Gå til innhold

Dreneringsarbeid på huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en leilighet i et gammelt bygg, som består av totalt seks leiligheter fordelt på tre etasjer. 

Siden bygget er gammelt og rørene ikke er all verden, skal det utføres dreneringsarbeid her i løpet av høsten. 

Er det noen her som har fått utført dreneringsarbeid der dere bor, og vet feks. hvor lang tid slike ting vil ta? Er det slik at vi må stenge av og ikke kan bruke rørene over lengre tid? Det vil jo ha stor betydning hvis vi ikke kan bruke toalett, vask, dusj, vaskemaskin osv. 

Kanskje jeg spør dumt, men jeg aner ikke hvordan dette foregår. Jeg kan sikkert ringe firmaet og spørre, men tenker det er enklere å spørre her bare for å høre noens erfaringer :)

Anonymkode: ea53b...dbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av, drenerings arbeid vil si å få bort regnvann/overvann fra bygget, bruk toalett og dusj med god samvittighet, dette er 2 separate rørsystem, dersom de skal gjøre noe med det, vil de nok lage det til slik dere blir minst mulig berørt

Anonymkode: 1ea5d...b58

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier en leilighet i et gammelt bygg, som består av totalt seks leiligheter fordelt på tre etasjer. 

Siden bygget er gammelt og rørene ikke er all verden, skal det utføres dreneringsarbeid her i løpet av høsten. 

Er det noen her som har fått utført dreneringsarbeid der dere bor, og vet feks. hvor lang tid slike ting vil ta? Er det slik at vi må stenge av og ikke kan bruke rørene over lengre tid? Det vil jo ha stor betydning hvis vi ikke kan bruke toalett, vask, dusj, vaskemaskin osv. 

Kanskje jeg spør dumt, men jeg aner ikke hvordan dette foregår. Jeg kan sikkert ringe firmaet og spørre, men tenker det er enklere å spørre her bare for å høre noens erfaringer :)

Drenering har jo ikke noe med leilighetene og bruk av rørene å gjøre. Tror du har misforstått litt her. 

Anonymkode: 326e7...dfa

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av, drenerings arbeid vil si å få bort regnvann/overvann fra bygget, bruk toalett og dusj med god samvittighet, dette er 2 separate rørsystem, dersom de skal gjøre noe med det, vil de nok lage det til slik dere blir minst mulig berørt

Anonymkode: 1ea5d...b58

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drenering har jo ikke noe med leilighetene og bruk av rørene å gjøre. Tror du har misforstått litt her. 

Men lederen i sameiet skrev i en felles mail til alle beboerne at "det skal utføres dreneringsarbeid, og da vil vi få nye rør". Hva mener han, da? 

Skrevet

Rør som leder regnvann fra tak vekk fra bygget tenker jeg?:)  

Skrevet
42 minutter siden, Nasken skrev:

Rør som leder regnvann fra tak vekk fra bygget tenker jeg?:)  

Men er det slik at disse rørene som leder regnvann, er under huset? Fordi det var snakk om at det skal gjøres noe i kjelleren også, så mulig det er pga. at rørene ligger langs vegger/tak her? Mulig jeg er kjempedum, men kan ingenting om dette. 

Vil det altså ikke påvirke noe som helst rør som går fra toalett, dusj, vask osv. inne i leilighetene? Hva med vaskemaskiner som står i kjelleren, vil de berøres, eller er det også helt andre rør? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men er det slik at disse rørene som leder regnvann, er under huset? Fordi det var snakk om at det skal gjøres noe i kjelleren også, så mulig det er pga. at rørene ligger langs vegger/tak her? Mulig jeg er kjempedum, men kan ingenting om dette. 

Vil det altså ikke påvirke noe som helst rør som går fra toalett, dusj, vask osv. inne i leilighetene? Hva med vaskemaskiner som står i kjelleren, vil de berøres, eller er det også helt andre rør? 

Vaskemaskiner og slikt er også andre rør. Drenering er rundt huset ute. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaskemaskiner og slikt er også andre rør. Drenering er rundt huset ute. 

