solocola Skrevet 2. oktober 2016 #1 Skrevet 2. oktober 2016 Har nettopp kjøpt min første leilighet, som jeg overtar om et par uker. Leiligheten er perfekt, med 2 unntak: Badet ser ikke ut. Det er blå fliser på gulvet, og blå tapet på veggene. Flisene mellom benkeplata og toppskapene på kjøkkenet er grønne og ikke pene. Jeg har lyst å fikse på dette før jeg flytter inn, men er på jakt etter ulike alternativer. Jeg har aldri bodd for meg selv, og må kjøpe alt av møbler- og må derfor pusse opp på budsjett. Jeg har tenkt på å legge flis på flis på gulvet på badet, og muligens male veggene. Problemet er at det er mye småhull i veggene etter knagger o.l. Har noen noen andre tips hva jeg kan gjøre? Det er ikke noen alternativ å rive alt av fliser og begynne fra scratch. Det er membran under flisene, og det har alltid blitt brukt dusjkabinett, så det er ikke fukt og vått under flisene eller i veggene. Er også på jakt etter noe å gjøre med flisene på kjøkkenet. Har noen erfaring med maling på fliser, plater man setter på, fliseklister, foliering eller andre ting? Setter utrolig stor pris på svar :-)
Gjest Ellii Skrevet 3. oktober 2016 #2 Skrevet 3. oktober 2016 Du må få inn en fagmann og finne noen tegninger, slik at du kan være sikker på at bjelkelaget tåler et lag til med flis oppå. Personlig ville jeg ikke brukt penger på en sånn løsning, men heller spart opp til å gjøre det skikkelig. Badet nærmer seg sikkert 30 år og membran varer ikke evig. Ser du skriver at det ikke er et alternativ å ordne hele badet. Men sånn flikking blir ofte dyrere i lengden. Male fliser går ofte greit på kjøkkenet, men holder ikke lenge på bad, på grunn av fukt.
dillyduzit Skrevet 3. oktober 2016 #3 Skrevet 3. oktober 2016 Dog til småhull på badet i veggene kan du bruke en våtromssparkel. Hvordan det blir å fylle med silikon i de småhullene vet jeg ikke, men i vanlige rom kan eventuelt akryl brukes på panel, og sparkel på gips, betong etc. Smålhullene er vel den billigste jobben sånn sett. Ser vi bort i fra maling.
solocola Skrevet 3. oktober 2016 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2016 Okei, tusen takk for svar dere to :-) Badet er langt i fra 30 år, da leiligheten ble bygd i 2007, men skal ta det til betraktning!
Gjest Ellii Skrevet 3. oktober 2016 #5 Skrevet 3. oktober 2016 Ok, beklager. Antok at det var gammelt på grunn av materialvalgene. Blå fliser på gulv var meget populært på begynnelsen av 90-tallet nemlig. Det solgte som bare det, omtrent som grå/sorte gulvfliser gjør i dag. Vinyltapet er vel ikke heller direkte moderne.
prt90 Skrevet 3. oktober 2016 #6 Skrevet 3. oktober 2016 1 time siden, solocola skrev: Okei, tusen takk for svar dere to :-) Badet er langt i fra 30 år, da leiligheten ble bygd i 2007, men skal ta det til betraktning! Så badet er 9 bare 9 år gammelt? Er du sikker på dette? Og tapet på veggene? Høres veldig rart ut.
solocola Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter #7 Skrevet 10. oktober 2016 På 3.10.2016 den 16.00, prt90 skrev: Så badet er 9 bare 9 år gammelt? Er du sikker på dette? Og tapet på veggene? Høres veldig rart ut. Ja det er jeg helt sikker på :-) På 3.10.2016 den 15.58, Ellii skrev: Ok, beklager. Antok at det var gammelt på grunn av materialvalgene. Blå fliser på gulv var meget populært på begynnelsen av 90-tallet nemlig. Det solgte som bare det, omtrent som grå/sorte gulvfliser gjør i dag. Vinyltapet er vel ikke heller direkte moderne. Ja, jeg vet. Skjønner ikke helt hva de har tenkt med, et sært par med spesiell smak. Blått bad med tapet på veggene, grønt bad og rød sofa. Men skal nok finne en løsning på det :-)
Gjest Sobril Skrevet 11. oktober 2016 #8 Skrevet 11. oktober 2016 Fliser på kjøkken har jeg malt et par ganger før - med hell. Puss, vask med rødsprit og mal med trestjerners gulvmaling (og puss, vask og mal igjen) ☺
Gjest Raiu Skrevet 11. oktober 2016 #9 Skrevet 11. oktober 2016 6 minutter siden, Sobril skrev: Fliser på kjøkken har jeg malt et par ganger før - med hell. Puss, vask med rødsprit og mal med trestjerners gulvmaling (og puss, vask og mal igjen) ☺ Har lyst til å gjøre dette selv men det sies at det ikke holder lenge. Hva synes du?
Gjest Sobril Skrevet 11. oktober 2016 #10 Skrevet 11. oktober 2016 (endret) 39 minutter siden, Raiu skrev: Har lyst til å gjøre dette selv men det sies at det ikke holder lenge. Hva synes du? Flyttet nettopp fra et sted hvor jeg hadde denne malingen i fire år. Det ble et par hakk, men de kom nok før malingen var skikkelig herdet. Hadde en liten pensel som jeg dyttet på med litt maling hvis det skjedde uhell. Da var det godt som nytt (gjorde dette to ganger, og dreide seg om tre-fire pittesmå hakk). Jeg ville definitivt gjort det igjen hvis det var fliser her jeg bor nå (som jeg ikke kunne fordra ) Selvsagt mer holdbart å bytte ut flisene, men som en midlertidig løsning er det helt topp. Kanskje det også holder seg bedre hvis man legger et lag med lakk på toppen(?). Gitt hvor mye mat vi suste og kokkelerte med, òg hvor mye vi sølte - så holdt det overraskende godt. Pent ble det også Endret 11. oktober 2016 av Sobril
Gjest Raiu Skrevet 11. oktober 2016 #11 Skrevet 11. oktober 2016 10 minutter siden, Sobril skrev: Flyttet nettopp fra et sted hvor jeg hadde denne malingen i fire år. Det ble et par hakk, men de kom nok før malingen var skikkelig herdet. Hadde en liten pensel som jeg dyttet på med litt maling hvis det skjedde uhell. Da var det godt som nytt (gjorde dette to ganger, og dreide seg om tre-fire pittesmå hakk). Jeg ville definitivt gjort det igjen hvis det var fliser her jeg bor nå (som jeg ikke kunne fordra ) Selvsagt mer holdbart å bytte ut flisene, men som en midlertidig løsning er det helt topp. Kanskje det også holder seg bedre hvis man legger et lag med lakk på toppen(?). Gitt hvor mye mat vi suste og kokkelerte med, òg hvor mye vi sølte - så holdt det overraskende godt. Pent ble det også Takk Så det er hakk som er det største problemet altså. Jeg tenkte noe sånn som at malingen begynte å prelle av eller noe sånnt jeg.
Gjest Sobril Skrevet 11. oktober 2016 #12 Skrevet 11. oktober 2016 (endret) På 11.10.2016 den 9.56, Raiu skrev: Takk Så det er hakk som er det største problemet altså. Jeg tenkte noe sånn som at malingen begynte å prelle av eller noe sånnt jeg. Nei. Gjør man godt grunnarbeid så skal den ikke det. Er når jeg har dunket borti med skarpe kanter på kjeler og sånt -óg da har gjort det før malingen har rukket å herde. Tar vel 4 uker før maling er skikkelig gjennomherdet. Endret 23. oktober 2016 av Sobril Gjennomfarget? Mente selvsagt HERDET :p
Leo Skrevet 11. oktober 2016 #13 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg vil ikke anbefale deg å legge flis på flis på badet. De pengene ville jeg heller ha spart til en totalrenovering senere. Badet her i huset er fra 90-tallet da blå fliser var vanlig og de er der ennå. Veggene er imidlertid malt i en nøytral farge og så har jeg tatt opp igjen det blå i innredning og håndklær, men valgt så dempede blåtoner som mulig. Blått er "in" igjen, så det er enkelt å finne lekkert tilbehør, håndklær etc. for tiden. Så lenge det er dusjkabinett kan du fint male baderomstapeten. Vask først med salmiakkvann eller husvask og la det tørke helt før du sparkler alle hull med våtromssparkel. Pass på at veggene er knusktørre før du maler (Maler du fuktighet inne vil du kunne få vond lukt) og bruk heftgrunn før du maler i ønsket farge med våtromsmaling. Gjør du grunnarbeidet skikkelig holder det seg fint i årevis. 2
solocola Skrevet 23. oktober 2016 Forfatter #14 Skrevet 23. oktober 2016 tusen hjertlig takk for gode svar og tips! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå