Gå til innhold

hester, hvor mange av dere hesteeiere

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

som har hest, eller hatt, bryr dere om hva som skjer med hesten den siste timen den lever, eller når den blir gammel og grå? Eller når dere selger den, en ponni f.eks kan bli 40 år...

Vet at innen galoppsport, er en seneskade slakteri, vet en nevrose er slakteri, en hest som biter i en ende og sparker i den andre også, uten at... men det er ikke det som er saken...

Saken er, hva gjør dere (eller vil gjøre) den dagen hesten deres skal vandre videre?

Slakteri, eller dyrlege hjem? Eller skyte selv, for de som kan det?

(eller lære skyte for de som ikke kan det...)

Hester er jo som hunder... og griser osv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde hest før, kjøpte han som 2 åring på Øvrevoll (dvs fullblods for de som ikke er så godt kjent). Hadde han i 4 år, så solgte jeg han. Hadde ikke råd til å være så aktiv som jeg ønsket samtidig som jeg var student. Solgte han til en hyggelig dame. I kontrakten skrev vi at jeg har forkjøpsrett når/hvis hun skal selge ham igjen.

Skrevet

hesten min var begynnt å bli litt gammel, men i sommer fikk jeg solgt den til en jente som ville ha en "kosehest"!

dette var ganske ypperlig for meg, for da slapp jeg å en dag ta avgjørelsen at nå er det nok...

det mest idylliske er vel å ta livet av hesten kort uten for mye smerte, så begrave den eller kremere den.. dette går jo ikke i realiteten.. tenk om alle hesteeigere skulle begravd hestene sine da.. litt av noen hauer!

og kremering er dyrt!

i realiteten tror jeg en bare må bestemme seg for at nå skal det skje,og sende den til slakt. de fleste slaktehus er ganske flinke,de tar alltid inn hestene sist, og det er visst et lite smell så er de borte.. og da er det jo bare et skall som ligger igjen på bakken.....

Skrevet

Det er klart jeg bryr meg om hva som skjer med de....

Jeg fikk ikke solgt min 20 år gamle hest, så hun endte sine dager hos slakteren :-(

Jeg sørget over henne i lange tider, og hun har fortsatt en plass i ramme på veggen, 8 år etter sin død.

Neste hesten min solgte jeg.

Mistet dessverre kontakten med eierene og da jeg fant de igjen hadde de solgt hesten videre, men hadde ikke navn eller nr til de nye eierne.

Så hvor hun er nå eller om hun lever aner jeg ikke.

På en måte ville jeg gjerne visst om hun lever, om hvor hun er og om hun evt har det bra, i tilfelle er hun en gammel dame nå.

På den annen side, vil jeg helst ikke vite...

Selv om det er flere år siden hun ble solgt nå, så tror jeg at jeg hadde hatt litt vanskeligheter med å forholde meg til at hesten min ikke er min lengre...

Så kanskje det er greiest å leve i uvisshet.

Men jeg håper selvsagt at om hun lever (noe jeg egentlig ikke tror..) at hun blir tatt godt vare på og har det bra der hun er.

Gjest ikke innlogget
Skrevet

Slakterier er ikke bra for noe dyr. Hadde jeg en hund, ville jeg fått dyrlegen hjem istedet for å ta med hunden dit, når den tid var kommet. Det koster ca en tusenlapp ekstra. En hest i likhet med mange andre dyr, lukter redsel, død og blod.

Det går fint an å få en veterinær til å foreta avlivning hjemme på gården, eller tvinge dem, dersom det er en veterinær av den gamle skolen, f.eks. kan man anmelde de til sin egen instans (fylkesveterinæren) dersom de nekter, når hesten har sett sine beste dager og ikke lenger har glede av å leve.

Vet f.eks. Bjerke travbane også foretar avlivning, som ikke er så brutalt som et slakteri. Ikke for å anbefale Bjerke travbane, men for å presse en evt gammeldags veterinær, og fylkesveterinæren, om han nekter, med begrunnelse at transport, for et gammelt øk, innebærer risiko for økt dyreplageri.

Gjest ikke innlogget
Skrevet

Slakterier er ikke bra for noe dyr. Hadde jeg en hund, ville jeg fått dyrlegen hjem istedet for å ta med hunden dit, når den tid var kommet. Det koster ca en tusenlapp ekstra. En hest i likhet med mange andre dyr, lukter redsel, død og blod.

Det går fint an å få en veterinær til å foreta avlivning hjemme på gården, eller tvinge dem, dersom det er en veterinær av den gamle skolen, f.eks. kan man true med å anmelde de til sin egen instans (fylkesveterinæren) dersom de nekter, når hesten har sett sine beste dager og ikke lenger har glede av å leve.

Vet f.eks. Bjerke travbane også foretar avlivning, som ikke er så brutalt som et slakteri. Ikke for å anbefale Bjerke travbane, men for å presse en evt gammeldags veterinær, og fylkesveterinæren, om han nekter, med begrunnelse at transport, for et gammelt øk, innebærer risiko for økt dyreplageri.

Gjest Dixie i.i
Skrevet

Min første ponny lever i beste velgående enda, 25 år gammel. Jeg solgte han da jeg ble forgammel for å konkurrere med han til min forrytter, som hadde han til hun ble forgammel. Da overtok lillesøsteren hennes han og hun hadde han til han ble forgammel til å konkurrere. Nå er han låntbort til noen som har en liten gård, og handiccappet unge. Besøker han ofte og håper han kommer til å leve lenge enda.

Den neste hesten min ble solgt flere ganger etter at jeg solgtet den. Måtte selge den da jeg skulle til utlendet, samt at jeg aldri passet sammen med den hesten. Var mest et barmhjertighstskjøp, jeg og pappa klarte ikke å reise fra den tydeligvis veldig misshandlete hesten. De siste årene har han bodd hos en familie i Sverige og de har ingen planer om å kvitte seg med han.

Hesten jeg har nå og har hatt i snart 7 år, håper jeg å ha i ca 10 år til, men den dagen han har så vondt at det er best å avlive han skal det skje på jordet, tidelig om morgenen. Han betyr og har betydd så mye for meg at han skal få slippe å være stressa de siste timene av sitt liv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...