Gå til innhold

Ka e di beste Pai-Oppskrift?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenkte å lage Pai i morga - sia eg faktisk ikkje har laga det før..

Det e jo kjempegodt- men eg trenge ei gor oppskrift både på deig og fyll :)

So kom med dine favoritta!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min favoritt.

Kyllingpai

150 g smør

200 g hvetemel

2 ss vann

400 g grillet kylling

150 g bacon

1 løk

3 dl melk

5 egg

½ pk frossen spinat

1 ts salt

½ ts hvit pepper

1 dl revet ost

Smuldre smør og mel og tilsett vann. Dekk bunnen av en paiform og stek ved 200 grader i ca 15 minutter. Klipp bacon i biter og finhakk løk, fres i en panne. Skjær kyllingkjøtt i biter. Fordel av godt på den forstekte paibunnen. Hell over sammenvispet egg, melk, tint spinat, salt og pepper. Dryss revet ost på toppen. Stek videre i 25 minutter.

Skrevet

Kesampai m/skinke

3 1/2 dl hvetemel

1 1/2 dl kesam 1%

50 g smør

1/2 ts salt

2-3 ss kaldt vann

Fyll:

150 g skinke i strimler

1 løk

2 egg

1 1/2 dl melk

1 1/2 dl kesam 1%

1 dl ost

1 hvitløksfedd

salt og pepper

Bland sammen ingrediensene til bunnen, gjerne i foodprosessor. bruk bare et minutt i så fall. legg den kaldt i kjøleskap i 30 minutter. kjevle ut, trykk ut i en ca. 24 cm paiform og forstek bunnen i 10 minutter på 200 grader.

Fyll: hakk og stek løken. ha skinke og stekt løk i den forstekt paibunnen. rasp osten og hakk hvitløken. visp sammen kesam, melk og egg, mos kesam-klumpene. tilsett ost og hvitløk, smak til med salt og pepper. stekes på 200 grader i ca. 25 minutter, sjekk med stekepinne i løpet av steketiden.

Skrevet

Varm tomatpai

(4 porsjoner)

Ingredienser:

Paideig:

3 dl hvetemel

125 g smør

1-2 ss vann

litt salt

Fyll:

600 g tomater

2 løk

smør

frisk timian

salt og pepper

2 dl kremfløte

2 egg

100 g revet gul ost

evt røkt kjøttpølse, skinke eller kjøttdeig?

Fremgangsmåte:

Bland raskt sammen ingrediensene til paideigen og la den hvile i kjøleskapet en halv times tid. Trykk ut deigen i en smurt paiform og forstek paiskallet i ovnen i 10-15 minutter på 175 grader C. Rens og hakk løken og stek den til den er blank i stekepannen. Smak til med salt og pepper. Dekk paibunnen med løken. Skjær tomatene i skiver og fordel dem over løken. Hakket timian over. Visp sammen egg, kremfløte, litt salt og pepper og den revne gule osten, og hell det forsiktig over tomatene/løken. Stekes i ca. 30 min. til på 175 grader C til fyllet har stivnet og paien er gylden og fin.

Skrevet

Jeg liker best pai med eggstand.

Paibunn fra maizena i formen først. Denne fyller jeg med

- 3-4 egg

- 1/2 boks kesam

- vårløk i småbiter

- rødløk i småbiter

- fetaost

- kylling eller skinkerester

Bland innholdet til fyllet. Smak til med salt og pepper. Ha i paiformen, og dryss litt reven ost på toppen.

Skrevet
Min favoritt.

Kyllingpai

150 g smør

200 g hvetemel

2 ss vann

400 g grillet kylling

150 g bacon

1 løk

3 dl melk

5 egg

½ pk frossen spinat

1 ts salt

½ ts hvit pepper

1 dl revet ost

Smuldre smør og mel og tilsett vann. Dekk bunnen av en paiform og stek ved 200 grader i ca 15 minutter. Klipp bacon i biter og finhakk løk, fres i en panne. Skjær kyllingkjøtt i biter. Fordel av godt på den forstekte paibunnen. Hell over sammenvispet egg, melk, tint spinat, salt og pepper. Dryss revet ost på toppen. Stek videre i 25 minutter.

Fabelaktig oppskrift! Har prøvd den. Har endret den litt da, men den er utrolig god. :)

Skrevet

Ja, den er veldig god. Jeg endrer litt på den selv, etter humør. Jeg har alltid hvitløk i, og så bruker jeg fersk spinat som jeg damper først, for jeg synes ikke frossen spinat er særlig godt.

Skrevet
Ja' date= den er veldig god. Jeg endrer litt på den selv, etter humør. Jeg har alltid hvitløk i, og så bruker jeg fersk spinat som jeg damper først, for jeg synes ikke frossen spinat er særlig godt.

og jeg bruker kyllingfilét i stedenfor vanlig kylling. I tilegg til at jeg har prøvd hvitløk også. Veldig bra basis for å prøve nye ting den der :)

Skrevet

Nå har jeg akkurat satt lørdagspaien i ovnen. (Vi pleier som regel å ha pai hver lørdag). Dagens pai er en veldig enkel variant:

2 dl hvetemel

2 dl sammalt hvete fin

100 g margarin

6 ss vann

Bland alt dette i en foodprosessor. Margarinet må kuttes i terninger. Bruk knivene i foodprosessoren og kjør alt sammen noen minutter. Ta ut "pulveret" og kna det sammen til en rund deig. Pakk den i plast og la ligge i kjøleskapet 30 min.

Fyllet vi har i dag består av lettkokte brokkolibuketter, stekt champinjoung og skinke. Til eggestand bruker du:

4 egg

2 dl melk

litt salt og pepper

litt fløte (kan sløyfes)

Stek paiskallet først i 10 min, ta i fyllet og eggestanden + revet gulost på toppen. Stek videre i 30 min.

Gjest Anonymous
Skrevet

HEi skal teste ut noen oppskrifter her:) så spennende ut, men har aldri før laget pai. Så hva har dere til paien? Spises den kun slik den er, eller er det noe tilbehør jeg bør ha?

Skrevet
HEi skal teste ut noen oppskrifter her:) så spennende ut' date=' men har aldri før laget pai. Så hva har dere til paien? Spises den kun slik den er, eller er det noe tilbehør jeg bør ha?[/quote']

vi pleier alltid å ha en salat til.

Skrevet
HEi skal teste ut noen oppskrifter her:) så spennende ut' date=' men har aldri før laget pai. Så hva har dere til paien? Spises den kun slik den er, eller er det noe tilbehør jeg bør ha?[/quote']

Salat i alle fall, eventuelt baguetter.

Skrevet

Salat i alle fall, eventuelt baguetter.

Vi og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...