Gå til innhold

7 sorter, oppskrifter

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin
Skrevet

hei!

jeg gleder meg som en feit liten julegriiiis :plystre: til advents-tiden, og i år skal jeg virkelig gå inn for å lage julestemning. Jeg vet at jeg finne rmye bra oppskrifter om jeg søker på google, kvasir og alt det der, men det er så mye koseligere å spørre her på KG :)

Hva slags oppskrifter har dere på lur, kjære kvinner og jenter? :nisse:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håhå, dette er en oppgave etter min smak. Forbered deg på et langt svar. :ler:

Berlinerkranser

1 hardkokt eggeplomme

1 rå eggeplomme

60 g sukker

125 g smør

175 g hvetemel

1 eggehvite

finhakkede mandler

perlesukker

Gni den kokte eggeplommen godt ut før den rå tilsettes. Tilsett sukker og visp til eggedosis. Tilsett smør vekselvis med mel. Dekk deigen og la stå i kjøleskap en time. Trill til lillefingertykke pølser som deles i ca 10 cm lange emner. Legg emnene sammen til kranser med spissene i kryss over hverandre. Pensle hver krans med sammenpisket eggehvite før de dyppes i hakkede mandler og perlesukker. Legg på stekebrett og stek ved 190 grader i 8 minutter. Avkjøl på rist.

Bringebærdrømmer

150 g smør

125 g sukker

1 egg

½ ts vaniljesukker

½ ts bakepulver

230 g hvetemel

bringebærsyltetøy

Smør og sukker røres hvitt. Halvpisk egget og rør inn. Vaniljesukker, bakepulver og hvetemel tilsettes - røres inn.

Lag en pølse av deigen og del opp i tynne skiver. Legg på ca en ts syltetøy.

Stekes ved 175-180 grader til de har fin farge- ca 10 min.

Brune pinner

150 g smør

200 g sukker

2 eggeplommer

1 ss lys sirup

½ ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

300 g hvetemel

perlesukker/hakkede mandler

Rør smør og sukker hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. Elt deigen sammen og del i 6 emner. Trill pølser og legg på stekebrett. Trykk hver lengde til flate stenger. Pensle med egg og dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek midt i ovnen ved 175 grader i 10-12 minutter. Skjær opp stengene mens de ennå er varme.

Hvite julegriser

100 g smeltet smør

3 dl sukker

2 dl melk

1 ts hornsalt

1 liter hvetemel

Rør sammen alt, dekk med plast og la stå i kjøleskap over natten. Kjevle ut til ca ½ cm tykkelse. Trykk ut griser (eller andre ønskede former) og sett på stekebrett. Stek ved 175 grader i ca 7 minutter. De skal ikke bli gylne. Pynt med rosa glasur.

Kokosmakroner

4 eggehviter

180 g melis

250 g kokosmasse

¼ ts vaniljesukker

Pisk eggehvitene stive. Rør forsiktig inn melis, kokosmasse og vaniljesukker. Sett topper på stekebrett og stek ved 150 grader i ca 15 minutter.

Lyse pepperkaker

5 dl sukker

1 ½ dl vann

¾ dl sirup

1 ts kanel

1 ts nellik

1 ts ingefær

250 g smør

1 ss natron

800 g hvetemel

Bland sukkeret, vann, sirup og krydder i en kjele og varm opp. Ta kjelen av platen og tilsett smør. Rør til det blir kaldt. Tilsett mel med natron. Arbeid deigen godt. Kjevle ut deigen og skjær ut figurer. Legg kakene på plate og stek ved 200 grader i 10-12 minutter.

Sukkerkringler (38-40 stk)

100 g gjær

200 g smør

2 dl kremfløte + 2 dl melk

1 egg

1,5 dl sukker

1 krm salt

1 krm hornsalt

1¼ liter hvetemel

smeltet smør, perlesukker og vaniljesukker til pynt

Smelt smør og avkjøl litt før du blander inn fløte og melk. Tilsett gjær og rør til alt er oppløst. Bland sammen mel, sukker, salt og hornsalt i en bolle og hell i melkeblandingen. Visp sammen egg og tilsett. Elt deigen blank og smidig. La heve til dobbel størrelse. Del i like emner og trill til fingertykke pølser, form til kringler og legg på stekebrett. La etterheve ca 30 minutter. Stek ved 225 grader i ca 10 minutter. Når de er stekt dyppes de i smeltet smør og så i en blanding av perlesukker og vaniljesukker. Avkjøl på rist.

Konfektsnipper

175 g smør

1 dl sukker

1 egg

75 g malte mandler/hasselnøttkjerner

250 g hvetemel

100 g smør

100 g mandelspon

125 g sukker

2 ss melk

3 ss hvetemel

Rør smør og sukker lyst og luftig. Tilsett egg, nøtter og mel. La deigen hvile kaldt. Bland smør, mandelspon, sukker, melk og hvetemel i en kjele og la den koke så vidt opp. Avkjøl glasuren. Kjevle deigen ut på en bakepapirkledt stekeplate. Legg på glasuren og stek på midterste rille ved 175-200 grader i ca 20 minutter. Skjær kakene i firkanter, som igjen deles diagonalt til trekanter.

Peppernøtter

500 g smør

500 g sukker

2 dl fløte

3 ts ingefær

2 ts kanel

2 ts pepper

1 ts kardemomme

1 ts bakepulver

2 ts natron

1 kg hvetemel

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett fløte, krydder og mel iblandet natron. Sett deigen kaldt, gjerne over natten. Trill deigen til fingertykke lengder. Deles i små emner og trilles til kuler. Settes på smurt stekebrett og stekes ved 190 grader i 12-13 minutter.

Sirupsnipper

1 dl 20% fløte eller fløtemelk

250 g mørk sirup

125 g sukker

100 g smør

¼ ts finmalt pepper

½ ts ingefær

½ ts kanel

½ ts natron rørt ut i 1 ss melk

ca 500 g hvetemel

Ha fløte, sirup, sukker og smør i en kjele og kok opp under omrøring. Hell blandingen i en bolle og avkjøl før krydder og mel tilsettes. La stå kjølig en stund før den kjevles tynt ut og skjæres i snipper. Stek ved 200 grader på øverste rille.

Gjest Ninakanin
Skrevet

men takk for dritfine svar!!!! :) super hjelp to ganger på en kveld, det er jo helt vanvittig!! Men jeg må si at den andre hjelpen var uerstattelig :) julekaker kan jeg kjøpe på rimi om det er krise!! det kan jeg ikke gjøre med utdannelsen!! Igjen, tusen millioner takk ankara, hvis jeg noen gang skriver en bok skal jeg skrive takk til deg for å ha satt meg igang igjen, uten at du visste det :)

Skrevet
skriver ikke du oppgave nå...?  :fy:

:oops:

Skrevet
hvis jeg noen gang skriver en bok skal jeg skrive takk til deg for å ha satt meg igang igjen, uten at du visste det :)

:kysse:

Skrevet

ARKANA! Vårt mat-orakel! :blomst_opp:

Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...