Gå til innhold

Hvorfor er alle plutselig blitt tilhengere av proffboksing

Olaug Olsen

Anbefalte innlegg

Sitter og leser om kampen i går, og Cecilia Brækhus. Hvorfor er alle plutselig så begeistret for denne "idretten"? http://www.aftenposten.no/100Sport/boksing/Ekspert-pa-hodeskader---Uforsvarlig-a-tillate-proffboksing-474982_1.snd Proffboksing er utrolig usunn, og dersom man tenker på utøverne i et livsløpsperspektiv, må man regne med at de gradvis blir retarderte, på grunn av idretten de driver med. Dette gjelder også dagens, "vinnere". Det er tragisk å se på hvordan alle hiver seg på, og digger proffboksing. Her er det mye penger inne i bildet, og krefter som er sterkere enn de som er involvert. Det er uetisk, og trist, å se på at statsministeren og andre politiske og kulturelle profiler, står og klapper til dette syke spillet. Hva mener dere andre?

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle elsker at "vi" vinner. Sånn er det bare. Uten Cecilia Brækhus, ville det ikke blitt noen stor interesse. Nå elsker alle boksing. Politikerne har fått med seg hvilken vei vinden blåser. SSDD.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det har hvert ulovlig i 35 år. Når det endelig er lovlig så tørr folk å vise det også. 

Anonymkode: 16d74...bf4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det har hvert ulovlig i 35 år. Når det endelig er lovlig så tørr folk å vise det også. 

Anonymkode: 16d74...bf4

Nei, det er som ops2 sier, at så lenge det er en av oss som gjør det bra så liker plutselig alle boksing. Fint at hun vant altså, og hun er ei bra dame, men jeg er uansett ikke fan av en sport hvor man denger løs på hverandre og utvikler hjerneskader på sikt på grunn av gjentatte slag. 

Anonymkode: 3657c...4dc

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cashbah skrev:

Fordi det er den nye sjakken. 

Sjakk er SÅ mye bedre for hjernen enn boksing! :tongue:

Anonymkode: 3657c...4dc

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi vi endelig har blitt kvitt enda et av sosialistenes latterlige forbud, og det skal feires og gnis inn

Anonymkode: 5d352...a2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det enda fins fornuftige mennesker her. Jeg håper dette kan blir forbudt igjen, og lurer liksom litt på hvorfor det skal være så festlig at folk slår hverandre helseløse, mens dommer og lege står og ser på. Føler vel kanskje at Legeforeningen og andre som jobber i helsevesenet burde engasjert seg litt her. Det fins nok av andre kampsport- typer som Karate, Judo og Taekwondo, hvor det ligger en viss etikk i bunnen, for hva man gjør i nærkamp. Til sammenligning, mener jeg proffboksing blir mer som en voldsfest, og jeg har lite respekt for de som nyter dette som en slags underholdning.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Bra at det enda fins fornuftige mennesker her. Jeg håper dette kan blir forbudt igjen, og lurer liksom litt på hvorfor det skal være så festlig at folk slår hverandre helseløse, mens dommer og lege står og ser på. Føler vel kanskje at Legeforeningen og andre som jobber i helsevesenet burde engasjert seg litt her. Det fins nok av andre kampsport- typer som Karate, Judo og Taekwondo, hvor det ligger en viss etikk i bunnen, for hva man gjør i nærkamp. Til sammenligning, mener jeg proffboksing blir mer som en voldsfest, og jeg har lite respekt for de som nyter dette som en slags underholdning.

Om vi skal forby alt som kan være farlig, må vi forby mye..

Gjør det noe for deg personlig hva andre folk velger å bruke tia si på, uansett om det er fallskjermhopp, utfor eller boksing? 

Anonymkode: cd715...6b0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Gjør det noe for deg personlig hva andre folk velger å bruke tia si på, uansett om det er fallskjermhopp, utfor eller boksing? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Proffboksing i Norge er nesten 'ufarlig'. Det er en lege ved hver match som signaliserer til dommeren så fort en person ser rystet ut, om ikke dommeren selv tar å blåser det av først. Vi får aldri de uforsvarlige og ikoniske kampene der bokserne faller i bevisløs i gulvet og går opp før 10 sekunder er omme om og om igjen til bokseren er så skadet at han ikke kommer til bevisthet før nedtellingen er over.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Hvorfor skal du og staten legge seg opp i dette egentlig? Du har da valget mellom å se boksekampene, eller la være. Du blir ikke skadet av å ikke delta i det selv.

Norske boksere bokser uansett om det er forbud mot det her hjemme, eneste forskjellen er at våre beste, som Brækhus får lov til å gå i kamp her hjemme. Endelig fikk hun lov til det, veldig, veldig fortjent.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: cd715...6b0

med fallskjerm og utfor, så er det ihvertfall regelen at man kommer ned uskadet. Hensikten er å komme ned uskadet. Med proffboksing, skjer det i alle tilfellene, at deltakerne ender opp som ganske hjerneskadet som gamle. Vi snakker parkinsons, altzheimer og mental retardasjon, som er en direkte konsekvens av slagene mot hodet. Og, ja, dette gjør noe for meg personlig. Jeg kan ikke klappe for noen som deltar i en slik "idrett", uansett hvor god de måtte være.

http://edition.cnn.com/2016/06/04/health/parkinsons-disease-explainer/

http://www.livestrong.com/article/541876-negative-effects-of-boxing/

Her er et sitat fra artikkelen over:

"A 2000 article in the "Western Journal of Medicine" stated the case simply: "Human anatomy is at odds with the preferred tactic in boxing, which is to strike the opponent's head." Blows to the head can cause serious injuries, including catastrophic brain damage, which manifests as the result of a single impact, and gradual brain damage, which builds up over time. Brain damage resulting from boxing can cause slurred speech, impaired reflexes, blackouts and even, in rare cases, death."

osv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, MajorasMaske skrev:

Proffboksing i Norge er nesten 'ufarlig'. Det er en lege ved hver match som signaliserer til dommeren så fort en person ser rystet ut, om ikke dommeren selv tar å blåser det av først. Vi får aldri de uforsvarlige og ikoniske kampene der bokserne faller i bevisløs i gulvet og går opp før 10 sekunder er omme om og om igjen til bokseren er så skadet at han ikke kommer til bevisthet før nedtellingen er over.

Jeg klarer ikke forstå hvordan det kan være ikonisk å slosst videre med hjerneskade. For meg personlig ville det virket mer fornuftig å vekke til live de gamle revolverduellene. Her dør man iallefall momentant, framfor at man seigpines slik som du beskriver her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psychonaut

Fordi når kvinner gjør noe så må det være greit. Er ikke mer komplisert enn som så. Menneskelig natur. Og akkurat i dette tilfellet kommer det - etter min mening - noe godt ut av det. Overformynderiet og barnehagestaten bør bekjempes på alle fronter.

Endret av Psychonaut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg. Boksing er og blir vold. Å slå noen bevisstløs slik at de risikerer varig hjerneskade burde vært forbudt

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Honey, det var nettopp dette jeg ville fram til. Denne idretten blir ikke mindre voldelig, bare fordi det er "kvinner" som slår hverandre. Det er det samme, da det dreier seg om vektklasser og slikt. Helt meningsløst, og det hjelper liksom ikke å bygge muskler, når det er mot hodet man skal slå. Det burde vært forbudt. Eneste grunnen til at man har presset dette gjennom er av næringshensyn, sammen med forfengeligheten til slike som Brækhus og Lukkøye.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...