Gå til innhold

Kastrering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel bør katten være før den kastreres? og hvor mye vil det koste?

Vet like om kastrering så det hadde vært fint om noen kunne ta seg tid til å fortelle litt om hva som skjer etterpå o.l.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ninakanin
Skrevet

Hei!

Jeg bestilte og avbestilte 4 ganger jeg, fordi jeg var så redd for at pusefanten skulle bli forandret i personligheten. Hørte så mye fælt! Men det gikk helt bra, han ble om mulig enda roligere, men behold særpregene sine som å jakte på skjærer og rulle rundt. Han bare stikker ikke så langt avgårde, og er sjelden skadet etter slosskamp :)

Vi leverte ham på morgenen, og hentet ham på ettermiddagen. Var forkommen og sliten, og litt sår mellom beina. Er lurt/man bør holde ham inne ett til to døgn etterpå, spesielt på vinteren. La ham få ro og hvile, gjerne litt god mat bare for kos :)

Og så gror det av seg selv, ingen sting som må tas ut, ingen problemer :)

Jeg ventet til han va 9 mnd, men akkurat det spørsmålet kan dyrlegen gi godt svar på når du ringer for å eventuelt bestille time :)

Skrevet

Kattungen er ikke mer enn ti uker, men greit å vite når jeg kan begynne å tenke på det. dessuten er han innekatt, så det blir ikke noe problem å holde han inne :wink:

Men.. endring av personlighet? har bare hørt at kastrerte hannkatter gjerne ble roligere.

Gjest Ninakanin
Skrevet

De blir jo kjønnsmodne i forskjellig tempo, så det kommer jo helt an på. Men fra 6 til 9 mnd til over året er vel vanlig. Når du merker at han blir lengre og lengre borte, og gjerne litt kranglete med andre katter, så er det gjerne på tide?

Personlighet? Ja altså jeg hørte fra folk at katten forandret seg. Men dyrlegen beroliget meg pluss at katten selv er jo dritkos!

Skrevet

Han er innekatt, så det at han går lengre bort kommer ikke til å bli noe problem :wink:

Skrevet

Jeg ville nok ventet til pusegutten var hvertfall 6 mnd. da de fleste katter så smått begynner å bli kjønnsmodne. Vår pus ble kastrert når jeg ble sammen med "pappaen" hans. Da var han 4 år, og jeg ba mannen min ta til fornuften og tenke på alle de kattungene som fødes og ikke får noe bra hjem.

Det vi merket på Tito, (pusen vår) var at han ble mye roligere. En annen ting er at han la på seg, så nå går han på lett mat. Etter kastrering er det også ekstra viktig med kvalitetsfôr, sånn at katten slipper nyreproblemer senere i livet. Men det visste du vel fra før. ;)

Uansett så er det fint at du tenker på kastrering allerede nå. Det er sørgelig mange som ikke gjør det, og jeg ser daglig resultatet av folks ubetenksomhet. :( Det er veeeeldig mange hjemløse pusekatter her hvor jeg bor.

Skrevet

Da vår pusegutt ble kjønnsmoden, var det ikke tvil for å si det slik.

Han virket rett og slett som en tenåring på dop. Fjern i blikket, innadvendt, "voldtok" den steriliserte hunnkatten vår, begynte å lukte sterkt av urinen hans, begynte å markere inne, dyp jamring...

Selv min far som er en ordentlig pyse og ikke liker å ta dyrene til dyrlegen skjønte at det var på tide å gjøre noe.

Etterpå ble han heldigvis "seg selv" igjen slik som han hadde vært før puberteten. Så det kan faktisk hjelpe til med å beholde den personligheten du kjenner fra før. En hannkatt i "full blomst" er ikke alltid det hyggeligste dyret å ha i huset.

Begge hannkattene jeg har opplevd har blitt kastrert, har kommet seg veldig kjapt og uten problemer.

Skrevet

Hadde også en hannkatt en gang i tiden.

Vi kastrerte ham og det gikk veldig fint, han kom seg fort etterpå. Det eneste jeg la merke til var at han ble roligere, og la på seg en del. :)

Skrevet

Mange dyrleger har 6 måneders grense på kastrering, eventuelt at katten må ha blitt kjønnsmoden først. De fleste gjør det en gang mellom 6 og 12 måneder. Begynner de å markere inne er det iallfall det tydeligste tegnet på at det er på høy tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...