AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #1 Del Skrevet 28. september 2016 Hei Jeg studerer sisteåret mitt på master, og i fjor kjøpte jeg leilighet. Jeg er redd jeg ikke klarer å få jobb her oppe (Trondheim), og ser for meg disse tre scenarioerene: Scenario 1: Jeg får ikke jobb her oppe. Selger leiligheten, men taper på det Scenario 2: Jeg får ikke jobb her oppe. Leier ut leiligheten og ender opp med å leie av noen andre. Scenario 3: Jeg får jobb her oppe, og blir her Mitt spørsmål er: hva bør jeg gjøre om jeg ikke får jobb her? Å selge etter to år vil vel ikke være lønnsomt? Hvordan står jeg i det hele om jeg må leie av noen andre mens noen leier min leilighet skattemessig? Anonymkode: c03a4...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 28. september 2016 #2 Del Skrevet 28. september 2016 Utleie av bolig du selv ikke bor i skattes etter regnskap. Så du setter opp utgifter og inntekter, så skatter du av eventuelt overskudd. Men utgifter til lån regnes ikke som utgifter. Hvis du ikke bor i leiligheten din og du selger den må du betale skatt av eventuell gevinst. Jeg tror det er hvis du ikke har bodd i leiligheten i ett år at man mister retten til skattefritt salg. Litt usikker på om du kan trekke eventuelt tap av disse to tilfellene av på skatten. Sjekk skatteetatens sider. Så det blir litt finregning, for å finne ut hva som lønner seg. I tillegg er det jo det praktiske ved å leie ut leiligheten, når du selv bor et annet sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #3 Del Skrevet 28. september 2016 1 time siden, stan skrev: Utleie av bolig du selv ikke bor i skattes etter regnskap. Så du setter opp utgifter og inntekter, så skatter du av eventuelt overskudd. Men utgifter til lån regnes ikke som utgifter. Hvis du ikke bor i leiligheten din og du selger den må du betale skatt av eventuell gevinst. Jeg tror det er hvis du ikke har bodd i leiligheten i ett år at man mister retten til skattefritt salg. Litt usikker på om du kan trekke eventuelt tap av disse to tilfellene av på skatten. Sjekk skatteetatens sider. Så det blir litt finregning, for å finne ut hva som lønner seg. I tillegg er det jo det praktiske ved å leie ut leiligheten, når du selv bor et annet sted. Hei. Takk for svar. Jeg har hørt at om du ikke har bodd i leiligheten 1 av de siste 2 årene før du selger så må gevinsten skattes av. Vil jeg kunne få fradrag for å leie av noen andre fordi jeg ikke bo i min egen leilighet? Anonymkode: c03a4...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #4 Del Skrevet 28. september 2016 Kan jeg spørre hvor i Trondheim du kjøpte bolig? Og er det andel, selveier, i blokk, i 4-mannsbolig etc? Jeg tror neppe du vil tape penger på å selge den selv etter bare 2 år. De fleste boliger i de fleste bydelen har steget voldsomt de siste årene, og selv om du bare har eid den i 2 år er det gode muligheter for at du tjener på salget. Utleie i Trheim er absolutt ikke like enkelt som det var for noen år siden, det har blitt bygd mange studentboliger og mange tilreisende studenter kjøper boliger (med hjelp av foreldre osv.). Håper du får deg jobb her etter endt Master-grad Fin by å bo i denne lille byen vår Anonymkode: 7cc8e...152 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 28. september 2016 #5 Del Skrevet 28. september 2016 Forventer du tap ved å selge pga kort eietid og at dokumentavgift+megler utgifter ved salg vil overstige prisstigning på boligen? Har vel vært prisvekst i Trheim, så tror ikke du vil tape all verden. Om du leier ut må du skatte av leieinntekter og skatte av overskudd den gang du selger, om du ikke har bodd der selv 12 av siste 24 mnd. Du får ikke noe fradrag for å leie annen bolig. Hvis det blir sånn at du skal flytte fra trheim, så er det vel lite trolig at du kommer tilbake. Å sitte med en bolig der da og styre med utleie framover, samtidig som du selv skal leie et nytt sted høres ikke veldig fristende ut. Tror jeg ville solgt og funnet meg en ny bolig der jeg skal bo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 28. september 2016 #6 Del Skrevet 28. september 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Takk for svar. Jeg har hørt at om du ikke har bodd i leiligheten 1 av de siste 2 årene før du selger så må gevinsten skattes av. Vil jeg kunne få fradrag for å leie av noen andre fordi jeg ikke bo i min egen leilighet? Anonymkode: c03a4...ef0 Ja, jeg tror det stemmer det med 1 av 2 år. Men reglene endrer seg, så det er lurt å sjekke. Nei, det er ikke noe skattefradrag ved å leie bolig. Ikke som jeg vet om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akay Skrevet 28. september 2016 #7 Del Skrevet 28. september 2016 Du må bo i leiligheten minst 12 av siste 24 mnd. Det er korrekt. Ring en megler å hør hva du kunne fått om du hadde solgt i dag. Vil være masete å leie ut en leilighet i en by du ikke bor i. Du vil heller ikke få noe fradrag for leiligheten du selv leier. Det du får fradrag for er kostnader på leiligheten så som oppussing etc. Så er det vel 28% skatt på utleie. Et enkelt regnestykke da blir om du betaler 10000.- i mnd på lån så må du ha 12800.- i leie for å gå i "null" på lånet. Så vil det også begrense mulighetene dine for å kjøpe noe annet i en annen by for når du har 2 boliger så kommer du ikke under 15% kravet til egenkapital men bankene krever ofte 25% egenkapital i hver bolig når du har flere enn 1. i tillegg vil de også ta høyde for at du selv må dekke lånet 2 mnd i året på leiligheten for bankene regner bare at den er bebodd 10 mnd i året og at den står tom i 2 mnd ifbm at gamle leietakere flytter ut og du trenger tid på å få inn nye. Mitt råd: Selg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå