Gå til innhold

Intressant å lese om andre sine tradisjoner angående mandel i grøten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare oss som bruker å ha mandel i riskremen på julaften ? Jeg ser at flere skriver at de bruker å ha mandel i grøten på lille julaften.Det er jeg ikke vant med. Men det er artig å lese om andre sine tradisjoner.

Ellers er premien her,enten en marsipangris eller en sjokolade.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altid hatt mandel i grøten på lille julaften. Tradisjon som har gått videre til mamma fra bestemor, oldemor osv osv. 

Anonymkode: b0937...342

Skrevet

Vi har risgrøt til forrett på julaften, bare en lite porsjon, før selve julematen blir servert. Så her har vi også en mandel da. Vinneren får en hjemmelaget marsipangris.

Anonymkode: 5ec1c...307

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ingen som liker marsipan hos oss, så den som finner mandelen får juleskum istedet for.

Skrevet

Vi har ikke riskrem eller grøt på julaften, det er alt for mye mettende mat fra før av den dagen så vi tar det i romjulen heller. Den som finner mandelen får en stor marsipangris! :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Vi har det i middagsgrøten på lille julaften. Orker ikke ha grøt på selve julaften, da er det så utrolig mye annet mat i tillegg.

Premien er tradisjonelt en maripangris, men har alltid noe annet på lur og siden det ofte er noen som ikke liker marsipan :)

Skrevet

Vi har det kun om vi har gjester i julen. Vi gir også marsipangris, selv om det er kun min mor som liker marsipan. Så hun vinner egentlig litt uansett selv om hun ikke finner mandelen :D

Anonymkode: 92724...7ab

Skrevet

Vi hadde mandel i riskremen. Den som fikk mandelen fikk åpne første pakke.

Skrevet

Vi har også mandel i riskremen, som da er dessert etter julemiddagen. Vinneren får en marsipangris. Er ikke vant med mandel i grøten, vi spiser heller ikke grøt på lille juleaften eller tidligere på dagen (altså på julaften). 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Skrevet

Riskrem med mandel til dessert etter julemiddagen. Ikke alle som liker marsipan så premien er alltid noe annet, sjokolade el.

Anonymkode: 9c27b...90a

Skrevet

Vi har grøt rundt tolvtiden på julaften hvor det er mandel. Vi har også mandel i riskremen vi har som dessert etter julemiddagen.

Skrevet

Vi har grøt på formiddagen julaften, sånn ca i 12-tida, med mandel i. 

Den som får mandelen får en pakke twist (som alltid blir delt med alle). Jeg er den eneste som liker marsipan, derfor ingen marsipangris til den som får mandelen. 

• Liker 1
Skrevet

Grøt til de som ikke spiser lutefisk på lille julaften og riskrem julaften. Men ingen mandel i noen av delene. Grunnet sterk nøtteallergi

Skrevet

Her er det også tradisjon med grøt på julaften klokken 12.

Den som finner mandel får marsipan gris.

Skrevet

Vi har mandel i desserten på julaften, uansett hva den måtte være. Premien er en stor marsipangris. :)

Skrevet

Før hadde vi grøt med mandel til lunsj på julaften, men det passer bedre for de fleste i familien å ta det på lillejulaften, så det har vi gjort nå de siste årene. 

Skrevet

Mandel i kremen er ikke noe jeg har hørt om, men man lærer noe nytt hver dag :) 

Anonymkode: d14d3...884

Skrevet

Grøt med mandel til middag på lillejulaften. Den som får mandelen får en stor marsipangris 🐷 På kvelden spiser vi stor kveldsmat. Restene av grøten blir brukt til riskrem som dessert på julaften.

Anonymkode: 11b1c...543

Skrevet

Vi har ikke mandel i grøten. Vi ser bare ikke poenget. Det er så mye godteri tilgjengelig i julen uansett at å få en marsipangris eller annet godteri er det ingen vits i og mandel i grøten er så lite viktig for oss at vi ikke har brydd oss med å evt finne en annen premie.

Skrevet

Vi har mandel i grøten og den spises på julaften i 12-tiden. 

De siste årene har det hendt at grøten har blitt spist på lillejulaften fordi søsknene mine og jeg har svigerfamilier som vi feirer sammen med annethvert år. Da med mandel og full pakke 😌 Det spørs litt på hvordan vi ordner oss, men for både meg og mannen hører risgrøt til på julaften en gang mellom Askepott og de siste forberedelsene som må til før kvelden. 

Grøten markerer på en måte et skikke mellom rolig morgen og tid for å sette igang før kvelden. Jeg liker det. Etter grøt er det ut sv pysj, fram med potetskreller osv osv 🙃

Premien er marsipangris, og den parteres og deles mellom de som har lyst på en bit. 

Anonymkode: 7a720...2fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...