AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #1 Skrevet 1. oktober 2016 Skal jeg melde det inn? Hun fikk både dekket ALT til privatskole av NAV, inkludert kjørepenger og alt av utstyr hun trengte, men i tillegg fikk hun dette også dekket av Lånekassen- med fult stipend og lån.Hun opplyste ikke om lånekassen til Nav, og omvendt. Hun fikk/får også bostøtte og forsørgerpenger til barnet sitt, samtidig som hun bor sammen med kjæresten i en ny flott leilighet- og pappaen til barnet har barnet 50%. Kjæresten jobber 100%, men de har ikke registrert noen plass at de er samboere. Disse tingene går hun å "skryter" av.. å kjenner jeg blir kvalm.. Hun har ikke lyst å jobbe sier hun. Jeg har selv slitt økonomisk, og fordi jeg vil gjøre ting på den "riktige" måten ved å jobbe rævva av meg for å forsørge mine barn, å ikke være hjemme å søke om masse støtte ved å gi falske opplysninger til Nav. Synes det er urettferdig at noen skal få lov å snylte på oss skattebetalere, og dette med en ren samvittighet. tydeligvis. Hvordan går jeg frem? Skal jeg melde ifra om det noen plass? Eller skal jeg bare la det ligge? Anonymkode: 2eac0...884 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #2 Skrevet 1. oktober 2016 Selvsagt skal du melde. Send en mail, omså med falsk e-mailadresse, til NAV-kontoret og forklar situasjonen. Anonymkode: 9c1db...07b 18
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #3 Skrevet 1. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt skal du melde. Send en mail, omså med falsk e-mailadresse, til NAV-kontoret og forklar situasjonen. Anonymkode: 9c1db...07b Greia er bare at jeg er redd for at vedkommende skal skjønne at det er meg som har meldt i fra.. Hun har en kriminell bakgrunn, og jeg er redd for at det skal få følger for meg og barna mine.. Anonymkode: 2eac0...884
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #4 Skrevet 1. oktober 2016 Som med all annen kriminalitet er det viktig at man melder fra. En stor andel av svindelen Nav avdekker kommer fra tips. Selv tidligere arbeidsminister anniken huitfedlt ba folk melde fra http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/01/31/167106/ber-deg-varsle-om-naboen-svindler-trygd Det er mulig å være anonym. Nav avdekker ellers svindel på egenhpnd, så det blir umulig for henne å vite at det er på grunn av et tips. NAV-svindel er alvorlig kriminalitetet, svindel for over 90.000 kr gir ubetinget fengsel. et sier litt om hvor alvorlig samfunnet ser på dette. Anonymkode: ec978...fba 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #5 Skrevet 1. oktober 2016 Ring nav på tlf 55553333 og be om å bli satt over til tipstelefonen. Da får du snakke med den avdelingen i nav som undersøker og avdekker trygdesvindel.. Du kan være anonym, og hun vil aldri få vite at det er noen som har meldt det, langt mindre at det er deg. Kjempeflott at du melder fra!!! Anonymkode: cc4cb...74a 5
ArtyFarty Skrevet 1. oktober 2016 #6 Skrevet 1. oktober 2016 Forøvrig er det ikke snylting å ta opp studielån i tillegg. Dette er jo lån, som må betales tilbake, og det er fullt lovlig å ta opp selv om man får NAV-støtte. 11
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #7 Skrevet 1. oktober 2016 https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Kontakt+oss/kontakt-nav-på-telefon "Har du mistanke om trygdesvindel og ønsker å tipse NAV, kan du ringe oss på telefonnummer 55 55 33 33. Du vil da bli satt over til en saksbehandler som jobber med dette området." De har åpent 8-15:30 på hverdager. Anonymkode: cc4cb...74a 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #8 Skrevet 1. oktober 2016 1 minutt siden, ArtyFarty skrev: Forøvrig er det ikke snylting å ta opp studielån i tillegg. Dette er jo lån, som må betales tilbake, og det er fullt lovlig å ta opp selv om man får NAV-støtte. Men i Nav skjemaet så må du krysse av på om du har rett på støtte fra lånekassen og/eller om du mottar støtte fra lånekassen- så da sier det meg at dette ville virket inn på hvor mye hun hadde fått dekket av NAV. Men nå er jo ikke det det eneste hun "snytler" da, som skrevet over. Anonymkode: 2eac0...884
ArtyFarty Skrevet 1. oktober 2016 #9 Skrevet 1. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men i Nav skjemaet så må du krysse av på om du har rett på støtte fra lånekassen og/eller om du mottar støtte fra lånekassen- så da sier det meg at dette ville virket inn på hvor mye hun hadde fått dekket av NAV. Men nå er jo ikke det det eneste hun "snytler" da, som skrevet over. Anonymkode: 2eac0...884 Joda, men så spørs det jo da, hva som kom først. Fikk hun støtte før hun fikk lån fra Lånekassen så kan hun jo ikke krysse av for støtte - ikke visste hun om hun fikk heller, så hun kunne jo ikke si om hun var berettiget. Men det er andre punkter der som er vesentlige, så helt kurant å melde fra uansett.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #10 Skrevet 1. oktober 2016 55 55 33 33: Tastevalg 1: Økonomisk sosialhjelp, midlertidig botilbud eller andre sosiale tjenester i NAV Tastevalg 2: Arbeid, dagpenger, arbeidsavklaringspenger, meldekort eller sykmelding Tastevalg 3: Familieytelser Tastevalg 4: Uføretrygd Tastevalg 5: Andre henvendelser Si at du har mistanke om trygdesvindel. Du trenger ikke oppgi navn eller personnummer. Anonymkode: cc4cb...74a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #11 Skrevet 1. oktober 2016 Du trener ikke "etterforske" mulige lovbrudd. Det er opp til NAV, de kan reglene. Bare meld fra. Alle tips blir faktisk sjekket opp. http://e24.no/jobb/slik-jobber-nav-med-aa-avsloere-trygdesvindlerne/22767006 Anonymkode: ec978...fba 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #12 Skrevet 1. oktober 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greia er bare at jeg er redd for at vedkommende skal skjønne at det er meg som har meldt i fra.. Hun har en kriminell bakgrunn, og jeg er redd for at det skal få følger for meg og barna mine.. Anonymkode: 2eac0...884 Dersom det er greie, hvorfor skrev du ikke det i første innlegg? Anonymkode: 34c49...5bd
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #13 Skrevet 1. oktober 2016 Takk for svar alle sammen, da skal jeg ringe tipstelefonen på mandag Anonymkode: 2eac0...884 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #14 Skrevet 1. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom det er greie, hvorfor skrev du ikke det i første innlegg? Anonymkode: 34c49...5bd Fordi jeg ville ha synspunkter og håpet på tips til hvordan dette fungerer. Derfor. Men nå har jeg jo fått mange gode tips. Anonymkode: 2eac0...884
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #15 Skrevet 1. oktober 2016 Hva er feil her? Ny sambo og får fortsatt bostøtte og barnebidrag? Eller hva mer lyver hun om? Anonymkode: a70c7...fc2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #16 Skrevet 1. oktober 2016 Vel vel, når jeg ville varsle NAV om noen som mottok dagpenger samtidig som vedkommende jobbet svart, full tid, var det heller lunken mottagelse. Men Skatteetaten var mere interessert. Anonymkode: f0b94...786 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #17 Skrevet 1. oktober 2016 Jeg kjenner også flere som"snylter" staten. Er voldsomt irriterende at de ikke forstår når man diskuterer dette med dem. De skjønner ikke at det går utover oss andre som betaler vår skatt. Den dagen vi trenger å benytte oss av velferdsstatens goder er det kanskje ikke mulig på grunn av sånne som disse. Anonymkode: 2bce2...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #18 Skrevet 1. oktober 2016 Vet også om flere som snylter på staten. Eneste gangen de er syke er når de er hos NAV. Har ikke mye tro på NAV som ikke gjennomskuer disse. Spreke som foler om våren ellers og full av energi. Anonymkode: b90c8...735
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #19 Skrevet 1. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner også flere som"snylter" staten. Er voldsomt irriterende at de ikke forstår når man diskuterer dette med dem. De skjønner ikke at det går utover oss andre som betaler vår skatt. Den dagen vi trenger å benytte oss av velferdsstatens goder er det kanskje ikke mulig på grunn av sånne som disse. Anonymkode: 2bce2...6c3 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet også om flere som snylter på staten. Eneste gangen de er syke er når de er hos NAV. Har ikke mye tro på NAV som ikke gjennomskuer disse. Spreke som foler om våren ellers og full av energi. Anonymkode: b90c8...735 Jeg håper dere har meldt ifra om dette. Anonymkode: 7feb1...df1 1
Capt. Obvious Skrevet 2. oktober 2016 #20 Skrevet 2. oktober 2016 Det formelt riktige er jo å si fra, men du må også tenke på konsekvenser for egen del. Sel om du tipser anonymt så kan det blir rimelig åpenbart hvem som har "tystet" dersom hun ikke har fortalt dette til så mange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå