Gå til innhold

Bør ansatte i barnehage skifte bleier på barna i gangen?

Anbefalte innlegg

Gjest Er ingen pedagog men..
Skrevet

Jeg fulgte dattera mi til barnehagen her om dagen og jeg reagerte litt på at en ansatt skiftet bleie på en unge rett foran de andre ungene. Kanskje jeg er gammeldags, men for meg ville det vært helt utenkelig å gjøre det noen andre steder en på do.Det var en ganske stor gutt også, ialefall tre år. På den måten så blotter han seg jo for alle de andre. jeg hadde iallefall blitt sint om det var min datter som fikk bleieskift i gangen når det var andre barn og foreldre til stede. jeg synes bleieskift hører privatlivet til. Hva synes dere? overreagerer jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med din reaksjon. Det er vanlig å ta med barnet inn på stellerommet/badet.

Skrevet

Ja, jeg syns du overregarer. Jeg hadde ikke reagert på et bleieskift i gangen i en barnehage, der er jo alle vant til og innforstått med at bleier er vanlig og skift er nødvendig (vel, man skifter ikke bæsjebleier i gangen da).

I vår barnehage skiftes det bleier på ungene ut om sommeren, ser ingen grunn til at de ansatte skal måtte ta med seg en og en unge inn bare for å skifte bleie.

Skrevet

Der jeg er ped. leder..har vi faktisk stellebord i garderoben, og det er ikke så ille som det høres ut som.. :wink: Det er i et gammelt hus som ikke var barnehage opprinnelig, men ingen reaksjoner har vi fått på det. Å skifte bleie er jo en ganske naturlig ting...

Skrevet

Bleieskift i en barnehage er da en helt naturlig ting og ikke noe man behøver å "gjemme bort" syns jeg. Nå har vel de fleste barnehager med småbarn også egne stellerom, så de aller fleste bleieskiftene forgår vel der inne vil jeg tro. Men dersom det skulle være en situasjon der en ansatt ikke har mulighet til å ta med seg ungen inn på stellerommet, så syns jeg gjerne man kan skifte bleie andre steder. At ungen er 3 år syns jeg ikke har noen som helst betydning her.

Skrevet
Bleieskift i en barnehage er da en helt naturlig ting og ikke noe man behøver å "gjemme bort" syns jeg. Nå har vel de fleste barnehager med småbarn også egne stellerom, så de aller fleste bleieskiftene forgår vel der inne vil jeg tro. Men dersom det skulle være en situasjon der en ansatt ikke har mulighet til å ta med seg ungen inn på stellerommet, så syns jeg gjerne man kan skifte bleie andre steder. At ungen er 3 år syns jeg ikke har noen som helst betydning her.

Helt enig. Kan overhode ikke se problemet jeg? En treåring er da et lite barn?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville helller ikke likt dette! Man har da vel krav på respekt fordi om man er et lite barn.

Skrevet

det er ikke ideelt, men det er ofte man må være pragmatisk i barnehage. var dette en person som i tillegg til å skifte bleie også var den eneste som holdt øye med de andre barna i garderoben, skjønner sikkert de fleste at det kan ha vært best å løse situasjonen på denne måten.

Skrevet
Jeg ville helller ikke likt dette! Man har da vel krav på respekt fordi om man er et lite barn.

Det kommer jo ann på hvordan barnet reagerte synes jeg. Om barnet ike brydde seg, ser jeg ingen fare ved dette. Barn og nakenhet behandles annerledes enn voksne. ikke mane voksne som tar nakenilder sv seg selv og har i stua, ai heller pleier voksne å ligge nakne på en vanlig strand. Barn gjør det.

Skrevet

jeg synes det er greit å skifte en tisse bleie i gangen..

om de ansatte tar med seg barna inn på toalettet hver gang og på en måte "skjuler" det, kanskje vil da barnet holde igjen, eller kanskje skamme seg over at de har tisset.. eller?? :-)

Skrevet

vi skifter bleier overalt, ute, ved bordet, i gangen, foran "Gud og hvermann...."

Ser overhodet ikke noe galt i det, barn er ikke videre bluferdige.

Skrevet

Vi gjorde det da jeg jobbet i barnehage. Eneste jeg regaerte på, var hvis andre barn kom inn når jeg skiftet og vasket en, og stirret på den som ble skiftet på. Da ba jeg dem gå ut av stellerommet.

Skrevet

I vår barnehage skifter vi bleie på badet (3-6) eller stellerommet (0-3). Jeg synes bleieskift hører til på slike rom, ikke bare av hygieniske årsaker. Noen barn har faktisk også ønske om og behov for å bli skiftet på i fred og uten publikum!

Når det gjelder barns toalettvaner er de like forskjellige som ungene selv; noen vil at man skal være med inn på toalettet, andre vil at man skal vente utenfor til de roper "ferdig". Noen vil ha døren åpen, noen vil ha den på gløtt, og noen vil helst låse.

Dette gjelder også barn ned i 3 års alder som har sluttet med bleie og går på toalettet selv. Derfor mener jeg at barn på 3 år som fortsatt bruker bleie også har krav på litt privatliv, og at man ikke trenger å skifte i full offentlighet - i alle fall dersom man har et stellerom eller bad tilgjengelig.

Husk at ikke alle unger er i stand til å gi like tydelig beskjed om hva de opplever som ubehagelig eller helt OK! :wink:

Skrevet

der jeg jobber skifter vi på dem på badet....men når vi skifter på dem er det gjerne tre fire andre barn der som venter på do eller på å få ny bleie..

Skrevet

Nei, jeg synes ikke bleieskift bør gjøres i gangen. Små barn har også rett på litt privatliv.

Skrevet

Små barn er som regel ikke interessert i den type privatliv :wink:

Skrevet

Nei, det er jo helt tydelig når de snakker høyt om tissen sin i selskap, eller onanerer mved middagsbordet. :ler:

Skrevet

Er ikke snakk om hva de er interessert i eller ikke, jeg mener at bleieskift hører hjemme på toalettet.

Skrevet
Jeg fulgte dattera mi til barnehagen her om dagen og jeg reagerte litt på at en ansatt skiftet bleie på en unge rett foran de andre ungene. Kanskje jeg er gammeldags' date=' men for meg ville det vært helt utenkelig å gjøre det noen andre steder en på do.Det var en ganske stor gutt også, ialefall tre år. På den måten så blotter han seg jo for alle de andre. jeg hadde iallefall blitt sint om det var min datter som fikk bleieskift i gangen når det var andre barn og foreldre til stede. jeg synes bleieskift hører privatlivet til. Hva synes dere? overreagerer jeg?[/quote']

Helt enig med deg. Dette er ting man gjør på badet.

Det samme gjelder for de store, som går på do. Da lukker man døren og lar de sitte der i fred og ro.

Skrevet

Hvordan kan vi vite dette med sikkerhet? :wink:

Det handler vel snarere om at ikke alle barn er i stand til å uttrykke verbalt hva de tenker og føler når de er 3 år! Det er lett å overkjøre små barn, nettopp fordi vi ikke alltid forstår deres behov og skjønner hva de ønsker. Husk at heller ikke alle gamle er i stand til å si fra om private behov, men vi behandler dem likevel med respekt, fordi de er gamle. Jeg synes barn har krav på det samme, og for meg er dette derfor en prinsippsak! Det handler om respekt for individet.

Jeg tror ikke at små babyer bryr seg så veldig! Men mine 20 år i barnehage har lært meg at fra 3 års alder er det faktisk en del barn som helt klart ønsker å være litt for seg selv i slike situasjoner! Det er vel ikke uten grunn at selv små barn setter seg i en krok eller under spisebordet når de skal gjøre i bleien sin? :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...