Men hvorfor snakker lederen om at vi skal få nye rør i forbindelse med kjelleren, da? I tillegg sto det noe om ting som skal bedres nede i kjelleren, som er tilknyttet dette dreneringsarbeidet. De må jo grave osv. for å utføre arbeidet? Vil ikke dette berøre andre rør som feks. hører til vaskemaskiner, toalett, dusj og vask? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor snakker lederen om at vi skal få nye rør i forbindelse med kjelleren, da? I tillegg sto det noe om ting som skal bedres nede i kjelleren, som er tilknyttet dette dreneringsarbeidet. De må jo grave osv. for å utføre arbeidet? Vil ikke dette berøre andre rør som feks. hører til vaskemaskiner, toalett, dusj og vask? 

Kanskje de legger nye kloakkrør samtidig, når de først  graver opp. Da må du nesten høre med lederen eller vente til dere får nærmere beskjed. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de legger nye kloakkrør samtidig, når de først  graver opp. Da må du nesten høre med lederen eller vente til dere får nærmere beskjed. 

Ja, det kan jo være det han tenker på. 

Men vil legging av nye kloakkrør ta lang tid? Viser da til hovedinnlegget mitt igjen :) Ja, jeg kan spørre lederen, men tenker det blir litt rart å sende mail til en ukjent person bare fordi jeg lurer på dette. Vi får jo sikkert beskjed i forkant hvis det er noen hensyn vi må ta, men jeg er bare nysgjerrig på om jeg må belage meg på å omtrent bo et annet sted fordi jeg ikke kan bruke dusj, toalett, vaskemaskin osv. her jeg leier. 

Skrevet

Det står "punktreparasjon av avløpsrør" blant annet. Er dette noe helt annet enn dreneringsarbeid? Da tror jeg det er lederen som må blande dette og/eller bruke begrepene om hverandre. I mailen han sendte med liste over kostnader står det om avløpsrør og kloakk, mens i en annen mail skrev han at det snart skal gjøres dreneringsarbeid på huset. Blir forvirret, jeg. 

Skrevet

Det skal nok gjøres begge deler. Det er du som ikke forstår. 

Anonymkode: 1b1eb...476

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal nok gjøres begge deler. Det er du som ikke forstår. 

Jeg vet det er jeg som ikke forstår, er jo nettopp derfor jeg spør her :)

Men er det noen som vet hvor lang tid det tar å skifte kloakkrør og lignende? Vil det være langvarig uten dusj, toalett, vaskemaskin osv.? Ser for meg at slike ting kan ta en stund, derfor er det jo litt merkelig hvis de plutselig sier ifra dagen før arbeidet starter, om at vi ikke får bruke leilighetene over lengre tid. Slike ting bør de jo si ifra om lenge før, mener jeg. 

Skrevet

Det spørs hva som må gjøres og om det dukker opp noe uventet. Du skriver punktreperasjon av avløpsrør. Hvis det er alt som gjøres, så tar ikke det lang tid. Men sånne ting kan man ikke svare på uten å ha gravd opp å sett på det. Etter det er gravd opp, så tar det mest sannsynlig ikke lang tid. Om man skal gjette, toppen en arbeidsdag.

Hør med lederen som sikkert har hatt noen fagfolk på befaring. Han kan sikkert anslå hvor lang tid det tar. 

Sånne ting er viktig at blir gjort skikkelig. Det har sikkert vært planlagt en god stund og det er ikke noe poeng i å gjøre ting fortest mulig, men skikkelig.

Skrevet (endret)

Ja, jeg mener jo ikke at de ikke skal gjøre arbeidet skikkelig, så det har ikke noe med saken og gjøre :) Det har vært planlagt lenge, ja. Men vi har bare fått vite at det skal skje i høst en gang, og nå for en uke siden fikk vi mail om at det skal gjøres dreneringsarbeid snart (når "snart" er, vet jeg ikke). 

Selvfølgelig skal de bruke tiden de trenger slik at det blir gjort best mulig, det er jo til vår egen fordel at de gjør det! Men likevel er det greit å vite omtrent hvor lang tid dette tar. Om det bare tar noen timer slik at vi blir uten toalett, dusj og vaskemaskin i en periode midt på dagen, det gjør jo ikke noe. Men hvis det blir veldig langvarig utover dette så må vi jo planlegge litt slik at vi får bo et annet sted i mellomtiden. Rørene er vi jo avhengige av nesten uansett hva vi gjør når vi er inne i leiligheten.  

Endret av Nori
Ryddet for teknisk trøbbel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...