Gå til innhold

Er menn og kvinner forskjellig fra fødselen av, eller fra inntrykk utenifra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det ligner på serien til Harald Eia, som jeg syntes var interessant fordi så få norske forskere ønsket å snakke om hans spørsmål.

Men hva er sant?

Velger menn oftes tekniske yrker og kvinner i større grad menneske-relaterte yrker på grunn av miljø og påvirkning?

Eller er vi født forskjellige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er født forskjellige, men i tillegg spiller også miljø inn.

Anonymkode: f8bd4...a54

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er født forskjellige, men i tillegg spiller også miljø inn.

Anonymkode: f8bd4...a54

Riktig.

Anonymkode: 417d5...2d3

• Liker 2
Skrevet

Takk. Da gjorde vi unna det som NRK brukte flere år på, i løpet av tre innlegg.

• Liker 3
Skrevet
På 2.10.2016 den 2.33, Lanista1984 skrev:

Eller er vi født forskjellige?

Ja, og forskjellen er at kvinner er bedre enn menn. På alle måter.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, NuckingFutz skrev:

Ja, og forskjellen er at kvinner er bedre enn menn. På alle måter.

hehe.. if you say so:)

Jeg er en mann. Og blir ikke lett provosert:)

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Det er en blanding, selvfølgelig, av miljø og arv.

Jeg likte å kle meg ut i kjoler da jeg var liten, mens broren min var fascinert av lastebiler. Hvem vet hvorfor. Det viktigste er at alle har like stor verdi og like store muligheter selv om vi er ulike.

Skrevet

Problemet er at når folk ser den type programmer så tenker de at kvinner liker sminke og høye hæler, mens menn liker tekniske ting og data. Det er den type forenklede ideer gjennomsnittspersonen sitter igjen med. Det er også noe med at det er stor forskjell blant individer. Noen kvinner bli født med lavere empati, noen menn blir født med mye empati. Det blir ikke rom for disse individuelle forskjellene fordi folk henger så opp i om du er kvinne eller mann.

Nå er jeg snart 30 år og jeg er i tillegg vant til at kvinnelige interesser og stereotyper er mer negative ala interessert i mote og sladring. Mens menn er ledere og har god teknisk innsikt. Så selv er jeg ikke noe begeistret for å skulle bli dømt pga kjønn og ikke den jeg er. Døm meg gjerne negativt, men døm basert på egenskaper jeg faktisk har

Anonymkode: 5f936...f0d

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Bossa Nova skrev:

Det er en blanding, selvfølgelig, av miljø og arv.

Jeg likte å kle meg ut i kjoler da jeg var liten, mens broren min var fascinert av lastebiler. Hvem vet hvorfor. Det viktigste er at alle har like stor verdi og like store muligheter selv om vi er ulike.

Hvorfor er det siste nødvendig å si i Norge? Det må da være en selvfølge. Jeg tror det er derfor Harald Eia fikk så store problemer med norske forskere, fordi de var redd for at arv betydde uvelkommende forskjeller.

Selvfølgelig er begge kjønn like mye verdt. Jeg vil nesten dra det så langt å si at kvinner er mer viktige. Og at det er årsaken til at vi gjennom århundrer, har beskytter barn og kvinner før menn. Det er ikke politikk, og det var det ikke før heller. Bare en greie for å overleve som art fordi kvinnene trengte rom og fred nok til å føde neste generasjon. 

Gjest Bossa Nova
Skrevet
1 minutt siden, Lanista1984 skrev:

Hvorfor er det siste nødvendig å si i Norge?

Det vil alltid være nødvendig å si, fordi det er holdninger som må opprettholdes. 

Skrevet
7 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Det vil alltid være nødvendig å si, fordi det er holdninger som må opprettholdes. 

Ok. Du har vel rett i det. Det finnes også idioter i Norge. Men jeg stemmer blått. Og mener allikevel det jeg skrev. Det må da være en endelig endring som vi snart skal slippe å måtte legge til som en ekstra-setning?

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette.

Nori, mod

Skrevet

Fra fødselen av. Variasjonen innad et kjønn er riktignok stor. Men i brede drag vil du se fellestrekk mellom menn og mellom kvinner, selv på tvers av kulturer og miljøpåvirkning.

