Gå til innhold

Samvær og amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen og jeg har et barn på 2,5 år. Helt til barnet var 1 år overnattet bf her annenhver helg og var her flere kvelder i uken fordi jeg ikke følte meg klar til at barnet skulle sove borte fra meg. Etter barnet ble 1 år var det en langhelg i mnd hos bf også var bf her en helg i mnd. I sommer hadde bf barnet 3 uker i strekk fordi jeg lå på sykehuset og fra nå av skal vi dele alle ferier likt og bf har barnet to langhelger i mnd. Problemet er at jeg ammer enda, klarer ikke å slutte. Bf sier at barnet ikke spør etter pupp på dagtid, men vil nesten ikke sove uten pupp og hvis barnet har mareritt eller vondt er det umulig å legge igjen. Barnet ligger da alltid oppå samboeren hans i nærheten av brystet hennes. Jeg synes selv at dette ikke gjør noe. Hun har vært i barnets liv siden det ca 6 mnd gammelt og er en veldig god støtte i hverdagen når timene ikke går opp, selv når barnet er hos meg. 

Så til spørsmålet mitt: er det slemt av meg å fortsatt amme? Tar jeg fra barnet en "kos" hver gang det er hos bf? 

Anonymkode: 77997...51a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ikle minst, hvordan gjør dere andre som har delt samvær det med amming? 

TS

Skrevet

Hvorfor klarer du ikke å slutte å amme? Nå som barnet skal være mye hos far hadde det da helt klart vært en fordel om barnet lærte å sovne greit uten pupp. Barmet er mer enn stort nok til å avvennes...

Det er ikke slemt å fortsette å amme, men det er heller ikke slemt å slutte...

Anonymkode: 94c2e...6a4

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke behov for mer pupp nå. Det er vel på tide og innse sønnen bor eldre. Neste gang han trenger pupp er når han blir en ung mann. 

Skrevet

Tror du overdriver. Hvordan oppretholdt du melkeproduksjonen da du lå på sykehus i tre uker? Jeg tror det er du som ønsker å tviholde på et behov som barnet ikke har lenger. 

Anonymkode: fae75...32a

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du overdriver. Hvordan oppretholdt du melkeproduksjonen da du lå på sykehus i tre uker? Jeg tror det er du som ønsker å tviholde på et behov som barnet ikke har lenger. 

Anonymkode: fae75...32a

Noen beholder produskjon i flere år uten amming

Anonymkode: 07a6f...dd7

Skrevet

2,5 år! Da er det på høy tid å slutte med ammingen.

Anonymkode: d2f00...d74

• Liker 2
Skrevet

Amm når barnet er hjemme. Barnet vil lære seg forskjellen på hjemme hos far og deg. Far og samboeren må forklare tydelig til barnet at her er det ikke pupp, men erstatte med en sutteklut/bamse/vann. Det går seg til. Amm så lenge du vil og barnet vil klare seg, så sant ikke faren kan mestre de situasjonene barnet eventuelt ville etterspørre pupp. Det høres ut som faren har løst det med at barnet istedenfor får den nærheten det trenger. Hvis barnet sovner da ville jeg fortsatt med det 😊

• Liker 2
Skrevet

Å ikke sovne/sovne igjen uten pupp er bare en vane, nå som gutten er så stor vil jeg si at det har begynt å bli en uvane. 

Akkurat når vanen brytes og han bare får smokk/vannflaske og strykes på vil han protestere, men så vil pupp ikke stå for ham som eneste løsningen på uro på natt lengre. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksen og jeg har et barn på 2,5 år. Helt til barnet var 1 år overnattet bf her annenhver helg og var her flere kvelder i uken fordi jeg ikke følte meg klar til at barnet skulle sove borte fra meg. Etter barnet ble 1 år var det en langhelg i mnd hos bf også var bf her en helg i mnd. I sommer hadde bf barnet 3 uker i strekk fordi jeg lå på sykehuset og fra nå av skal vi dele alle ferier likt og bf har barnet to langhelger i mnd. Problemet er at jeg ammer enda, klarer ikke å slutte. Bf sier at barnet ikke spør etter pupp på dagtid, men vil nesten ikke sove uten pupp og hvis barnet har mareritt eller vondt er det umulig å legge igjen. Barnet ligger da alltid oppå samboeren hans i nærheten av brystet hennes. Jeg synes selv at dette ikke gjør noe. Hun har vært i barnets liv siden det ca 6 mnd gammelt og er en veldig god støtte i hverdagen når timene ikke går opp, selv når barnet er hos meg. 

Så til spørsmålet mitt: er det slemt av meg å fortsatt amme? Tar jeg fra barnet en "kos" hver gang det er hos bf? 

Hvorfor klarer du ikke å slutte? Hva begrunner du med det? Hva har du gjort for å slutte? Det er som med alt her i livet, en vane som man må vende seg til. Akkurat her så høres det ut som det er du som problemet, at du er avhengig som med røyk når du formulerer deg på den måten du gjør og stiller de spørsmålene som du gjør. Barnet er umulig å legge igjen fordi barnet ikke har lært seg å sove uten pupp, og et barn på 2,5 år burde faktisk ha lært seg det. ;)

Hvordan man gjør det med samvær? Du ammer når barnet er hos deg, barnet ammes ikke når det har samvær med far. Det gjør man med den saken ;) 

Anonymkode: 0ba5c...d38

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i barnehage på småbarn. 

Når barna trenger trøst hviler de stort sett hodet på brystet til de ansatte, og holder ofte en hånd på puppen. Dette er ikke fordi de forventer å få noe, de vet veldig godt at vi ikke er mamma (noen ganger er det nettopp det spm gjør at de trenger trøst). De søker dit fordi de forbinder brystet med trøst, og dermed gir mykheten, varmen og nærheten til hjertet trøst selv om det ikke er melk å få. 

Det er nok derfor barnet ditt finner trøst på brystet til farens samboer, fordi hun har et mykt bryst som barnet forbinder med trøst. Barnet vet helt sikkert at amming er noe spesielt mellom deg og barnet, og barnet vil nok ikke forvente eller akseptere det fra noen andre.

Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for at barnet ikke får kos i form av amming hos far. Hos far vil barnet finne andre former for kos og nærhet.

Du bør nok etterhvert avvenne deg og barnet med å amme, men om det allerede er begrenset til natta haster det ikke. Du kunne prøve å få barnet til å sovne uten pupp, men bare ved å ligge tett inntil deg. Siden barnet er så stort kan du fortelle barnet at det snart er tomt for melk, slik at det siste bør spares til når barnet er lei seg.

Anonymkode: fcd02...dd1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...