Gå til innhold

Holder/Holdt dere bruder tale?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er skikkelig usikker på det der! Er det vanlig at bruden holder tale? Hvordan gjør dere det?

Vet at mange lager sang, men det er ganske utelukket for min del med tanke på at jeg ikke klarer å dikte for fem øre, og jeg tror det blir lite sanger (ingen tror jeg) under middagen siden jeg har en familie som føler seg beklemt med en gang det kommer en sang på bordet.

Og hvis dere holder tale, hva sier dere i den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal holde tale. Har ombestemt meg 100 ganger i løpet av det siste året, men har å bestemt meg. Har ikke skrevet den enda, så vet ikke helt hva jeg skal si.

Skrevet

Jeg skal holde tale. Jeg synes det er en fin anledning til å fortelle alle hvor mye kjæresten min betyr for meg og at jeg er verdens heldigste jente. Søsteren min holdte tale i sitt bryllup og det var veldig fint og romantisk.

Skrevet

Jeg har tenkt til å holde tale...men aner ikke hvordan jeg skal klare det da...blir nok en del hulking og snufsing....

Griner jo som bare det i andres bryllup, og det blir nok ikke lettere i mitt eget...

Skrevet

Jeg kommer garantert til å snufse litt i løpet av talen min, men jeg tenkte at jeg skulle forsøke å spare det mest emosjonelle til slutten av talen. På den måten håper jeg å unngå at jeg snufser hele tiden.

Skrevet

Jeg holdt tale. Trodde jeg kom til å tute værre enn værst, da jeg er den som alltid tuter i andres bryllup.

Gikk overraskende bra. Øvde og øvde på talen. Hadde den ferdig 3 mnd. før bryllupet. Leste på toget på vei til/fra jobb, og høyt for min forlover en del ganger.

Når selve dagen kom var jeg ikke nervøs i det hele tatt. Talen var ganske humoristisk, men også med "en alvorlig" del. Holdt meg helt fint. Talen gikk ikke innpå meg, siden jeg hadde lest den utallige ganger på forhånd.

Tips: Del ut små gaver underveis i talen. Dette gjør at talen skiller seg litt ut, og det blir naturlige opphold og kontakt med gjestene.

Jeg ga 3 gaver til min kjære, flettet inn i talen; tabletter mot fotballidioti, rose (som takk for alle blomstene jeg har fått), fotballtur (var egentlig morgengave, men gaven var også overraskelse til hans forlover og toastmaster fra meg).

Andre tips jeg fant på nettet:

ten tips for a top performance

1. Have a banana about 20 minutes before you speak. It really helps the nerves and provides a big energy hit. Many performers swear by this trick.

2. Remember to breathe - deeply and rhythmically. It pumps oxygen into your blood and keeps the brain sharp and alert.

3. Imagine it's over. This is a very popular NLP (neuro linguistic programming) technique. Before you stand up, you visualise the end result as you feeling elated and relieved with everyone smiling and clapping. Thinking how great you'll feel will relax you in the present moment.

4. Have a laugh. Just before you stand up, think of a funny story or event that really tickles you. Really get into it and make yourself laugh - even just a little - and it will loosen you up and feed a sense of fun and enjoyment.

5. Smile! Be welcoming and warm. It sets the tone straight away and people will immediately warm to you without knowing why.

6. Relax. It's your time, so take it. Everyone will listen to what you have to say. They want to. The speeches are always fun. Remember this and you'll deliver your words with confidence and ease.

7. Make eye contact with the audience. Look around. The trick is to imagine you're simply chatting to everyone there.

8. Speak slowly and clearly. Many speeches get a, 'It was good, but I couldn't make out half of it' response. Bearing this in mind will prevent you from rushing and waffling.

9. Forget yourself. Take the weight off your ego by reflecting that this is about other people - not you. Don't take yourself too seriously - if people shout out heckles, go with it.

10. Enjoy yourself. Your life doesn't depend on it. You're not getting paid and it will be over in a few hundred seconds. So give it your best shot - and enjoy!

Skrevet

Jeg var ikke helt sikker på om jeg kom til å tørre, men jeg skrev nå ned noen ord. Men da det kom til selve dagen, rev jeg arket i to , og reiste meg og sa akkurat det som lå meg på hjertet der og da. Egentlig veldig ulikt meg, men mange sa at det var den beste talen fordi man kunne høre at den kom rett fra hjertet.

Angrer overhodet ikke på at jeg gjorde det, ble kanskje ikke så polert som om hvis jeg hadde pugget den, og litt stotring ble det innimellom, men jeg er veldig glad for at jeg tok det på sparket !

Og husk at bryllupsgjester er et veldig takknemlig publikum som bare vil deg vel ! De færreste bryr seg om det blir litt stotring eller om du må felle en tåre eller to underveis.

Skrevet

Skal holde tale jeg ja:) Føler det er litt for pingle å skrive en sang. Mannen fortjener jo virkelig å bli satt litt stas på han oxo syns nå jeg. En selvfølge at bruden oxo holder tale synes jeg.

Skrevet

Jeg hadde ikke tale.

Det var ikke naturlig for meg.

Men jeg hadde fått hjelp til å skrive en sang, og det var det han "fikk" fra meg.

Kan ikke si at det er "pingle" å skrive en sang i forhold til en tale. For noen er det mer naturlig med sanger, så hvorfor ikke?

Skrevet

Bryllupet blir like fint med eller uten tale, med eller uten sang. Ser ikke poenget i at folk skal presse seg selv til å gjøre noe som føles vanskelig. Spesielt ikke på bryllupsdagen. :-)

Skrevet

Jeg holdt ikke tale, og angrer ikke på det. Svigerfar er veldig flink til å dikte sanger, og han hadde laget en sang som liksom jeg hadde laget - noe som var morsomt og heldigvis ikke pinlig.

Skrevet
Jeg kommer garantert til å snufse litt i løpet av talen min, men jeg tenkte at jeg skulle forsøke å spare det mest emosjonelle til slutten av talen. På den måten håper jeg å unngå at jeg snufser hele tiden.

Sånn tenkte jeg og

Skrevet

Jeg har bestemt meg for at jeg skal holde tale men lurer fælt på hvordan jeg skal få det til....jeg blir nemlig så veldig fort rørt og da kommer tårene lett.

For å klare å gjennomføre så tror jeg at jeg først og fremst må prøve å legge talen på en humoristisk linje, også får jeg heller avslutte med noen få, velvalgt ord om verdens sjønneste gutt ;-)

Jeg har vært i bryllup hvor bruden ikke talte og syns IKKE det gjorde noe selv om det selvsagt er veldig stas hvis hun gjør det...

Til syvende og sist er det brudens valg!

Skrevet

Jeg sang til min kjære jeg... Fikk stående applaus :wink:

Skrevet

Selvfølgelig. Jeg er mer pratsom enn han, skulle da bare mangle at jeg også holdt tale. Fikk bare positiv respons. Skrev den kun til han som et brev, dreit i hva andre måtte emen om innholdet. Gikk helt fint å lese, jeg var stø som et fjell.

Skrevet
Og husk at bryllupsgjester er et veldig takknemlig publikum som bare vil deg vel ! De færreste bryr seg om det blir litt stotring eller om du må felle en tåre eller to underveis.

Veldig enig med Alida! Jeg var veldig usikker på om jeg skulle holde tale og etter mye tviling kom jeg fram til at det skulle jeg gjøre. Nå i ettertid er jeg veldig glad for at jeg gjorde det. Ja det ble litt stotring og tårer - men det var herlig å fortelle alle hvor glad jeg er i mannen min og få et tårevått smil fra ham!

Skrevet

Jeg holdt tale. Snakket til min forlover, mine foreldre, mine svigerforeldre og min mann... i tillegg hadde jeg fått skrevet en sang kun til mannen i mitt liv :-)

Skrevet

Jeg tror jeg kommer til å ha mer enn nok med å overleve å være midtpunkt den dagen, om jeg ikke måtte holde tale også. ( Jeg er fryyktelig sjenert...)

Blir nok heller ingen sang. vi skal i alle fall ikke ordne noe selv, da vi ikke ønsker det. Ingen av våres familier er sangglade, og det er ikke særlig oppløftende å se på 50 mennesker mumle seg flaue gjennom slike sanger..

Skrevet

Jeg er ingen taler, så jeg lagde sang til min kjære.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at bruden har holdt tale jeg, men jeg kommer definitivt til å gjøre det. Jeg er ekstremt pratsom og holder aldri kjeft, så tror folk vil mestenke meg for å være usannsynlig full dersom jeg holder kjeft ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...