Gå til innhold

Bo i Holmestrand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi er et par på 30 som vurderer å flytte til Holmestrand (fra Telemark). Vi har ikke barn. Vi vurderer å flytte til Holmestrand, mannen jobber innenfor HR og vi ser på det som en god base til et stort mulig jobbmarked; hele Vestfolk, Buskerud, Oslo og til med Østfold innenfor en OK pendleravstand.. Men vi kjenner ingen i Holmestrand og lurer på hvordan det er å bo der :) Vi synes det er positivt at det er så nærme Tønsberg, Drammen og Oslo, med mange kulturtilbud :)  Også er ikke boligprisene avskrekkende ift mange steder nærmere Oslo! Så hva synes du om Holmestrand? Positive sider, negative sider?

Anonymkode: 27246...b90

Skrevet

Ingen? :) 

Skrevet

Har bare hørt positive ting om Holmestrand, ref Råkk'n Råll Harry låta til Plumbo: "Vi ække i fra by'n, nei vi kommer i fra landet. Den finaste plassen; nemlig Holmestrand og Sande. Der alle kjører traktor og har en feit båt på vannet!"

Anonymkode: 08ba4...59f

Skrevet

Jeg bor i nabobyen, og holmestrand er bare et sted man tar toget fra eller kjører gjennom. Har aldri hatt en god grunn til å ha ærend der. Men det ligger sentralt da. 

Anonymkode: 446ce...891

Skrevet

Positivt:

- menneskene der er veldig gjestfrie. Lett å bli kjent med andre.

- togstasjon. Lett å reise til andre byer

- veldig koselig om sommeren. Stor strand og fin brygge. 

Negativt:

- det er et lite sted, så de fleste vet hvem hverandre er. Sladring/rykter osv. 

- alle oppoverbakkene :icon_lol:

kommer ikke på noe mer. 

Anonymkode: 40d40...3fc

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Positivt:

Negativt:

Jeg er også fra nabobyen, forresten. Men jeg er der mye. 

Skrevet

Trivedes veldig godt i byen da jeg bodde der for en del år siden. Nå jobba jeg også i byen, da blir man lettere kjent med folka.

Det er veldig lett å komme seg til andre byer, spesielt dersom man bor nært toget. Toget er veldig enkelt og greit og går relativt ofte.

Anonymkode: 7e564...382

Skrevet

Vi er innom der hver sommer, og det er en veldig koselig liten sommerby, særlig hvis man liker båtliv. Jeg vet ikke stort om hvordan det er der om vinteren og hvordan det er å bo der, men jeg antar det er som i de fleste andre småbyer. Det virker som de har et aktivt kulturliv i alle fall, og så er det jo som du sier forholdsvis kort vei både til Tønsberg og Drammen. Oslo også for den del, siden man slipper å bytte tog og togene går hver time. 

Skrevet

Tanta mi bor der, og hun trives veldig godt. Kusina mi på straks 20, flytter snart bort fra byen for flere muligheter.  Sentrum er ganske lite, så for shopping bør du dra til Tønsberg eller andre byer i nærheten. Men det er et veldig fint sted, og et veldig barnevennlig sted, har jeg inntrykk av :)

Anonymkode: 8dc8a...205

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger!

Vet dere om det finnes noe rockemiljø/nerdemiljø i Holmestrand/Tønsberg? Jeg har fått med meg at Total i Tønsberg blei lagt ned for litt siden :( Digga det stedet! 

Skrevet

Altså ... Sett utenfra :   Jeg hadde mye heller valgt Horten fremfor Holmestrand. Horten er en by med sjøfart og marinehistorie. En by med liv og sjel.   Et sted som er vant med nye folk Holmestrand - Alminiumspanner og trafikkproblemer, klikker, småborgelighet og et gørrkjedelig "sentrum". Kjenner du ikke de "rette" folka der, har du tapt.

Begge to småbyer i nordre Vestfold, men jeg hadde ikke vært i tvil.

P.S. Jeg er IKKE lokalpatriot, ikke engang fra Vestfold. 

Anonymkode: 43a99...1e4

• Liker 1
Skrevet

Horten kjenner jeg enda mindre til, skal ta en titt på hvordan boligmarkedet er der :)

• Liker 1
Skrevet

Mitt inntrykk (bor ikke der,  men ikke så langt unna og kjenner folk som bor der) av Holmestrand: koselig sted å være innom på sommeren, men småharry, en del problemer i ungdomsmiljøet, små forhold, og mye sladder.

Å ha base i Holmestrand og tenke Østfold som mulig arbeidsmarked er dødfødt. Eneste forbindelse er ferje mellom Horten og Moss, og den er preget av mange forsinkelser og innstilte avganger. I tillegg er det lange ferjekøer på begge sider i rushen, og endeløse bilkøer gjennom Moss til og fra ferjeleiet.

Anonymkode: ae67b...355

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk (bor ikke der,  men ikke så langt unna og kjenner folk som bor der) av Holmestrand: koselig sted å være innom på sommeren, men småharry, en del problemer i ungdomsmiljøet, små forhold, og mye sladder.

Å ha base i Holmestrand og tenke Østfold som mulig arbeidsmarked er dødfødt. Eneste forbindelse er ferje mellom Horten og Moss, og den er preget av mange forsinkelser og innstilte avganger. I tillegg er det lange ferjekøer på begge sider i rushen, og endeløse bilkøer gjennom Moss til og fra ferjeleiet.

Bor du derimot i Horten har du Øsfolld som nedslagsfelt. Du kan sette ifra deg bilen på kaia, og det går busser på Mossesiden v/ferjeleiet.

Skrevet
15 minutter siden, bullehurk skrev:

Bor du derimot i Horten har du Øsfolld som nedslagsfelt. Du kan sette ifra deg bilen på kaia, og det går busser på Mossesiden v/ferjeleiet.

Man vil helst unngå å måtte pendle sjøveien mellom Moss og Horten. Jeg kjenner folk som gjør det, og de river seg i håret over forsinkelser, innstilte avganger og bilkøer på mossesiden hele tiden. I ettermiddagsrushen kan man risikere å bruke en time fra Mosseporten til Jeløya, en streknibg som under normale forhold yar fem minutter, hvor en av flaskehalsene er rundkjøringen ved ferjeleiet. Veien gjennom byen er ikke på noen måte beregnet på trafikkmengden, som for en stor del kommer av biltrafikken til og fra ferja. Da hjelper det ikke å sitte i buss. Det finnes ikke et eneste kollektivfelt i Moss sentrum, eller mellom sentrum og E6. Det jobbes iherdig med å finne løsninger for den uholdbare trafikksituasjonen, men så langt uten at noen har funnet fornuftige alternativer. Selv bor jeg i nærheten av Moss, og er veldig bevisst på hvilke tidspunkter på dagen jeg holder meg langt unna med bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...