Gjest Bossa Nova
Skrevet
23 timer siden, Lanista1984 skrev:

Ok. Du har vel rett i det. Det finnes også idioter i Norge. Men jeg stemmer blått. Og mener allikevel det jeg skrev. Det må da være en endelig endring som vi snart skal slippe å måtte legge til som en ekstra-setning?

Du må jo være enda mindre oppdatert på nyheter enn meg, leser du også bare kjendissladder stort sett? Men selv jeg har hørt om "mannegruppa Ottar" f.eks. Det blir ikke noen "endelig endring" med det første. Bare å ta innover seg det.

Skrevet
På 3.10.2016 den 21.23, Lanista1984 skrev:

Hvorfor er det siste nødvendig å si i Norge? Det må da være en selvfølge. Jeg tror det er derfor Harald Eia fikk så store problemer med norske forskere, fordi de var redd for at arv betydde uvelkommende forskjeller.

Selvfølgelig er begge kjønn like mye verdt. Jeg vil nesten dra det så langt å si at kvinner er mer viktige. Og at det er årsaken til at vi gjennom århundrer, har beskytter barn og kvinner før menn. Det er ikke politikk, og det var det ikke før heller. Bare en greie for å overleve som art fordi kvinnene trengte rom og fred nok til å føde neste generasjon. 

Kvinner trengtes for å føde og oppdra barn, mens menn trengtes for å få begge to til å overleve. Man beskyttet kvinner og barn før menn fordi det var menn som var beskytterne. Uten den ene eller andre hadde man dødd ut.

Personlig er jeg overbevist om at dagens forskjeller kommer først og fremst fra biologien. Man trenger ikke gå lenger enn å sammenlikne KG og Diskusjon.no for å se forskjellene i interessene man har. I en arena de fleste er av egen fri vilje.

Skrevet
På 10/03/2016 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Problemet er at når folk ser den type programmer så tenker de at kvinner liker sminke og høye hæler, mens menn liker tekniske ting og data. Det er den type forenklede ideer gjennomsnittspersonen sitter igjen med. Det er også noe med at det er stor forskjell blant individer. Noen kvinner bli født med lavere empati, noen menn blir født med mye empati. Det blir ikke rom for disse individuelle forskjellene fordi folk henger så opp i om du er kvinne eller mann.

Nå er jeg snart 30 år og jeg er i tillegg vant til at kvinnelige interesser og stereotyper er mer negative ala interessert i mote og sladring. Mens menn er ledere og har god teknisk innsikt. Så selv er jeg ikke noe begeistret for å skulle bli dømt pga kjønn og ikke den jeg er. Døm meg gjerne negativt, men døm basert på egenskaper jeg faktisk har

Enig. Kvinnelige interesser er gjerne dumme og enkle, mens menns interesser er intelligente og viktige

Jeg har ikke noe imot at det blir vist at kvinner og menn er ulike, men det blir feil når man fremhever det på den måten.

Anonymkode: 09625...5f2

Skrevet
3 timer siden, Bossa Nova skrev:

Du må jo være enda mindre oppdatert på nyheter enn meg, leser du også bare kjendissladder stort sett? Men selv jeg har hørt om "mannegruppa Ottar" f.eks. Det blir ikke noen "endelig endring" med det første. Bare å ta innover seg det.

Ja, jeg er mindre oppdatert enn deg fordi jeg jobber utenlands. Hva mener du med kjendissladder? Kom den som et stikk, siden jeg sa jeg stemte blått? Har null info om kjendiser eller de som kaller seg det.

Skrevet

Ja og ja, men med av og til store individuelle forskjeller slik at å generalisere er en uting. 

Anonymkode: d6595...04b

Skrevet

Jeg har aldri ment at det ene er negativt og det andre er positivt. Men denne tråden fikk meg til å tenke meg om.

Skrevet

Jeg tror kanskje folk har litt for enkelt syn på hva som utgjør en person også. De tenker at det er veldig enkelt ala kvinne = biologisk sannsynlig å ville ta vare på barnet sitt. Men de tenker ikke over den komplekse nevrologiske prosessen, hormoner osv som består av veldig mange prosesser og deler. Noe som betyr at det er veldig mange "steg" i prosessen ved å ha omsorg for et barn som kan i noen tilfeller utgjøre drastiske forskjeller mellom kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...