Gå til innhold

Smertelindring for hund som står på Prednisolon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har postet på Canis, men legger gil innlegget her også, da jeg ønsker så mange svar som mulig.

Jeg har en boxertispe på 8 år som har fått påvist det som trolig er begynnende artrose. Det er veldig lite å finne på røntgen, men det er noen små forandringer i venstre skulder som kan være dette. Hun halter på venstre fremben, og det startet ganske plutselig for to uker siden. Hun halter ekstra mye når hun har ligget etter tur, men også ellers. 

Dilemmaet jeg står i nå er kortison og smertebehandling, dersom artrosediagnosen er rett. For behandlingen for disse smertene er gjerne NSAIDs. Veterinærene (det er stadig en ny en på klinikken som jeg har holdt meg til) har sagt at man ikke kan bruke NSAIDs pga kortisonbehandlingen, for da vil hunden få økt risiko for magesår. De mener hun må over på Atopica (som er en dyr medisin, og såvidt jeg vet med en del bivirkninger der også) eller en ny type allergimedsin (husker ikke navnet, men det begynte på A) som hadde en del bivirkninger. For da kan hun bruke NSAIDs. Jeg bare antar at det også er en dyr medisin. Jeg har brukt masse penger på veterinær opp i gjennom årene, og har ikke spart på noe, men samtidig er det lite fristende å gå over på en dyr medisin som kanskje gir en del bivirkninger og usikker virkning. For kortison lindrer godt inlav dose. Hunden er ganske gammel nå, og det er en påkjenning for den å prøve ut enda mer, tenker jeg. Vi har forsøkt mye, men siden journalen er så lang og veterinæren stadig ny, så er det ofte de samme rådene som går igjen, som allerede er forsøkt.

Hun har ganske store allergiplager (utendørsallergener og innendørsallergener som hustøvmidd, lagermidd og masse ulike gresstyper, trær og andre planter). Det har vært forsøkt både immunterapi, allergifor og lokalbehandling gjennom årene. Av det som har vært forsøkt så har en lav dose Prednisolon (5 mg per døgn) vist seg å holde plagene på et minimalt nivå, sammen med Malaseb shampo på labbene hver uke. Snute og rynker må også holdes rene og tørre. På den måten har hunden hatt plager som er til å leve med, men fått bivirkninger som vektoppgang pga økt matlyst (hun er i tillegg sterilisert) og litt pelsavfall. Hun bør ned i vekt 2-3 kg.

Jeg har forsøkt nå å redusere dosen Prednisolon til 2,5 mg, men da klør hun seg til blods, gjerne i ansiktet/snuten. Det har alltid skjedd de gangene jeg har redusert dosen.

Hunden ar den siste uken gått på Tramagetic retard 150 mg depot, men hun halter likevel. Det er vel dessuten en type smertestillende som ikke er bra å bruke på fast basis pga tilvenning. 

Et annet tiltak jeg ble anbefalt er tilskudd av glukosamin og kosekvin. Kostilskuddet til hunder kostet kr 1000 for 100 tabletter. Men glukosamin selges vel også på apoteket til mennesker, sikkert for en rimeligere pris. Vet noen om man kan bruke det tilskuddet som er beregnet for mennesker? Brukes samme dosen på hunder? Jeg er i litt ukjent terreng ennå, så derfor mange spørmål :)

Målet mitt er at hun skal få så god alderdom og så god lindring av både allergi og artrosesmerter som mulig. Er det noen som har erfaring med denne problemstillingen, allergi og smertebehandling? Har noen en veterinær i Oslo-området eller i nærheten å anbefale? Jeg vil gjerne ha en second opinion av en erfaren veterinær. 

Anonymkode: e8760...9b6

Skrevet

På tide med avliving, tenker jeg. 

Anonymkode: a536c...d8c

Skrevet

Nå høres jeg ut som en gæren alternativ dame tenker jeg men jeg har kjempegod erfaring med gurkemeie mot artrose. Jeg var VELDIG skeptisk men gurkemeie er betennelsesdempende og jeg kunne slutte med kortison! Jeg vet at det selges kosttilskudd til hund med både glukosamin og gurkemeie men du kan sikkert blande i maten selv hvis du leser litt om dosering og sånt. Verdt å prøve :)

Anonymkode: f8280...15f

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå høres jeg ut som en gæren alternativ dame tenker jeg men jeg har kjempegod erfaring med gurkemeie mot artrose. Jeg var VELDIG skeptisk men gurkemeie er betennelsesdempende og jeg kunne slutte med kortison! Jeg vet at det selges kosttilskudd til hund med både glukosamin og gurkemeie men du kan sikkert blande i maten selv hvis du leser litt om dosering og sånt. Verdt å prøve :)

Takk for råd, det skal jeg sjekke ut. Hadde jo vært det beste å slutte med kortison :) 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk din hund forresten på kortison pga allergiplager? 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk din hund forresten på kortison pga allergiplager? 

