Gå til innhold

Var det jeg eller henne som var kjip?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en annonse liggende ute på på nett,jeg skulle selge en ulltrøye. Så fikk jeg en henvendelse fra ei dame som ville kjøpe trøyem,hun sa da overfører jeg beløpet pluss kr 25 til din konto for det koster ikke mere for bpost mente hun. Som sagt så gjort. 

<jeg dro på posten og da viste det seg at det kostet 40,- å sende trøyen,rimeligste sendemåte. Jeg mailet henne og ba henne overføre 15,- ekstra,om det var ok for henne så skulle jeg sende trøyen bare hun overførte 15,-

Det drøyde og hun svarte ikke på iallefall 20 timer og jeg vurderte å sende allikevel , før hun hadde overført 15,- men tenkte jeg skulle sende henne en siste påminnelse og at jeg sendte pakken først når hun overførte 15,- at pakken lå klar til sending.

Da var hun rask med å svare ,at nei når posten skulle være så dyre så ville hun heller annulere kjøpet og at jeg returnerte beløpet. Og det gjorde jeg.

Var jeg kjip som krevde 15,- for å sende? Satt litt igjen med den følelsen men skal man være snill med alle så blir man jo lett utnyttet i lengden

Anonymkode: bf8c7...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er veldig lurt å sjekke porto etc før man godtar noe som helst. Jeg personlig hadde sendt likevel. De 15kr hadde ikke brydd meg stort.

Endret av Millelina
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du var ikke kjip, men til neste gang bør du undersøke porto nærmere før du aksepterer overføring. Dersom ulltrøyen i seg selv kostet litt ville jeg nok ha sendt likevel, men dersom den kun kostet en hundrelapp ville jo de 15 kronene hatt mer betydning for utbyttet. 

Anonymkode: ef898...f91

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var teit av henne å bare anta hva det kostet å sende, men også litt dumt av deg å ikke si ifra til henne at hun må betale det det faktisk koster, så hvis det blir mer enn 25 så må hun legge til det -før du gikk på posten. Når det først endte med at hun overførte og du gikk på posten for å sende, for så å oppdage at du hadde 15 kr for lite (fra henne), da synes jeg du kunne betalt de 15 kronene selv. Det er mine tanker. (Men da som en engangshendelse, så hadde du vært obs neste gang. Enig med deg i at hvis man alltid er snill med alle, selv om det bare gjelder 15 kr og ikke alltid penger engang, så ender man med å bli utnyttet eller ikke vite hvor man bør sette grensa.)

Anonymkode: 2ae18...458

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det var teit av henne å bare anta hva det kostet å sende, men også litt dumt av deg å ikke si ifra til henne at hun må betale det det faktisk koster, så hvis det blir mer enn 25 så må hun legge til det -før du gikk på posten. Når det først endte med at hun overførte og du gikk på posten for å sende, for så å oppdage at du hadde 15 kr for lite (fra henne), da synes jeg du kunne betalt de 15 kronene selv. Det er mine tanker. (Men da som en engangshendelse, så hadde du vært obs neste gang. Enig med deg i at hvis man alltid er snill med alle, selv om det bare gjelder 15 kr og ikke alltid penger engang, så ender man med å bli utnyttet eller ikke vite hvor man bør sette grensa.)

Det sto tydelig i annonsen at kjøper betaler porto, så at hun antok så skråsikkert endret jo ikke noe på det. Solgte trøyen for 300,- noe som i seg selv var ganske billig. 

Bare satt igjen med følelsen at hun håpet at jeg skulle slutte å mase mere og bare sende.

Ikke at hendelsen gjør meg noe men greit for en amatør å vite hvordan jeg skal forholde meg ved  evt senere salg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og særlig når jeg har brent meg på å være alt for naiv og snill mot folk tidligere,i årevis så blir jeg nødt til å være ganske konsekvent.Folk buser ut med sine skråsikre antakelser og da må jeg gå noen runder med meg selv og tenke meg om før jeg svarer, dermed lett å bli overkjørt for noen vet jo så skråsikkert alltid best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 kroner, hva er det? 

Jeg fatter ikke at du gidder bruke en kalori eller et sekund på å styre med det. 

Har generelt lite sansen for folk som er så nøye med så uviktige detaljer. Hva er 15 kroner versus de 325/300 du fikk for ulltrøyen liksom. At du synes at du har solgt for billig i utgangspunktet er ditt problem, ikke kjøper sitt.

Anonymkode: 0b8aa...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sto tydelig i annonsen at kjøper betaler porto, så at hun antok så skråsikkert endret jo ikke noe på det. Solgte trøyen for 300,- noe som i seg selv var ganske billig. 

Bare satt igjen med følelsen at hun håpet at jeg skulle slutte å mase mere og bare sende.

Ikke at hendelsen gjør meg noe men greit for en amatør å vite hvordan jeg skal forholde meg ved  evt senere salg.

Da forstod jeg ikke helt forløpet her. Jeg trodde du kommuniserte ovenfor henne at du godtok 25 kr for porto før du dro på posthuset. Det kan godt hende hun synes du var kjip som ikke bare betalte de 15 kr selv, i så fall synes jeg det er bra at du ikke gjorde det. 15 kr er 15 kr, men jeg synes det blir stor forskjell ut ifra holdningen til den som tjener på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15 kroner, hva er det? 

Jeg fatter ikke at du gidder bruke en kalori eller et sekund på å styre med det. 

Har generelt lite sansen for folk som er så nøye med så uviktige detaljer. Hva er 15 kroner versus de 325/300 du fikk for ulltrøyen liksom. At du synes at du har solgt for billig i utgangspunktet er ditt problem, ikke kjøper sitt.

Anonymkode: 0b8aa...0c3

Enig, slitsomt meg gniene folk som lager styr over at man mangler en krone eller to- jeg kunne skjønne det hvis det var en noen du kjente og som gjorde dette ofte! Da skjønner jeg det!

Jeg hadde en gang en ex venninne som laget ett kjempe styr ut av jeg betalte 5 kr for lite den ene gangen jeg hadde lånt penger av henne på 2 år. Jeg hadde forklart at jeg manglet 5 kr og betalte de i etterkant tilbake. Det var veldig mye med den venninne. Noe jeg kan tenke meg at andre vennner/bekjente av deg synes om deg. Det der er bare slitsomt. Spesielt hvis du sitter å gnåler og klager over det over en laaang periode.

Let it Go!

Anonymkode: 5b069...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja og særlig når jeg har brent meg på å være alt for naiv og snill mot folk tidligere,i årevis så blir jeg nødt til å være ganske konsekvent.Folk buser ut med sine skråsikre antakelser og da må jeg gå noen runder med meg selv og tenke meg om før jeg svarer, dermed lett å bli overkjørt for noen vet jo så skråsikkert alltid best.

Jeg er som deg. Men jeg fikk høre fra min psykolog at det er typisk for mennesker som i alle år har vært for runde i kantene og som plutselig lærer seg å si fra ofte blir for harde i kantene. Det gjelder å finne den gyldne middelvei :) 

Her tenker jeg du kunne ha vært litt frempå før hun overførte, sagt at siden ingen av dere visste nøyaktig porto så ville du ha (25+40):2= 33kr

Anonymkode: 39fef...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker ekstremt gjerrig. 15 kroner? Herregud, har solgt ting på Finn sjøl, og slått av på prisen om de pruter når de henter f eks. Du skal jo ikke selge mange ting til samme person , samme dama  kommer liksom ikke og får 15 kr ekstra hver gang du selger noe på Finn...

Og nå må du finne en ny kjøper og bruke tid.....er ikke den tida verdt mer enn 15 kr? Kunne skjønt det om det var 50, men....

Anonymkode: 38394...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde følt meg grådig om jeg hadde sagt noe om de 15 kr for det er et så lite fillebeløp rett og slett.

Grådighet er en av de ekleste egenskapene noen kan ha i mine øyne men tror det har noe med at jeg da skammer meg på deres vegne fordi de er smålige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...