Gå til innhold

Reise med håndbagasje: regler for flytende væske og toalettsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan,

vi skal på tur og skal kun ha med håndbagasje. Hva er reglene for liquid? 2 dl? Kan man f.eks. ha med ansiktskrem, tannkrem og liknende uten å ta det i mindre embalasje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50ml per enhet, og sammenlagt max 1L om jeg husker rett. God tur! :-)

Skrevet

Det betyr at man ikke kan ta med deo (75 ml) og tannkremtube?

Skrevet

Sjekk info-sidene til flyselskapet du skal fly med.
På Norwegian sine flyvninger mener jeg det er 100ml per enhet, 1l maks sammenlagt.

• Liker 1
Skrevet

jeg fant!

Vi reiser med Ryan Air og følgende gjelder:

Når du går gjennom sikkerhetskontrollen:

•  Må væsker være i beholdere som ikke holder mer enn 100 ml.
  •  Må alle væsker være i én gjennomsiktig plastpose med lynlås på opptil 20 x 20 cm med total kapasitet på opptil én liter
  •  Må du kunne lukke posen helt og ha plass til den i håndbagasjen.
  •  Må posen med væsker tas ut av håndbagasjen slik at den kan sjekkes separat.
  •  
Skrevet

Så lenge hver tube/flaske ikke inneholder mer enn 100 ml, så går det fint. Så bare sjekk hvor mye alt inneholder, kjipt å bli fratatt dyre renseprodukter eller lignende i sikkerhetskontrollen fordi beholderne er for store.

Ellers synes jeg reglene er helt korka. Med små barn kan man fint ha med seg flytende i større mengder, og de kommenterer det ikke engang. De spør bare om det er til babyen. Men har man vann eller annet til seg selv, nei - da må du tømme det ut. Hva er logikken? Jaja.

Skrevet
12 minutter siden, Bovary skrev:

jeg fant!

Vi reiser med Ryan Air og følgende gjelder:

Når du går gjennom sikkerhetskontrollen:

•  Må væsker være i beholdere som ikke holder mer enn 100 ml.
  •  Må alle væsker være i én gjennomsiktig plastpose med lynlås på opptil 20 x 20 cm med total kapasitet på opptil én liter
  •  Må du kunne lukke posen helt og ha plass til den i håndbagasjen.
  •  Må posen med væsker tas ut av håndbagasjen slik at den kan sjekkes separat.
  •  

Dette gjelder uavhengig av hvilket flyselskap du reiser med. De i sikkerhetskontrollen vet jo ikke hvilket selskap du skal reise med så regelen gjelder ut fra Norge (og andre land i Europa).

Skrevet
1 minutt siden, Serafina. skrev:

Dette gjelder uavhengig av hvilket flyselskap du reiser med. De i sikkerhetskontrollen vet jo ikke hvilket selskap du skal reise med så regelen gjelder ut fra Norge (og andre land i Europa).

Det gjelder innenlands også.

Skrevet
3 minutter siden, sofie777 skrev:

3 minutter siden, sofie777 skrev:

Det er sant.

Skrevet

Disse reglene har ingen verdens ting med flyselskapene å gjøre. Det er i sikkerhetskontollen dette blir sjekket. Alt flytende eller delvis flytende må pakkes i pose og det er max 1 liter. Beholderne skal romme max 1 dl og du kan ikke da med en 2 dl flaske som er bare halvfull. Beholderne skal romme max 1 dl. Til og med kremer, pomader, lightere og leppestift regnes som flytende.

Anbefaler å kjøpe rimelige produkter som shampoo og balsam og dusjsåpe på taxfree eller når man kommer frem. Mange steder selger de mapper med små flasker som holder fint til en langhelg eller en uke.

Om man har med barnemat e.l. så må man (være villig til å) smake på det i sikkerhetskontrollen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...