kikkana Skrevet 1. oktober 2016 #1 Skrevet 1. oktober 2016 I dagens Norge hvor det meste som er i nærheten av skadelig skal merkes osv. Hvorfor merkes ikke giftige planter, som faktisk kan drepe på stedet? Jeg kjøpte en Dieffenbachia Camilla i går på hageland eller hva det heter. Der sto det bare at dette var en lettstelt plante etc. Så jeg kjøpte den. Takk gud for at jeg liker å lese meg opp på det jeg har kjøpt, bare av ren nysgjerrighet. Denne planten brukte indianere til å lage gift til pilene og er dødelig. Men ingen merking? Blir litt sjokkert siden vi har 2 småbarn, katt og hund. Man burde jo kunne forvente at dødelige planter merkes, eller er jeg rar? Det er ikke lov å hente snus eska i butikken selv, men noe som faktisk kan være dødelig der og da, om man knekker ett blad osv det er ok. Det samme gjelder vel eføy som selges på en hver coop butikk. Er ikke for forbud, for all del. Men merking burde være vesentlig. 3
Miss-T Skrevet 1. oktober 2016 #2 Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Helt enig! Giftige ting bør merkes i butikkene. Endret 1. oktober 2016 av Miss-T 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #3 Skrevet 1. oktober 2016 Ingen som tjener penger på merking av disse produktene. At tobakk for eksempel merkes, er det noen som gjør karriere på inne i byråkratiet. Skal myye til for at selv gift, merkes som gift. Vi har i dag lover for dette, men disse kom ikke over natten. Anonymkode: 7fefd...a58
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #4 Skrevet 1. oktober 2016 Som mor og dyreeier er du selv ansvarlig for hva du tar inn i huset. Skal vi ha merking på blomster så koster dette mer enn det smaker. Du har bel og mobil med deg når du handler, og kan der sjekke raskt og enkelt om blomsten du twnker å kjøpe er giftig. Revebjeller står ute i naturen overalt. Den er meget giftig. Det samme er gullregnbelger om våren. Det står naturlig nok ikke advarsel på blomster og vekster utendørs. Anonymkode: 2ddad...0b8 3
herremann Skrevet 1. oktober 2016 #5 Skrevet 1. oktober 2016 tror du vil bli sjokkert over hvor mange planter i naturen som faktisk kan drepe deg:https://www.youtube.com/watch?v=tboW11dMeKs denne hagen er i england, men vi har mye av de samme plantene her i norge.
kikkana Skrevet 1. oktober 2016 Forfatter #6 Skrevet 1. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som mor og dyreeier er du selv ansvarlig for hva du tar inn i huset. Skal vi ha merking på blomster så koster dette mer enn det smaker. Du har bel og mobil med deg når du handler, og kan der sjekke raskt og enkelt om blomsten du twnker å kjøpe er giftig. Revebjeller står ute i naturen overalt. Den er meget giftig. Det samme er gullregnbelger om våren. Det står naturlig nok ikke advarsel på blomster og vekster utendørs. Anonymkode: 2ddad...0b8 Hvorfor skal det koste mer en det smaker? Det er faktisk ikke mange planter som er giftig i norsk natur. De fleste giftige planter i norsk natur er ikke så giftige at noen dør om de spiser litt og smaken er stygg, så det skal litt til. Men uansett, så er dette planter, folk har inne. Hvor små barn er hver dag i ett begrenset areal. Poenget ditt er vagt. Det burde være selgers ansvar. Ikke alt er like lett å finne informasjon om heller. 1
Lykkehjerte Skrevet 1. oktober 2016 #7 Skrevet 1. oktober 2016 Ta utgangspunkt i at alle planter og blomster er giftige! Flere med gift enn uten. Den populære julestjernen som mange har huset fullt av i desember, er også svært så giftig. Og liljekonvall, hørt om er barn som omkom etter å ha plukket en bukett. Og senere spiste ei skive uten å vaske hendene først..noe slikt. Aldri ha levende planter på barnerom, eller heller ei i høyde der små barn kan nå de.(og dyr) 2
kikkana Skrevet 1. oktober 2016 Forfatter #8 Skrevet 1. oktober 2016 7 minutter siden, herremann skrev: tror du vil bli sjokkert over hvor mange planter i naturen som faktisk kan drepe deg:https://www.youtube.com/watch?v=tboW11dMeKs denne hagen er i england, men vi har mye av de samme plantene her i norge. I Norge er det en handfull planter som er dødelig i små mengder. Og de fleste som er giftige, skal det litt mer en 1 dråpe til. Samt at de smaker så stygt at få ønsker å tygge på disse.
kikkana Skrevet 1. oktober 2016 Forfatter #9 Skrevet 1. oktober 2016 2 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Ta utgangspunkt i at alle planter og blomster er giftige! Flere med gift enn uten. Den populære julestjernen som mange har huset fullt av i desember, er også svært så giftig. Og liljekonvall, hørt om er barn som omkom etter å ha plukket en bukett. Og senere spiste ei skive uten å vaske hendene først..noe slikt. Aldri ha levende planter på barnerom, eller heller ei i høyde der små barn kan nå de.(og dyr) Skal gjøre det fra nå av ja. Det er forskjell på hvor giftig planter er også og de aller aller fleste planter som er giftige, smaker dårlig= ingen ønsker å spise noe særlig. Her er det snakk om, så giftig at en dråpe fra ett blad er nok. De få meget giftige plantene vi har i norsk natur, bør vi kunne fortelle barn om.
Olaug Olsen Skrevet 1. oktober 2016 #10 Skrevet 1. oktober 2016 https://www.fhi.no/globalassets/migrering/dokumenter/pdf/planter-og-forgiftninger-pdf.pdf her er en veileder fra folkehelseinstituttet
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #11 Skrevet 1. oktober 2016 Jeg trodde de aller fleste voksne mennesker(og det er vel stort sett voksne mennesker som kjøper planter) var klar over at det er en betydelig andel stueplanter som er giftige i større eller mindre grad, og at man dermed tar hensyn til dette når man går til anskaffelse av planter? Spesielt dersom man har barn. Jeg mener at det burde virkelig ikke være nødvendig for hagesenteret å måtte merke plantene. Anonymkode: c9ca2...bc1 2
MajorasMaske Skrevet 1. oktober 2016 #12 Skrevet 1. oktober 2016 Det er allmenkunnskap at de fleste planter er giftige. Det er smør på flesk å ha giftsymbol på noe som i utgangspunktet er giftig.
kikkana Skrevet 1. oktober 2016 Forfatter #13 Skrevet 1. oktober 2016 1 minutt siden, MajorasMaske skrev: Det er allmenkunnskap at de fleste planter er giftige. Det er smør på flesk å ha giftsymbol på noe som i utgangspunktet er giftig. Jo, men det er forskjell på hvor giftig planter er. Her er det snakk om en dråpe fra ett blad (som også er meget saftig) vs å spise en halv plante.
MajorasMaske Skrevet 1. oktober 2016 #14 Skrevet 1. oktober 2016 2 minutter siden, kikkana skrev: Jo, men det er forskjell på hvor giftig planter er. Her er det snakk om en dråpe fra ett blad (som også er meget saftig) vs å spise en halv plante. Planten du snakker om er nesten ufarlig og forgiftning behandles med allergipiller. Den er først farlig når den er koket til konsentrat og kommer i blodbanen via kutt feks fra piler. Slutt å være så hysterisk. 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #15 Skrevet 1. oktober 2016 Ingen som er hysterisk her-ja, til merking av alt som er giftig og en potensiell fare for barn! Anonymkode: c0cd5...084 3
kikkana Skrevet 1. oktober 2016 Forfatter #16 Skrevet 1. oktober 2016 13 minutter siden, MajorasMaske skrev: Planten du snakker om er nesten ufarlig og forgiftning behandles med allergipiller. Den er først farlig når den er koket til konsentrat og kommer i blodbanen via kutt feks fra piler. Slutt å være så hysterisk. Ok, dersom det stemmer. Men leste at en dråpe kan være dødelig. Uansett, burde det stå ett opplyst sted at man burde være obs. Hadde jeg ikke hatt interesse av å lese om diverse planter, hadde jeg ikke vist at de kan være farlige. Mulig det er common knowledge, men når jeg ikke vet det, finnes det mange andre som ikke vet og tar det for gitt at en stue plante, skal kunne være relativt trygg. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #17 Skrevet 1. oktober 2016 46 minutter siden, kikkana skrev: Hvorfor skal det koste mer en det smaker? Det er faktisk ikke mange planter som er giftig i norsk natur. De fleste giftige planter i norsk natur er ikke så giftige at noen dør om de spiser litt og smaken er stygg, så det skal litt til. Men uansett, så er dette planter, folk har inne. Hvor små barn er hver dag i ett begrenset areal. Poenget ditt er vagt. Det burde være selgers ansvar. Ikke alt er like lett å finne informasjon om heller. Og noen av dem er svært vakre, men høyst dødelige. Fristende å plukke er de, og de produserer blanke, røde og fristende bær. Andre er ganske beskjedne av seg, men 2-4 gram av en del av planten betyr "game over". Enkelte av plantesentrene (lenke) har merket planten prikkblad med beskjed om at saften er giftig og hvilke forholdsregler som bør tas ved stell.. Anonymkode: 56416...bac 1
Leo Skrevet 1. oktober 2016 #18 Skrevet 1. oktober 2016 De fleste planter er jo merket med en etikett som sier noe om hvor mye vann de skal ha, lysforhold osv., så det hadde neppe kostet så mye ekstra å merke i hvert fall de som er ekstremt giftige. Selv har jeg kjæledyr og har derfor ofte prøvd å spørre betjeningen i blomsterbutikker og hagesentre, men det er sjelden jeg treffer noen som kan noe særlig om det. For å være på den sikre siden holder jeg meg derfor til idiotsikre ting i hagen (Typ svartsurbær og stemor) og kunstige planter innendørs der hvor det kan tenkes at kjæledyrene kan komme til. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #19 Skrevet 1. oktober 2016 Synes man skal anta at alle planter er giftige :-|. Man skal da ikke spise av prydplantene... Anonymkode: 4d150...918 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #20 Skrevet 1. oktober 2016 Hvilke potteplanter er ikke giftige? På forhånd takk for svar Anonymkode: 213ff...2bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå