Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser og hører stadig vekk om mennesker som forventer gaver med så og så stor verdi. Gaven må være gjennom tenkt osv.

Helt ærlig synes jeg det er en uting med alle disse forventningene. 

Det som en mener er gjennomtenkt er for andre skrot. Det som noen synes er en fin gave, er for andre ikke det og slik kan man holde på og ramse opp.

For meg er en twist pose en helt ok gave å få, og jeg har også gitt det bort. Jeg blir nesten litt lei meg når jeg leser hvor fornærmet noen kan bli over en pose twist.
Jeg forventer ingen ting eller setter noen standard på hva jeg får i gave, og man kan vel ikke legge press på andre på den måten.
Jeg kjøper selv ting som en blomst, en duk, en pose twist, en pyntegjenstand osv.

Pyntegjenstand er visst også helt forferdelig å gi bort, folk klager på alt jo. Nei, det er så trøttsomt å få sånt skrot, og de har 10 andre vaser hjemme.
De vil ha personlige gaver. 

Vel ikke alle lager ting selv og gir bort, og gjett. Noen synes faktisk at hjemmelagde gaver ikke er bra nok.

I det store og det hele så er vi fryktelige kravstore og bortskjemte, og det har blitt en hysteri som har tatt helt av. Det er synd for jeg synes julen er en koselig tid, men jeg blir helt satt ut av dette med gaver og forventninger.

Anonymkode: 195ed...14c

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir i gaver ting som mottakerne har bruk for (og som jeg vet at de liker og har bruk for og/ eller de har sagt at de ønsker seg). Jeg gir gjerne matgaver (feks en god kaffe eller twist/ konfekt) og klesplagg (gode ullsokker o.l.). De nærmeste får noe dyrere gaver.

Anonymkode: 858ed...01b

• Liker 3
Skrevet

Ts. En måte å løse gaveproblematikken på. Man kjøper kun julegaver til de nærmeste. Helt kurant. Småtteri trenger man uansett ikke.

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Ts. En måte å løse gaveproblematikken på. Man kjøper kun julegaver til de nærmeste. Helt kurant. Småtteri trenger man uansett ikke.

Jeg kjøper gaver kun til de nærmeste. Jeg synes det er koselig med småtterier også, det er poenget mitt. Det behøver ikke være store gaven, det er kos bare å bli husket på.
Her kjøper vi ikke dyre gaver selv til de nærmeste. De fleste her hos oss er heldigvis som oss, og vi gir hverandre små oppmerksomheter og trives med det.
Men det er alltid noen som mener de fortjener mer og at slike små gaver ikke har noen verdi.

Du sier det jo selv, Småtteri trenger man uansett ikke.

Nei, jeg trenger dem kanskje ikke, men er gave er en gave og jeg kan kjøpe det jeg trenger selv,

• Liker 5
Skrevet

Jøss! Hvor møter du disse frekke menneskene?

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg har kuttet ut de nærmeste også jeg. Og har bedt om å slippe å få gaver. Orker ikke det gavestyret. 

Anonymkode: 91f7f...411

• Liker 1
Skrevet

Folk i Norge er kravstore helle året.

Anonymkode: e9b97...078

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg får en Twist-pose av noen, er det egentlig bedre å ikke gi noe i det hele tatt. Poenget med julegaver er å glede dem du er glad i og å vise dem ekstra oppmerksomhet i høytiden. Jeg pleier å lage ting selv, eller å begynne tidlig og å tenke over hva jeg skal gi mine nærmeste, så det blir en personlig gave. Det å gi gaver til dine nærmeste er for å vise at du setter pris på dem. En Twist-pose kan godt tolkes som at du ikke engang gidder å prøve. En pyntegjenstand er en god tanke, men en dårlig ide. Sjansen for at det er noe som ikke faller i smak er altfor stor, med mindre du kjenner vedkommende såpass mye at du klarer å kjøpe ting de liker.

• Liker 5
Skrevet

Jeg vil ikke ha noe som ikke er gjennomtenkt. Duk, pyntegjenstand o.l. er sløsing av ressurser og penger, og denslags ønsker jeg ikke å ta del i. Jeg har nok rot hjemme.

Twist er en fin gave. De som kjenner meg, vet at jeg liker sjokolade. Og det brukes opp.

Jeg synes ikke det er for mye forlangt at en gave er gjennomtenkt, faktisk.

Anonymkode: 3b378...99d

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, Cashbah skrev:

Hvis jeg får en Twist-pose av noen, er det egentlig bedre å ikke gi noe i det hele tatt. Poenget med julegaver er å glede dem du er glad i og å vise dem ekstra oppmerksomhet i høytiden. Jeg pleier å lage ting selv, eller å begynne tidlig og å tenke over hva jeg skal gi mine nærmeste, så det blir en personlig gave. Det å gi gaver til dine nærmeste er for å vise at du setter pris på dem. En Twist-pose kan godt tolkes som at du ikke engang gidder å prøve. En pyntegjenstand er en god tanke, men en dårlig ide. Sjansen for at det er noe som ikke faller i smak er altfor stor, med mindre du kjenner vedkommende såpass mye at du klarer å kjøpe ting de liker.

Nettopp. Det er faktisk slike utsagn som skremmer meg vekk i fra hele gave hysteriet.

Det er vanskelig å tilfredsstille folk med en slik innstillingen.

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ha noe som ikke er gjennomtenkt. Duk, pyntegjenstand o.l. er sløsing av ressurser og penger, og denslags ønsker jeg ikke å ta del i. Jeg har nok rot hjemme.

Twist er en fin gave. De som kjenner meg, vet at jeg liker sjokolade. Og det brukes opp.

Jeg synes ikke det er for mye forlangt at en gave er gjennomtenkt, faktisk.

Men hvordan vet man om gaven er gjennomtenkt?

Det som for noen er en bra gave er for andre skrot. Noen liker å få hjemmelagde ting, andre ikke. Mange har ikke en gang ønsker når du spør, og blir likevel snurt fordi de mener gaven ikke var bra nok,

En gave er en gave, synes det blir helt feil å stille krav til noe man får. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg blir glad for alle gaver, bortsett fra konfekt. Jeg liker maks èn bit i hver eske, så da må jeg uansett gi gaven videre eller la den gå ut på dato. Av prinsipp liker jeg ikke å gi gaver videre, det føles helt feil.

Anonymkode: 99abd...a4c

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som for noen er en bra gave er for andre skrot. Noen liker å få hjemmelagde ting, andre ikke. Mange har ikke en gang ønsker når du spør, og blir likevel snurt fordi de mener gaven ikke var bra nok,

Er jo enig i at man skal være takknemlig for det man får, men av og til er det veldig klart at giveren ikke har giddet å legge så mye innsats i det. F.eks. plastveske i neon som fremdeles har tilbudsprislappen på, sminke til folk som aldri sminker seg, bøker til folk som antakelig aldri har lest ut en hel bok osv. Hvis det er så slitsomt å prøve å finne ut av hva mottakeren ønsker seg  eller har bruk for, kan man like gjerne la være, eller i det minste kjøpe noe du vet alle bruker, selv om det kanskje regnes som kjedelig.  Jeg vil heller ha håndklær eller twist enn glorete pyntegjenstander fra nærmeste 10-kronersmarked.

Anonymkode: 6af73...c63

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er at det har ingenting å si hvor mye DU liker pyntegjenstangen. Det er mottakerens ønsker du skal ta hensyn til. En venninne liker å ha svart, hvitt og grått interiør. Foreldrene hennes elsket farger, og gir henne ting med knallfarger (sengesett, duker, o.l) for å påvirke henne.

Hun hadde ikke et kjedelig Bohus-svarthvitt hjem heller, det er passe mengde farger der. Men foreldrene og søsknene har slått seg løs med knallfarger på veggene (type lilla, grønt og rosa) og min venninne har vel gått lei.

Når de sier rett ut at de gir henne slike farger for å påvirke henne og at de av prinsipp ikke vi gi litt roligere interiørting, er det vel tydelig at gaven ikke er særlig gjennomtenkt. Eller jo, det er gjennomtenkt, men tanken bak er ikke særlig sjarmerende.

• Liker 7
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Det er faktisk slike utsagn som skremmer meg vekk i fra hele gave hysteriet.

Det er vanskelig å tilfredsstille folk med en slik innstillingen.

Men ikke gi gaver da :rolleyes: 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har lyst til å kutte ut å gi gave til de voksne til min svigerinne og hennes familie. I min familie har vi kuttet ut å gi til de voksne, men hun insisterer på at vi må fortsette. Problemet er bare at de aldri er fornøyd... feil merke, for billig osv.

Anonymkode: d434c...dd8

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Cashbah skrev:

Men ikke gi gaver da :rolleyes: 

Nei, man burde kanskje velge vekk de som ikke blir fornøyd og bare gi til de som blir glad uansett. Men jeg er nok ikke tøff nok til det.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er at det har ingenting å si hvor mye DU liker pyntegjenstangen. Det er mottakerens ønsker du skal ta hensyn til. En venninne liker å ha svart, hvitt og grått interiør. Foreldrene hennes elsket farger, og gir henne ting med knallfarger (sengesett, duker, o.l) for å påvirke henne.

Hun hadde ikke et kjedelig Bohus-svarthvitt hjem heller, det er passe mengde farger der. Men foreldrene og søsknene har slått seg løs med knallfarger på veggene (type lilla, grønt og rosa) og min venninne har vel gått lei.

Når de sier rett ut at de gir henne slike farger for å påvirke henne og at de av prinsipp ikke vi gi litt roligere interiørting, er det vel tydelig at gaven ikke er særlig gjennomtenkt. Eller jo, det er gjennomtenkt, men tanken bak er ikke særlig sjarmerende.

Dette blir jo en helt annen sak, her går de jo inn for å gi noe de vet ikke blir bra mottatt. 

Jeg tenker mer på de gangene man feiler, hvor tanken egentlig ar god.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å kutte ut å gi gave til de voksne til min svigerinne og hennes familie. I min familie har vi kuttet ut å gi til de voksne, men hun insisterer på at vi må fortsette. Problemet er bare at de aldri er fornøyd... feil merke, for billig osv.

Anonymkode: d434c...dd8

Ja vi har jo alle noen slike på gavelisten dessverre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...