AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2016 #1 Skrevet 2. oktober 2016 Jeg har stort sett likt godt innleggene fra finalistene i skrivekonkurransen Matro som er Mills sin skrivekonkurranse. Men dette reagerte jeg på. En mor som spiser proteinshake, soyayoghurt, grønnsaker og fisk, men som gir datteren pølser makaroni og ostepop fordi hun spytter den sunne maten ut. Mor synes at datteren selv skal få velge hvilken mat hun liker og da blir det makaroni som er badet i ketchup. Dette er fordi de har "forskjellige personligheter". Jeg reagerer på at mor lar barnet selv ta kontroll over hva det vil spise i de første leveår. Og jeg reagerer på det tydelig anstrengte forholdet mor selv har til mat: "Yoghurten smakte ingenting, i likhet med min perfekte alenetilværelse." Ikke minst reagerer jeg på at artikkelen postes tilsynelatende nokså ukritisk som del av et annonsesamarbeid med Mills. http://www.klikk.no/kvinneguiden/annonsesamarbeid/matro/matro-mills-konkurranse-1696485.ece Hva tenker dere? Anonymkode: 7a192...115
Gjest Coolaid Skrevet 2. oktober 2016 #2 Skrevet 2. oktober 2016 Jeg tenker det er helt greit å belyse dette temaet også. Jeg er sikker på at mange kjenner seg igjen men tør ikke snakke om det. Utad skal vi virke som sunne og perfekte mennesker - det gir status. Generelt sett vil jeg si at det som regel er foreldrene som er problemet når barn ikke vil spise den type mat de får. Voksne som ikke tør ta voksne avgjørelser trenger å tenke seg om. Barnet har tydeligvis funnet en taktikk som virker, slik at det oppnår noe ved å spytte ut maten. Vi har et alt for stort fokus på mat og helse i vår tid.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2016 #3 Skrevet 2. oktober 2016 Reagerer også på dette. Det finnes en mellomting. Foreldre trenger ikke være perfekte - ingen er det heller. Men de skal ha visse standarder, og de skal, med barnets beste i tankene, være autoriteter. Jeg synes dette iblant dras så langt i andre retning, at det er blitt en trend å snakke om seg selv som "uperfekt mamma", at vi skal tillate alt. Hvis ikke er vi "haters" eller driver med "shaming". Da jeg var liten spiste jeg den samme, sunne maten som de voksne. Jeg fikk ikke annen mat om jeg så skapte rabalder. Om jeg skrek og ødela matroen måtte jeg gå fra bordet. En gang hadde jeg vært så umulig at mamma dekket på til alle unntatt meg. Jeg ble lei meg, men skjerpet meg. Anonymkode: 442f3...b63 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2016 #4 Skrevet 2. oktober 2016 Mine barn fikk bare tilbud, om sunn mat, da de startet med mat. Så da likte de sunn mat. Så ble det gradvis litt usunt iblant, men da likte de allerede det sunne og. Så jeg har 2 barn, som spiser mye forskjellig. Og de får samme mat som meg. Og vi prøver å spise veldig variert. Vi har pannekake, pizza og pølser og. Men mye fisk, grønnsaker og rent kjøtt og. Er vi ute og spiser, så går vi på vanlige restauranter. Vi går ikke på hamburger eller pizza steder. For jeg skal ha god mat. Og det er alltid mat barna liker og. Har vært på noen turer med venner, og deres barn. Og da kan vi ikke gå noe annet sted enn MC Donald, for deres barn liker ikke annen mat. Tenker vel at da har foreldrene sviktet litt. Anonymkode: 7dd2b...ea7 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2016 #5 Skrevet 2. oktober 2016 Synes artikkelen var dårlig skrevet. Anonymkode: 9557c...8c2 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2016 #6 Skrevet 2. oktober 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes artikkelen var dårlig skrevet. Anonymkode: 9557c...8c2 Jeg tenkte også på det, det er vanskelig å finne ut hva det er hun vil ha frem. Kan se ut for at det viktigste for henne er en glatt og polert overflate, og at maten skal ha minst mulig farge, lukt og smak. Det er forståelig at hun ikke vil gi det videre til barnet, men ostepop og ketchup er ikke de eneste matvarene med farge, lukt og smak. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes en mellomting. Foreldre trenger ikke være perfekte - ingen er det heller. Men de skal ha visse standarder, og de skal, med barnets beste i tankene, være autoriteter. Jeg synes dette iblant dras så langt i andre retning, at det er blitt en trend å snakke om seg selv som "uperfekt mamma", at vi skal tillate alt. Hvis ikke er vi "haters" eller driver med "shaming". Anonymkode: 442f3...b63 Enig i begge disse poengene. Anonymkode: 7a192...115 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå