Pipaluk Skrevet 2. oktober 2016 #1 Skrevet 2. oktober 2016 Jeg studerer lesing som grunnleggende ferdighet på universitetet. Jeg lurer på hvordan barn og voksne leser når dialekten viker fra bokmål? Lærer barn å lese på bokmål eller lese de æ der det står jeg og itj der det står ikke? Litt nysgjerrig på problemstillingen. Har forøvrig aldri bodd utenfor østlandet selv.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. oktober 2016 #2 Skrevet 2. oktober 2016 Det var en av de store utfordringene mine når jeg skulle begynne å lese bok. Fullstendig unaturlig med jeg, og hunkjønn har vi jo ikke i Bergen. Men ja, vi lærte å lese på bokmål, og det gikk greit.
Pipaluk Skrevet 2. oktober 2016 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2016 7 minutter siden, Blondie65 skrev: Det var en av de store utfordringene mine når jeg skulle begynne å lese bok. Fullstendig unaturlig med jeg, og hunkjønn har vi jo ikke i Bergen. Men ja, vi lærte å lese på bokmål, og det gikk greit. Leser du fremdeles på bokmål?
Gjest Blondie65 Skrevet 2. oktober 2016 #4 Skrevet 2. oktober 2016 Akkurat nå, Pipaluk skrev: Leser du fremdeles på bokmål? Ja, når det er bokmål i teksten leser jeg den på bokmål. Jeg synes dialekt er forferdelig tungt å lese større tekster av.
Stars Skrevet 2. oktober 2016 #5 Skrevet 2. oktober 2016 Når jeg leser en bok, eller en tekst så leser jeg det slik det står, enten det er på bokmål eller nynorsk. (Nynorsk er hovedmålet mitt.) Man skal ikke endre det til dialekt når man leser, har aldri hørt at noen gjør det. Dialekt bruker jeg når jeg snakker, og i sms'er til venner og familie. Skriver jeg SMS med noen jeg ikke kjenner, bruker jeg heller ikke dialekt. 1
Stars Skrevet 2. oktober 2016 #6 Skrevet 2. oktober 2016 Evt når jeg har holdt en presentasjon så har jeg notert ned det jeg skal si på dialekt, slik at det høres ut som om jeg snakker om temaet og ikke bare har lært meg en tekst utenat som jeg leser opp. Høres veldig unaturlig ut om jeg snakker slik man skriver. Når vi hadde høytlesning på barneskolen leste vi alltid slik det sto, og det gjør barna fremdeles. (Hører ofte tantebarn i leselekser.) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå