Gå til innhold

Fireåring bæsjer stadig på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som nylig ble fire. Han sluttet med bleie i fjor sommer, og de første ukene gikk det veldig fint, men så begynte han å bæsje i trusa. Han nekter å avbryte leken for å gå på do når han må, dermed bæsjer han på seg isteden. Som oftest bæsjer han ikke hele bæsjen i trusa, han bæsjer på seg litt, så kjenner vi at det lukter, og ber han om å gå på do. Da bæsjer han som regel ut resten på do uten problemer. Men da er det jo allerede blitt bremsespor (og ofte mer enn det også) i trusa, og sånn er det omtrent hver eneste dag, og ofte også flere ganger hver dag.

Føler vi har prøvd ALT av tips, vi har googlet og lest absolutt alt vi har kunnet komme over om temaet. Likevel har vi altså ikke greid å løse problemet. Han er blant de yngste på sitt årskull i barnehagen, og alle de andre som er like gamle som han er ferdig med bleier for lengst og har sjelden uhell. Selv blant de som er noen måneder yngre, og dermed på årskullet under, er det veldig mange som er ferdig med bleie og er flinke til å gå på do når de må. Dette er likevel tydeligvis ikke nok til å inspirere min sønn til å faktisk bæsje på do når han må.

Jeg er så frustrert over å vaske bæsjetruser nå, rett og slett DRITTlei etter å ha holdt på med dette i over et år. Vi sier selvsagt ikke noe om dette til sønnen vår, vi bare prøver å oppmuntre alt vi kan, og oppfordre han til å gå på do når vi ser at han må. Vi setter han også på do når vi ser at han må, og i barnehagen prøver de også ut "faste" dotider, at han f.eks skal bæsje etter hvert måltid. Dette funker en gang i blant, men som oftest sier han at han ikke må, så kommer det i trusa en liten stund senere.

Trenger egentlig ingen tips, for jeg er temmelig brennsikker på at vi har prøvd ut absolutt alt som er mulig (også fått han sjekket av lege, dersom noen skulle lure på dette). Jeg vil gjerne bare høre fra andre med barn i samme alder, om det er flere som har opplevd dette. Ut fra barna i barnehagen får jeg inntrykk av at det er særdeles unormalt med en fireåring som fortsatt bæsjer på seg minimum én gang om dagen... Barnehagen er heldigvis veldig profesjonell i forhold til dette, og lager ikke noe styr ut av det i det hele tatt. De bare sier vi skal ta det med ro, og at det uansett vil gå seg til på et eller annet tidspunkt. Men jeg er så vanvittig lei av å skrape bæsj ut av truser nå, at jeg virkelig trenger litt oppmuntring og et lys i tunellen. Kan vi håpe på at dette går over i løpet av de neste månedene, eller finnes det (normaltfungerende) barn som holder på sånn som dette helt opp i skolealder??

Anonymkode: 79242...950

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så vanlig å bæsje på seg når man er fire, men du er slettes ikke den eneste som vasker bæsjeteuser. Noen er treigere enn andre, tar seg ikke tida, har ikke helt kontakt med tarmsystemet... kan være hundre grunner, men stort sett ordner det seg selv, og hvis dere har vært hos legen, er det ikke så veldig mye mer å gjøre. Du kan ta det opp med helsesøster evnt, men det er nok ikke så mye anna å gjøre enn å ta tiden til hjelp :)

Anonymkode: 51ecc...e62

Skrevet

Min femåring har samme tendens. I tillegg til at hun sier hun må på do, men når hun kommer på do så må hun ikke lenger. Med det resultat at det kommer i trusa.

Mas er det eneste som over tid hjelper. Jeg tok i tillegg den noe upedagogiske tilnærmingen at den som ikke greier å gå på do, den bruker bleier. Det gjelder både småbarn som ikke har lært å gå på do, større barn og voksne som ikke kan lære å gå på do og gamle som har glemt hvordan man går på do. Det har begrenset uhellene noe, men vi er langt fra kvitt dem.

Det skal sies at min har oppmerksomhetsvansker, og det er ikke uvanlig at disse barna er senere med å bli tørr.

Anonymkode: dc982...c21

• Liker 1
Skrevet

Og med det samme vi snakker upedagogiske forslag...

En 4-åring har kanskje en favorittruse (truse med favorittfigur på, el.l)?

Forklar til barnet at du er lei av å vaske truser med bæsj, og at du nå starter å 'kaste' trusene i stedet (vask dem i hemmelighet) Men la han se at trusene blir kasta. Spes favorittrusene...

Og om det går så langt som at mange truserblir 'kasta' kan du si at når det blir tomt for truser, så er bleie neste løsning...

Anonymkode: b29a3...d9e

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og med det samme vi snakker upedagogiske forslag...

En 4-åring har kanskje en favorittruse (truse med favorittfigur på, el.l)?

Forklar til barnet at du er lei av å vaske truser med bæsj, og at du nå starter å 'kaste' trusene i stedet (vask dem i hemmelighet) Men la han se at trusene blir kasta. Spes favorittrusene...

Og om det går så langt som at mange truserblir 'kasta' kan du si at når det blir tomt for truser, så er bleie neste løsning...

Anonymkode: b29a3...d9e

Hehe, ja det tipset var faktisk ikke så dumt- og ett av få vi ikke har prøvd. Det må jammen prøves!

Ellers har han generelt absolutt ikke oppmerksomhetsvansker, han kan sitte i evigheter å tegne, pusle puslespill og bygge lego, og barnehagen melder at han er noe lenger i utviklingen (intelligensmessig) enn hva som kan forventes ut fra alder. Det er dermed ingenting generelt ved han som skulle tilsi at dette med å bæsje på do skulle være så problematisk. (Og det er det egentlig heller ikke, han bare nekter å avbryte leken for å gå på do- med det resultat at det isteden kommer i trusa :rolleyes: ) 

Men det er litt trøst i å høre at vi ikke er alene om å måtte vaske bæsjetruser for "store" barn, i det minste!

TS

Skrevet

Jeg har nesten til enhver tid bæsjetruser til bløt, fint å høre at det kan være til trøst 😂

Veldig mange unger blir så opptatt med leken at de velger bort å gå på do, jeg mente absolutt ikke at det kommer av oppmerksomhetsvansker hos alle - bare at det er årsaken hos min ☺

Anonymkode: dc982...c21

Skrevet

Det kan også være et signal om at han opplever at han har manglende kontroll på et eller flere områder av livet sitt. Det aller meste som angår de aller fleste barn er ting de ikke har kontrollen over selv. Det er voksne, enten hjemme eller i barnehagen som bestemmer og regulerer det meste av dagen til de små, ofte ganske langt ned i detalj. De eneste tingene barn igrunnen kan ta styringen på selv er hvor mye de skal spise, om de skal være våkne(altså, nekte å sove selv om man legger dem), eller kroppsfunksjonene. Det kan mao. være en slags ubevisst 'protest' på noe som har skjedd i livet hans.

Anonymkode: b664e...405

Skrevet

Min er også sånn, og barnehagen hadde på det tidspunktet flere som måtte ha bleier på etter lunsj pga at de nektet bæsjing på do (3 åringer), da han byttet barnehage så fikk vi også høre der av pedagogisk leder at han ikke var førstemann. Da vi gikk til helsesøster fortalte hun også at det ikke var en direkte uvanlig ting, at akkurat å bæsje på do er for noen veldig vanskelig. Hun mente det ville komme, fortsette og oppmuntre og ikke lag en sak ut av det. Vi har kun hatt dette noen få måneder nå, men veldig lei av å vaske truser.

Men nå ser det ut til at han begynner å forstå at det er vanlig å bæsje på do, og at det er faktisk sånn at han også må tenke på det. Så nå har han forsøkt litt.. Og for oss så er det et skritt i riktig retning, da han ved spørsmål og å gå på do tidligere har holdet seg i flere dager.. 

Han er ellers en ganske intelligent og sosial liten fyr, og ligger foran mange på sin egen alder. Og heller ingen fysisk sykdom e.l. Som er galt. Så her hat vi fått beskjed om tålmodighet og tid..

Anonymkode: 9e4da...aa7

Skrevet

Takk for flere svar alle sammen, det er godt å vite at man ikke er helt alene om dette!

Det med kontrollbehov er jo forsåvidt en interessant innfallsvinkel, og noe jeg på en måte føler at stemmer litt. Spesielt fordi han kan nekte å bæsje på do når f.eks. barnehagen setter han på do etter et måltid, for så å bæsje på seg kort tid etter. Det kan dermed virke som om han nekter å bæsje bare for å vise at han faktisk kan nekte på dette. 

Men selv om jeg ser at det kan være noe i det med at han søker å ta kontrollen over bæsjingen, får jeg ikke dette til å stemme med at han føler at han savner kontroll på et annet område i livet. Som sagt er han langt fremme utviklingsmessig (bortsett fra dette med bæsjingen), han fungerer godt med de andre barna i barnehagen og han har et par stykker som han kaller bestevennene sine. Videre er det tre år siden han ble storebror, jeg tror dermed heller ikke at dette kan være noe som påvirker bæsjingen.

Jeg og pappaen er også rolige, sindige folk og det er lite konflikter og krangel hjemme (bortsett fra innimellom, mellom sønnen vår og lillebror). Vi er en kjærlig familie med mye omsorg, og vi er opptatt av å være mye tilstede for barna i hverdagen. Jeg kan liksom ikke forstå at det er noe i vår sønns omgivelser som gjør at han føler han mangler kontroll, for oss ser han ut til å ha en fin og harmonisk oppvekst...!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...