Blå politibil Skrevet 1. oktober 2016 #1 Del Skrevet 1. oktober 2016 Jeg kom inn her på kvinneguiden, hovedsakelig for å forsvare en blogger jeg mente var urimelig kritisert her inne. Men i motsetning til mange så satte jeg meg ned og leste hele tråden før jeg ytret meg. Og det fikk meg til å "bytte side" i debatten. Det var mange svært velartikulerte, gode og fornuftige innlegg som pekte på sider ved bloggeren som jeg ikke kunne forsvare. Utad kan det virke som om kvinneguiden blir sett på som et direkte mobbeforum. Her er alt lov og bloggere/kjendiser er fritt vilt. Men det er jo ikke det! Få forum er så strengt moderert som kvinneguiden og spesielt Rampelys delen. Jeg har hele tiden sagt at jeg nesten aldri har sett mobbing her inne. Og jeg leser her mange ganger daglig (pendler med tog til og fra jobb), og er selv aktiv i flere tråder. Men i dag da jeg gikk inn på tråden om en spesifikk blogger ble jeg direkte forbanna. Nattens kommentarer gikk kun på utseende. Ser man ikke at hele trådens og forumets legitimitet undergraves når slik dritt postes? KG har en misjon og en plass. Dette forumet fikk frem reklamejuks, juks med kommentarer og photoshop. Det er noen fantastiske diskusjoner om påvirkning, moralsk ansvar og eksponering av barn. Viktige gode debatter. Men når det fylles opp med dritt og det jeg vil kalle mobbing er det ingen som kan ta det seriøst lenger. Og man gir forumets kritikere ammunisjon og rett i at det er et mobbeforum. Jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget annet enn at jeg vil oppfordre folk til å tenke seg om. Kritikk har noe her på forumet å gjøre, men mobbing har det ikke! 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 1. oktober 2016 #2 Del Skrevet 1. oktober 2016 Fint innlegg! @Blå politibil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 1. oktober 2016 #3 Del Skrevet 1. oktober 2016 Jeg er veldig enig med deg. Av og til lurer jeg på om noen "kritikere" går aktivt inn for å ødelegge forumets rykte, men jeg håper det ikke er sånn. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 1. oktober 2016 #4 Del Skrevet 1. oktober 2016 Enig med dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 1. oktober 2016 #5 Del Skrevet 1. oktober 2016 1 time siden, Blå politibil skrev: Jeg kom inn her på kvinneguiden, hovedsakelig for å forsvare en blogger jeg mente var urimelig kritisert her inne. Men i motsetning til mange så satte jeg meg ned og leste hele tråden før jeg ytret meg. Og det fikk meg til å "bytte side" i debatten. Det var mange svært velartikulerte, gode og fornuftige innlegg som pekte på sider ved bloggeren som jeg ikke kunne forsvare. Utad kan det virke som om kvinneguiden blir sett på som et direkte mobbeforum. Her er alt lov og bloggere/kjendiser er fritt vilt. Men det er jo ikke det! Få forum er så strengt moderert som kvinneguiden og spesielt Rampelys delen. Jeg har hele tiden sagt at jeg nesten aldri har sett mobbing her inne. Og jeg leser her mange ganger daglig (pendler med tog til og fra jobb), og er selv aktiv i flere tråder. Men i dag da jeg gikk inn på tråden om en spesifikk blogger ble jeg direkte forbanna. Nattens kommentarer gikk kun på utseende. Ser man ikke at hele trådens og forumets legitimitet undergraves når slik dritt postes? KG har en misjon og en plass. Dette forumet fikk frem reklamejuks, juks med kommentarer og photoshop. Det er noen fantastiske diskusjoner om påvirkning, moralsk ansvar og eksponering av barn. Viktige gode debatter. Men når det fylles opp med dritt og det jeg vil kalle mobbing er det ingen som kan ta det seriøst lenger. Og man gir forumets kritikere ammunisjon og rett i at det er et mobbeforum. Jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget annet enn at jeg vil oppfordre folk til å tenke seg om. Kritikk har noe her på forumet å gjøre, men mobbing har det ikke! Det kan godt hende jeg er trøtt - men jeg syns det var vanskelig å skjønne hvor du står jeg :/ Du skulle forsvare bloggeren, men så leste du nok til å ikke kunne forsvare allikevel men så så du mobbing og forsvarer bloggeren etter det? Jeg tror jeg er enig i det du sier. Jeg har sett masse mobbing, mye blir jo slettet - og det blir utrolig usaklig. Jeg var nesten på nippet å begynne å ikke-støtte en blogger jeg forsvarer, men så blir det så mye deitt og usaklig så man ombestemmer seg. Det er synd, for jeg tror at det fins mye nyttig info her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 1. oktober 2016 #6 Del Skrevet 1. oktober 2016 Vel, det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Jeg er kritisk til mange bloggeres forretningsdrift, men jeg bifaller ikke all slags kritikk, selvsagt. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den røde fare Skrevet 1. oktober 2016 #7 Del Skrevet 1. oktober 2016 1 time siden, Onbothsides skrev: Det kan godt hende jeg er trøtt - men jeg syns det var vanskelig å skjønne hvor du står jeg :/ Du skulle forsvare bloggeren, men så leste du nok til å ikke kunne forsvare allikevel men så så du mobbing og forsvarer bloggeren etter det? Jeg tror jeg er enig i det du sier. Jeg har sett masse mobbing, mye blir jo slettet - og det blir utrolig usaklig. Jeg var nesten på nippet å begynne å ikke-støtte en blogger jeg forsvarer, men så blir det så mye deitt og usaklig så man ombestemmer seg. Det er synd, for jeg tror at det fins mye nyttig info her. Poenget er vel ikke "hvor hun står" i forhold til den hun ville forsvare.. Tror forøvrig ikke det har noe spesielt å si i forhold til det hun mente. penget er at man skal ikke skrive innlegg om andres utseendet! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 1. oktober 2016 #8 Del Skrevet 1. oktober 2016 Er enig i det du sier, men de fleste trådene om bloggere består jo av mye drittslenging og mobbing. Jeg synes ikke innlegget om "den skrukkete fingeren" var spesielt sympatisk, men ærlig talt, jeg har da lest mye verre. Jeg antar dessuten at en del av de som har fått kritiske kommentarer vedrørende utseendet foretrekker det foran enkelte andre kommentarer... Ærlig talt, ville ikke de fleste av dere ha foretrukket å høre at dere hadde stygg nese eller finger (!) framfor at folk påstår at barnevernet bør kobles inn? Det virker ikke som folk forstår/ bryr seg om forskjell på saklig kritikk og drittslenging. Hvis man motsier hylekoret, blir man sablet ned og rapportert, og jeg forstår veldig godt at kg blir omtalt som mobbe- og rykteforum. Det er synd, for det finnes også viktige innlegg her som er både saklige og kritiske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisaday Skrevet 1. oktober 2016 #9 Del Skrevet 1. oktober 2016 Jeg har trødd over grenser flere ganger her inne, alltid i sinne eller overdrevent engasjement. Jeg angrer på noe av det jeg har skrevet her inne og burde latt være å kommentere ting flere ganger. Men jeg setter pris på når jeg får tilbakemeldinger når jeg har driti meg ut. Jeg burde ofte formulere meg bedre enn jeg gjør og ofte får jeg ikje helt frem det jeg prøver å si. Jeg tar til meg kritikken jeg får og prøver så godt jeg kan å holde meg innenfor rammene. Forhåpentligvis mestrer jeg det snart. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
accountdeleted Skrevet 1. oktober 2016 #10 Del Skrevet 1. oktober 2016 1 time siden, elisaday skrev: Jeg har trødd over grenser flere ganger her inne, alltid i sinne eller overdrevent engasjement. Jeg angrer på noe av det jeg har skrevet her inne og burde latt være å kommentere ting flere ganger. Men jeg setter pris på når jeg får tilbakemeldinger når jeg har driti meg ut. Jeg burde ofte formulere meg bedre enn jeg gjør og ofte får jeg ikje helt frem det jeg prøver å si. Jeg tar til meg kritikken jeg får og prøver så godt jeg kan å holde meg innenfor rammene. Forhåpentligvis mestrer jeg det snart. Samme her, det hender jeg sklir ned på et nivå jeg ikke har lyst til å være på, og jeg ser at flere brukere her inne er raske med å svinge pisken dersom noen trår over streken. Det er helt glimrende, vi vil helst unngå at debattene sklir ut i brukerdebatt og usaklige kommentarer. Jeg lar meg gjerne snakke til rette dersom dagens humør/hormonnivå har påvirket sakligheten i innleggene mine, jeg har en liten internet dickwad sittende på skulderen enkelte dager... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoolSistah Skrevet 1. oktober 2016 #11 Del Skrevet 1. oktober 2016 Jeg har også lagt merke til at debattanter på "samme side" er flinke til å minne hverandre om å holde seg innenfor saklighetens grenser, og det er supert, synes jeg. Om alle er høflige, saklige og tenker på at det er mennesker man snakker om tror jeg vi får mer interessante og ryddige debatter. Gode poeng tåler dagens lys fordi det ikke er så mye drittslenging som ugyldiggjør de (men jeg må bli mye flinkere selv. Jeg synes ofte "sladderen" er minst like underholdende som det egentlige temaet, men jeg vil helst ikke være et sånt menneske. Da er det nok bedre å bare lese uten å kommentere eller finne på noe helt annet, tenker jeg.) 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 2. oktober 2016 #12 Del Skrevet 2. oktober 2016 8 timer siden, ti10 skrev: Er enig i det du sier, men de fleste trådene om bloggere består jo av mye drittslenging og mobbing. Jeg synes ikke innlegget om "den skrukkete fingeren" var spesielt sympatisk, men ærlig talt, jeg har da lest mye verre. Jeg antar dessuten at en del av de som har fått kritiske kommentarer vedrørende utseendet foretrekker det foran enkelte andre kommentarer... Ærlig talt, ville ikke de fleste av dere ha foretrukket å høre at dere hadde stygg nese eller finger (!) framfor at folk påstår at barnevernet bør kobles inn? Det virker ikke som folk forstår/ bryr seg om forskjell på saklig kritikk og drittslenging. Hvis man motsier hylekoret, blir man sablet ned og rapportert, og jeg forstår veldig godt at kg blir omtalt som mobbe- og rykteforum. Det er synd, for det finnes også viktige innlegg her som er både saklige og kritiske. Veldig enig! Og hva er greien med at enkelte må nevne barnevernet som skremmeskudd hele tiden? Synes det er så umodent og tyder på lite forståelse på hvorfor vi har barnevern. Jeg har mange ganger prøvd å si min mening men blitt rapportert for det ene og det andre - noe som resulterer i at man blir fotfulgt i alle tråder, forhåndsdømt og har følt meg mobbet selv så skjønner GODT bloggerne. Ikke fått med meg det med skrukkete finger. Men hvis det er på nivå med at vp ikke har vasket speilet sitt før hun tok bilde så skjønner jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cement Skrevet 2. oktober 2016 #13 Del Skrevet 2. oktober 2016 (endret) Ting tyder på at Rampelyset i alle fall delvis har utspilt sin rolle som seriøs debattarena. Provokasjoner, personangrep og brukerdebatter i kjøvannet av disse, florerer. Den mest typiske varianten er brukere som ikke argumenterer for noe som helst, men kun kjefter på/kritiserer andre brukere, gjerne benevnt "dere", fremfor å forholde seg til konkrete innlegg og -brukere. Det er et håpløst utgangspunkt for debatt. Jeg tenker ikke på tråden din når jeg skriver dette, @Blå politibil Du har helt rett i at det også finnes mange brukere i gruppen "kritikere", som er på helt helt feil spor hva gjelder oppførsel. Det er bra du sier i fra. Hvis det er et rent sladreforum Egmont vil ha, er det bare å fortsette som nå. Det er helt utrolig at et stort konsern som Egmont er så kjipe at de ikke betaler normal lønn og ansetter moderatorer på fulltid, men dem om det. Jeg registrerer at det er mange oppegående brukere og dyktige skribenter som enten har forsvunnet helt eller skriver en brøkdel av hva de har skrevet før, og det er mest synd for Egmont og bloggere/kjendiser, selv om de muligens tror det motsatte. Jeg registrerer også at det er uhyre enkelt å sabotere tråder for dem som har interesse av det. Og det er det jo klart at noen har. Endret 2. oktober 2016 av Capri Rettet skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medeus Skrevet 2. oktober 2016 #14 Del Skrevet 2. oktober 2016 3 timer siden, Capri skrev: Ting tyder på at Rampelyset i alle fall delvis har utspilt sin rolle som seriøs debattarena. Provokasjoner, personangrep og brukerdebatter i kjøvannet av disse, florerer. Den mest typiske varianten er brukere som ikke argumenterer for noe som helst, men kun kjefter på/kritiserer andre brukere, gjerne benevnt "dere", fremfor å forholde seg til konkrete innlegg og -brukere. Det er et håpløst utgangspunkt for debatt. Jeg tenker ikke på tråden din når jeg skriver dette, @Blå politibil Du har helt rett i at det også finnes mange brukere i gruppen "kritikere", som er på helt helt feil spor hva gjelder oppførsel. Det er bra du sier i fra. Hvis det er et rent sladreforum Egmont vil ha, er det bare å fortsette som nå. Det er helt utrolig at et stort konsern som Egmont er så kjipe at de ikke betaler normal lønn og ansetter moderatorer på fulltid, men dem om det. Jeg registrerer at det er mange oppegående brukere og dyktige skribenter som enten har forsvunnet helt eller skriver en brøkdel av hva de har skrevet før, og det er mest synd for Egmont og bloggere/kjendiser, selv om de muligens tror det motsatte. Jeg registrerer også at det er uhyre enkelt å sabotere tråder for dem som har interesse av det. Og det er det jo klart at noen har. Bravo Det er heldigvis langt mellom dem her inne, trollene. Eller, relativt langt mellom dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 2. oktober 2016 #15 Del Skrevet 2. oktober 2016 (endret) Helt enig med deg @Blå politibil! Jeg har faktisk gitt opp å skrive i tråder her inne i løpet av denne helgen. En viss tråd har nådd et absolutt lavmål pga kombinasjonen usaklig sladder forkledd som saklig kritikk og mangelfull moderering tross rapportering. Dermed er bordet dekket for brukere som kun er ute etter å kollektivt diskreditere kritikere i tråden og slik avspore og sabotere debatten. Resultatet blir derby i stupiditeter, og jeg får forhøyet blodtrykk av å lese det som postes, og må bare løpe i motsatt retning. Kvinneguidens rykte utad er virkelig en studie verdt, som du nevner. Jeg tror at vi som er aktive her inne i kraft av noe så banalt som navnet på forumet, og altså vårt kjønn (majoriteten av oss er jo kvinner) må se i øynene at det alltid vil være enklere å avvise det vi kommer med av kritiske uttalelser som "kvinnfolksladder". Det er nemlig fremdeles slik at det stilles høyere krav til kvinner som kommuniserer i offentligheten som kvinner for at man skal bli tatt alvorlig - dessverre. Gitt tematikken som diskuteres her i tillegg, skal man være ekstremt saklig og etterrettelig for å gjøre det umulig å diskvalifisere argumentene våre som hatefullt sladder. Jeg tror faktisk ikke rammene for Rampelyset, og dynamikken som har utviklet seg her, gjør det mulig å oppnå et slikt saklighetsnivå (gudene skal vite at vi er endel brukere som har gitt det mer enn en fair sjanse). Endret 2. oktober 2016 av Aricia 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 2. oktober 2016 #16 Del Skrevet 2. oktober 2016 Jeg er enig med TS, og vil legge til at jeg reagerer når noen etterlyser selvjustis og at debattanter på "samme side" skal motsi hverandre om kritikk blir usaklig. Det er sjelden jeg ser så mye av dette, påminnelser om å rapportere istedenfor å imøtekomme brukerdebatt, og ulike forsøk på nyansering,som jeg ser i tråder på Rampelys-forumet, faktisk. Tatt i betraktning at nettdebatt ofte blir polarisert, foregår i et raskt tempo, og til tider består av ekstremt mange brukere med ulik agenda, så kan jeg ikke annet enn å si meg uenig når noen kritiserer blogger-tråder spesifikt, for mangel på dette. For min del, har denne delen av forumet blitt den jeg først besøker på KG. At noen ønsker å redusere all debatt på det underforumet til slarv, hets, mobbing osv. ser jeg på som deres tap, og et tegn på at de mangler interesse og/eller kunnskap om de ulike sidene av blogging som er viktig for samfunnsdebatten. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varma Skrevet 2. oktober 2016 #17 Del Skrevet 2. oktober 2016 @Aricia Du har et kjempegodt poeng "Gitt tematikken som diskuteres her i tillegg, skal man være ekstremt saklig og etterrettelig for å gjøre det umulig å diskvalifisere argumentene våre som hatefullt sladder. Jeg tror faktisk ikke rammene for Rampelyset, og dynamikken som har utviklet seg her, gjør det mulig å oppnå et slikt saklighetsnivå (gudene skal vite at vi er endel brukere som har gitt det mer enn en fair sjanse)." Det er dessverre flere av de saklige debattantene som ikke ønsker å bruke tid på å argumentere imot eller være en del av tråder som inneholder for mye svada. Dessuten er mye av moderereringen veldig uforståelig til tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 3. oktober 2016 #18 Del Skrevet 3. oktober 2016 Jeg personlig ser lite av denne mobbingen av bloggerne dere snakker om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 3. oktober 2016 #19 Del Skrevet 3. oktober 2016 (endret) Bloggere får selvsagt noen negative kommentarer, av disse er det helt klart også noen veldig stygge. Alle som opptrer i offentligheten får sin del av slikt. CBE har uttalt at 1% av de kommentarene hun får ikke er fra "snille og gode lesere". Resten er altså kritikk av ulik grad. Hets er aldri OK, men å koble KG, slik mange bloggere gjør, opp mot denne hetsen, er ufint. Mannen til CBE er en av de som ofte har gjort det, samme med Villa Paprika og nå nylig CasaKaos. Hets og KG, hets i kommentarfeltet deres og hets på KG har bloggere klart å etablere som en sannhet, forsåvidt godt hjulpet av andre som ofte mener at kommentarer her inne er hets. Casakaos brukte anonymforumet på dinbaby som eksempel, men det er visst ikke så nøye, er sikkert close enough når man ikke engang prøver å se forbi mantraet "KG =hets". Endret 3. oktober 2016 av Francis 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 3. oktober 2016 #20 Del Skrevet 3. oktober 2016 På 1.10.2016 den 20.16, Blå politibil skrev: Men i dag da jeg gikk inn på tråden om en spesifikk blogger ble jeg direkte forbanna. Nattens kommentarer gikk kun på utseende. Hva var innholdet i disse da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg