Det er kanskje mer nødvendig å få litt erfaring innen de "fire store" for noen fagfelt, men man forsaker jo svært mye dersom man jobber 0700 - 23 og ikke jobber for seg selv.

Jeg ville ikke jobbet 07 - 23 annet enn for min egen virksomhet. Da jobber man i det minste for seg selv, og all avkastning faller også tilbake på en selv (selv om det selvfølgelig er mer risiko også). Å tjene 500-800K når man jobber 16 timer i døgnet er slett ikke mye når man tar timetallet i betraktning. 

Man jobber ikke 16 timer i døgnet hele året. det er kun i årsoppgjørtidene. om høsten , og etter årsoppgjøret er over så er det helt ordinære arbeidsdager.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv jobbet i et av "big 4", begynte som nyutdannet sivøk og jobbet der i 5-6 år. Ja, det var mye jobbing i perioder, men hadde til gjengjeld gjerne 6 uker ferie på sommeren. Så alt i alt absolutt levelig. Man får også mye verdifull erfaring, så man stiller sterkt i neste jobb. Fikk på bakgrunn av min erfaring en veldig bra jobb, der jeg jobber normal tid og tjener nærmere en mill i året. Ville aldri fått den uten å ha hatt denne erfaringen. Så jeg er veldig glad for at jeg i en kort periode av livet i perioder jobbet mye

Anonymkode: 28e9d...fd6

Gjest Gjestinnom
Skrevet

Takk for innsikten!

Interessant lesning.

Altså, 6 ukers ferie har jeg, og lønnen kan jeg ikke klage på. Har en jobb i dag som gjør det mulig å hente barn i barnehagen kl 16:30. Stakkars, de er jo i barnehagen kl 08-16:30 hver dag (!) Men slik er det.

Lurer på om man i de større konsulentselskaper som regel kan hente i barnehagen til kl 17:00...hvis ikke så får jeg holde meg unna søknadsprosess i de store selskapene.

Forøvrig har lederlønn i kommunal sektor og i visse statlige instanser tatt seg kraftig opp senere årene. 

Mange hensyn å ta ved karriereskifte :)

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Over "på gølvet nivå" vil du alltid komme borti situasjoner som krever at du tar en (eller to) for laget.

Da blir det lange dager som kan tære på familielivet ja.

Så er det ikke normaldager å jobbe doble skift (16 timers dager). Det skjer innimellom.

Så enkelt og så vanskelig, både i privat og offentlig sektor.

Anonymkode: 89dd1...2af

Gjest Gjestinnom
Skrevet

Kjempeinteressant å lese svarene her! Må innrømme jeg er veldig nysgjerrig på de store konsulentselskapene, som Deloitte: lønn er mindre viktig. 

Hva jeg er mest nysgjerrig på er: hvordan jobber man? Hvordan kan en dag se ut? Har forstått at man møter kunder og jobber i team. Og at en typisk kunde kan være en kommune som får hjelp (hva slags?!) til omorganisering. 

• 4 måneder senere...
Skrevet

Bump!

Anonymkode: 32129...2d9

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bump!

Anonymkode: 32129...2d9

?

Anonymkode: 547da...264

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...