Ja hun reagerte på alt av planter, blomster, gress og husstøvmidd. Hun får fortsatt litt plager i den verste pollensesongen men ikke i nærheten av hvordan det var før. Jeg har ingen forklaring på hva som skjedde, om det kan være immunforsvaret som balanserte seg? Prøv det ut men selvfølgelig uten å forvente mirakler for hunder reagerer jo så forskjellig.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hun reagerte på alt av planter, blomster, gress og husstøvmidd. Hun får fortsatt litt plager i den verste pollensesongen men ikke i nærheten av hvordan det var før. Jeg har ingen forklaring på hva som skjedde, om det kan være immunforsvaret som balanserte seg? Prøv det ut men selvfølgelig uten å forvente mirakler for hunder reagerer jo så forskjellig.

Så bra at din hund er bedre. Hvis det kan ha hjulpet på samme type plager, så skader det ikke å prøve :) 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at din hund er bedre. Hvis det kan ha hjulpet på samme type plager, så skader det ikke å prøve :) 

Det burde hvertfall hjelpe på artrosen også blir det andre en bonus :)

Må nevne at du må prøve med liten dose først bare for å være sikker på at hun ikke er allergisk mot gurkemeie. Det skjønte du helt sikkert men bare i tilfelle noen andre leser dette uten å tenke på det.

• Liker 2
Skrevet

Nå finnes det ikke noe behandling mot artrose, smertelindring vil derfor være helt nødvendig og med tanke på at hunden har allergi fra før, må du nesten bare finne alternativer som lar seg kombinere om du ikke ønsker å avlive den.

I tillegg vil det kunne hjelpe å få hunden ned i vekt og holde henne i god fysisk form da muskler er med på å stabilisere, men om hunden allerede er halt kan dette raskt bli vanskelig. Glukosamin og annet tilskudd som grønnleppemusling, kan også ha effekt på brusk. Kan selv anbefale Multiflex fra Norsk Dyrehelse, de har også bokser med kun Glukosamin.

Helt ærlig, TS, har du en hund som det feiler mye og som mest sannsynligvis ikke kommer til å bli så mye bedre, heller verre, uansett hva du gjør videre. Så får det bli opp til deg å vurdere hvilken livskvalitet hunden har nå, og om du vil utsette den for flere påkjenninger ved å bytte fra kortison.

• Liker 3
Skrevet

Enig med Skywise, men vil legge til at ikke vær den hundeeier som holder hunden din i live for din skyld, har man en hund som kommer seg gjennom dagen på medisin, og har en sykdom som den aldri vil bli bra av, så er det beste for hunden å få slippe det daglige smerte den lever med/i. 

Anonymkode: e9e84...25f

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med Skywise, men vil legge til at ikke vær den hundeeier som holder hunden din i live for din skyld, har man en hund som kommer seg gjennom dagen på medisin, og har en sykdom som den aldri vil bli bra av, så er det beste for hunden å få slippe det daglige smerte den lever med/i. 

Hadde du sagt det samme om et menneske som kommer seg gjennom dagen på medisin? Skremmende hvor lite verdt dyreliv er for enkelte. Får hunden god livskvalitet på medisin så bør den få leve.

Anonymkode: c0952...a8a

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, Skywise skrev:

Nå finnes det ikke noe behandling mot artrose, smertelindring vil derfor være helt nødvendig og med tanke på at hunden har allergi fra før, må du nesten bare finne alternativer som lar seg kombinere om du ikke ønsker å avlive den.

I tillegg vil det kunne hjelpe å få hunden ned i vekt og holde henne i god fysisk form da muskler er med på å stabilisere, men om hunden allerede er halt kan dette raskt bli vanskelig. Glukosamin og annet tilskudd som grønnleppemusling, kan også ha effekt på brusk. Kan selv anbefale Multiflex fra Norsk Dyrehelse, de har også bokser med kun Glukosamin.

Helt ærlig, TS, har du en hund som det feiler mye og som mest sannsynligvis ikke kommer til å bli så mye bedre, heller verre, uansett hva du gjør videre. Så får det bli opp til deg å vurdere hvilken livskvalitet hunden har nå, og om du vil utsette den for flere påkjenninger ved å bytte fra kortison.

Ja, er helt enig i at smertelindring er veldig viktig. Jeg er opptatt av at hunden skal ha et leveverdig liv. Det med haltheten kom først på to uker siden, og jeg vil gjøre et forsøk på å lindre dette. Siden det var så lite forandringer på røntgen var det heller ikke en helt sikker diagnose ennå, selv om det er et typisk symptom at hunden halter etter å ha hvilt. Men glukosamin vet jeg skal ha effekt. Grønnleppemusling skal jeg sjekke mer om.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at det er egoistisk å holde en hund i live dersom den ikke har et godt liv lenger. Jeg er ikke den typen, og har hatt hunder tidligere. Jeg kan lese kroppsspråket. Jeg tror jeg kan vurdere når tiden er inne, men det føles helt feil nå. Hun logrer mye og er leken og glad, får søksøvelser og turer tilpasset funksjonsevnen. Hun har glimtet i øyet, så å avlive henne nå føler jeg blir helt feil. Haltimgen begynte for to uker siden, så muligheten er jo atndet kan vøre muskulært også. Jeg vil først prøve å få henne mer ned i vekt, og finne en måte å både lindre allergiplagene og artrosesmertene på. Dette er jo i så fall begynnende artrose, ikke langt fremskreden. Men går ikke det, og hun må leve med store plager, så er det selvsagt ikke et liv jeg unner henne. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du sagt det samme om et menneske som kommer seg gjennom dagen på medisin? Skremmende hvor lite verdt dyreliv er for enkelte. Får hunden god livskvalitet på medisin så bør den få leve.

Jeg tenker at så lenge de kan ha et godt liv på medisin, og ikke store bivirkninger, så ser jeg ikke noe galt i å gi medisin, tvert i mot. Hun må ta medisin både mot inkontinens etter sterilisering (som gir lite eller ingen bivirkninger), og hun tar den lave dosen kortison mot allergiplagene. Jeg avliver ikke bare fordi hun må ta medisiner, så lenge hun har et leveverdig liv. Men den dagen hun mister glimtet i lynene og tydelig har sterke smerter og er redd, da skal hun få slippe. Sånn sett er hunder heldigere enn mennesker.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at så lenge de kan ha et godt liv på medisin, og ikke store bivirkninger, så ser jeg ikke noe galt i å gi medisin, tvert i mot. Hun må ta medisin både mot inkontinens etter sterilisering (som gir lite eller ingen bivirkninger), og hun tar den lave dosen kortison mot allergiplagene. Jeg avliver ikke bare fordi hun må ta medisiner, så lenge hun har et leveverdig liv. Men den dagen hun mister glimtet i lynene og tydelig har sterke smerter og er redd, da skal hun få slippe. Sånn sett er hunder heldigere enn mennesker.

Jeg er så enig! Hun er heldig som har deg som eier :) 

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så enig! Hun er heldig som har deg som eier :) 

Takk, det varmer å høre :) 

• Liker 1
Skrevet

Hunden min hadde alvorlig atrose og som smertestillende brukte han Tramadol. Som kosttilskudd brukte vi dette: http://www.rytterbua.no/products/cortaflex-flytende-946-ml

Beregnet på hest, men siden hunden var stor(70kg) var dette det som passet økonomisk og som vi fikk anbefalt av fysioterapauten.

Han fikk også laser og akupunktur de siste 9 månedene, og alt dette tilsammen ha oss et godt år ekstra.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Ulven skrev:

Hunden min hadde alvorlig atrose og som smertestillende brukte han Tramadol. Som kosttilskudd brukte vi dette: http://www.rytterbua.no/products/cortaflex-flytende-946-ml

Beregnet på hest, men siden hunden var stor(70kg) var dette det som passet økonomisk og som vi fikk anbefalt av fysioterapauten.

Han fikk også laser og akupunktur de siste 9 månedene, og alt dette tilsammen ha oss et godt år ekstra.

Kanskje det er rimeligere, ja. Min veier under halvparten, men man kan vel avpasse dosene. Husker du hvilke dose dere ga? 

Jeg tenker også Tramadol er et alternativ om vi skal fortsette med kortison. Nå får hun jo dette som depottablett, kun denne uka, men halter likevel. Kanskje den som ikke er depot (Tramadol/Nobligan) er mer effektiv. 

Fint å høre andres erfaringer.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er rimeligere, ja. Min veier under halvparten, men man kan vel avpasse dosene. Husker du hvilke dose dere ga? 

Jeg tenker også Tramadol er et alternativ om vi skal fortsette med kortison. Nå får hun jo dette som depottablett, kun denne uka, men halter likevel. Kanskje den som ikke er depot (Tramadol/Nobligan) er mer effektiv. 

Fint å høre andres erfaringer.

Mener vi ga en kork, men jeg antar det finnes doseringsbeskrivelse på nettet. Tramadol som depot er jeg usikker på om kan bli effektivt nok da hunders fordøyelsesystem går så fort. Hunden vår fikk Tramadol morgen og kveld.

Personlig bruker jeg nå Nobligan Retard(Tramadol i depotform) og den er ikke så effektiv som den mer kortidsvirkende Tramadolen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...