Gå til innhold

Skabb hos hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen jeg kjenner har fått påvist skabb hos sine to hunder. Skulle gjerne visst mer om symptomer, smitte, hvor lang tid fra smitte til symptomer osv... Min hund har nemlig lekt med en av deres, men det er snart to mnd siden... ? Noen her som har erfaring med skabbmidd hos hund? Jeg har gjort et søk på nettet men syns det var lite utfyllende informasjon...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det smitter ved kontakt. Hvis hundene til din bekjent hadde skabb da, er det stor sjanse for at din hund er smittet. Det smitter ikke fra hund til menneske.

Ring vetrinæren. Da får du skabbmiddel, du må sikkert innom for en sjekk, tror det er en slags sjampo. ( veldig lenge siden vi hadde skabb på våre hunder)

Vi oppdaget at hunden hadde skabb, da han begynte å klø seg unormalt mye på snuten og bak ørene. Det er ofte der hunder får de første symptomene, naturlig nok siden de utforsker alt med snuten.

Skrevet

Takk for svar. Etter hva jeg har funnet litt rundt omkring så kan det ta opptil flere uker fra smitte til symptomer, og hundene til vennene mine har jo akkurat fått påvist skabb, det ble fanget opp tidlig. Vi vet jo ikke om de hadde fått smitten allerede i september... Selv syns jeg jo det høres ut som det er for lenge siden.....?

Hunden min har et par sår inni ørene, som ikke ser ut til å plage henne, men etter å ha lest om ikke bare skabb, men også øremidd, har jeg kontaktet veterinær nå... Bedre å få det sjekket og at det ikke er noe, enn at det evt er noe som forverrer seg... Ble bedt om å ringe tilbake klokka 15 så nå sitter jeg bare og venter... :roll:

Jeg leste at hvis det var skabb skulle symptomene være veldig kraftige/tydelige, men i følge mine venner hadde det jo ikke vært særlig kraftige symptomer hos dem - men de fanget det jo altså opp veldig raskt også da...

Flere med erfaringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...