Gå til innhold

Bør ansatte i barnehage skifte bleier på barna i gangen?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Tror nok det hele kommer ann på hvordan barnet og de andre ungene reagerte + hvlken årstid det er.

I den barnehagen jeg arbeidet i ble det skiftet bleier i gangen eller på trappa. Men barnet og de andre barna er så sammensveiset og bleieskift er så naturlig.

Men jeg ville nok reagert om det var vinter eller kaldt ute.

Bleieskift bør skje under riktige omstendiheter, en vil jo ikke barnet skal kve seg eller noe i den dur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utfra det jeg vet om å jobbe i bhg kan det jo være at hun ikke hadde andre muligheter. Noen ganger må man faktisk være alene med endel barn i en god stund og om bleieskift trengs så tar man det der det er mest gunstig. For man kan jo ikke forlate de andre barna heller..! Det gjelder å være kreativ i blant :wink:

Hygiene er vel ikke noe problem når det gjelder å skifte en tissebleie i gangen...den taes av og kastes i søpla med en gang vil jeg tro..Hvordan skal man ellers gjøre det..

Vi skifter også bleier ute om sommeren, når de feks bader nakne ute..

Jeg vet at på den avd. Lukas skal begynne skiftes tissebleier i garderoben før de skal ut. Det gjør meg ingenting. Og avd siden av som er den jeg jobber på har vi som sagt garderobe og stellerom i samme rom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det jeg vet om å jobbe i bhg kan det jo være at hun ikke hadde andre muligheter. Noen ganger må man faktisk være alene med endel barn i en god stund og om bleieskift trengs så tar man det der det er mest gunstig. For man kan jo ikke forlate de andre barna heller..! Det gjelder å være kreativ i blant :wink:

Dette gjelder ikke for alle barnehager og jeg håper det er fåtallet.

Det er uhyre sjelden man er alene med bleie barn så lenge av gangen, at man ikke kan vente med å skifte bleie til den andre er på plass.

Om det ikke er slik i den bhg du jobber i, så vil jeg virkelig anbefale dere å gå igjennom rutinene deres.

Hva gjør du om du er alene og det er en bæsjebleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at de fleste som jobber i barnehagen er såpass vant å kjent med ungene at de tar hensyn. Jeg har faktisk til gode å møte en bluferdig treåring, jeg sier IKKE at de ikke finnes, jeg har bare ikke sett nån enda! De springer som oftest mer enn gjerne naken overalt om de får lov (sommer,gress, bading osv). Å om den voksne skulle merke at ungen virker utilpass så tar de fleste hensyn tror jeg. jeg ser ingenting galt i den situasjonen, men jeg regner med at det ikke er vanlig praksis og at de vanligvis skifter andre steder sånn ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo ikke bare om det enkelte barn heller.

Hva med foreldre som kommer inn?

Ikke alle liker å se en naken barnerompe, som tilhører et annet barn enn deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, er det mulig?

Life is tuff! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen foreldre som synes at andre barns barnerumper er ekkle da? Da tror jeg den foreldren sliter hvis barnet har besøk av noen som ikke har lært å tørke seg selv... velvel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flopia; det handler ikke om at andre barn er ekle, men at situasjonen er ubekvem.

Min mann f.eks., er ikke sjeleglad når en nybakt mor slenger puppen ut foran ham og resten av kaffeselskapet, for å amme.

Det er kanskje helt ok for henne og mulig for barnefaren, men det er det ikke for alle andre rundt.

Jeg merker det på meg selv, at jeg streber med å holde blikket vekke fra babyen og puppen den sutter på.

Skjønner du hvor jeg vil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg at de ikke har barnet i barnehage der det kan støte på slike ekle nakne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg at de ikke har barnet i barnehage der det kan støte på slike ekle nakne barn.

Antar at du har lest alle innleggene nå og ser at det overhodet ikke var det jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flopia; det handler ikke om at andre barn er ekle, men at situasjonen er ubekvem.

Min mann f.eks., er ikke sjeleglad når en nybakt mor slenger puppen ut foran ham og resten av kaffeselskapet, for å amme.

Det er kanskje helt ok for henne og mulig for barnefaren, men det er det ikke for alle andre rundt.

Jeg merker det på meg selv, at jeg streber med å holde blikket vekke fra babyen og puppen den sutter på.

Skjønner du hvor jeg vil nå?

Jeg må bare si at denne argumentasjonen møtte min svigerinne på 70-tallet. Verden har gått videre........ vil du være med så heng på - hvis ikke har dere et problem dere ikke kan regne med at alle andre skal ta hensyn til :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er uhyre sjelden man er alene med bleie barn så lenge av gangen, at man ikke kan vente med å skifte bleie til den andre er på plass.

Om det ikke er slik i den bhg du jobber i, så vil jeg virkelig anbefale dere å gå igjennom rutinene deres.

dette er ikke sjelden...Når mv går halv fire er senvakt alene til kvart på fem på sin avd. det er ikke alltid man er sammen med andre avdelinger. Og hva jeg gjør med en bæsjebleie..skifter den så klart og "organiserer" det utfra situasjonen. Det skjer ved ferie, sykdom og avspaseringer- for vikarer vokser ikke på trær...Og jeg tror ikke vår bhg er unik på dette heller! :wink: Dette har ingenting med rutiner å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. nei egentlig skjønner jeg det ikke.

Men det er vel individuellt.

Jeg synes det å amme er en helt naturlig ting.

Reagerer mere på at en mor gjemmer seg i et prøverom eller noe i den dur for å amme, enn for dem som ammer på feks en kafe

Kanskje jeg som er rar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[/quote)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser dere snakker om åpningstider, vakter og at dere sender barna på andre avdelinger.

Skjønner at jeg ikke skal klage. I min barnehage har vi det slik:

Åpningstid: 7:30 - 16:30

TV 7:30

MV 8:00 - 16

SV 8:30 - 16:30

Slik som det er her, så er man ikke alene så lenge av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis et bleiebarn kommer til deg klokken 0730 og gir uttrykk for at den har tisset i bleien, så sier du

"nei du må vente til klokken er 08.00"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg regner med at de fleste som jobber i barnehagen er såpass vant å kjent med ungene at de tar hensyn. Jeg har faktisk til gode å møte en bluferdig treåring' date=' jeg sier IKKE at de ikke finnes, jeg har bare ikke sett nån enda! De springer som oftest mer enn gjerne naken overalt om de får lov (sommer,gress, bading osv). Å om den voksne skulle merke at ungen virker utilpass så tar de fleste hensyn tror jeg. jeg ser ingenting galt i den situasjonen, men jeg regner med at det ikke er vanlig praksis og at de vanligvis skifter andre steder sånn ellers :)[/quote']

Godt svar! Er man bleiebarn så ønsker man som regel å fåt tørr bleie på seg før eller siden. Og jeg tror ikke et bleiebarn er opptatt av at andre ikke skal se at de har bleie på seg. Hadde de gjort det, så ville de nok heller ha sluttet med bleier tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mne kjære gullhår.det er ingen problem å være så lenge av gangen...Som regel er vi ute når mv går hjem, men noen ganger er vi inne og den andre avd ute..da er vi alene. Men det går da så bra fordet. Problem er det ved sykdom og ferie evt andre ting der man er lenger alene..Man kan såklart skifte på et barn med feks fire andre barn rundt seg i samme rom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...