Gå til innhold

Samfunsstraff, hvorfor er den ikke mer relevant til forbrytelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg så et innslag fra USA, husker ikke delstaten, her var de opptatt at samfunsstraff skulle være relatert til den forbrytelse man hadde begått. Det var også mulig for den siktede og advokaten å komme med forslag. Men det skulle være slik at man lærte og så konsekvensen av det man hadde gjort.

F.eks så ble de som ble tatt for promillekjøring ofte tilbudt samfunsstraff som alternativ til fengsel, den samfunnsstraffen de fikk var da å jobbe med trafikkskadde. De som ble tatt for tagging måtte jobbe med å fjerne tagging og å male bygg. Ei jente som hadde mobbet en funksjonshemmet fikk samfunnsstraff og måtte jobbe med å hjelpe funksjonshemmede. Alle som hadde utført samfunstjenesten sa at de hadde kommet på nye tanker og var takknemlig.

Etter det jeg har forstått er hvilken type samfunsstraff man får i Norge helt tilfeldig. Den eneste saken jeg kjenner selv er en mann som ble dømt for hærverk og jobbet på Fretex i 2 mnd. Ser ikke helt sammenhengen.

Endret av julia83
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde jo være sånn i Norge også, men vi har vel ikke nok plasser. Ellers er det ikke spesielle kurs eller noe en må gjennom for å hindre nye lovbrudd?

Anonymkode: c69c5...ad8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...