Gå til innhold

Folk kaller meg for tause Birgitte! Hater det!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei 18 år gammel jente som blir kalt for tause Birgitte! Det irriterer så sykt! Det er kompiser av typen min som kaller meg det. Det irriterer meg så utrolig at jeg blir stille rundt folk jeg ikke kjenner så godt! Noen som var sånn i tenårene men som vokste det av seg? Vil ikke fortsatt være tause Birgitte om 10 år liksom! 

Anonymkode: c7dec...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortell dem at du ikke liker det :) Om du ikke ønsker å gjøre det, kan du ta det opp med kjæresten din at det plager deg.

Anonymkode: 59258...d8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier kjæresten din til det da? Jeg synes de omtaler deg fryktelig respektløst, så jeg må virkelig si at jeg blir overrasket dersom kjæresten din ikke setter deg i respekt. 

Det er ikke uvanlig å bli mer tilbakeholden rundt mennesker man ikke kjenner så godt. Jeg vil si at det er verre å gjøre en person utilpass på grunn av dette og gjøre det enda vanskeligere for vedkommende å åpne seg - slik vennene av kjæresten din gjør med deg. Her er det ikke du som er problemet. Det er dem. 

Anonymkode: 8c9be...a25

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært sjenert/stille rundt folk jeg ikke kjenner så godt, men har merket det siste året at jeg har vokst det litt av meg :) Er lettere for meg å føre samtaler nå. Er nå 23 år! Var redd selv en periode for at jeg alltid kom til å være sjenert, men det forsvant litt og litt :) Er forsåvidt ikke den mest høylytte enda da, men er iallefall ikke så stille som jeg var. 

Anonymkode: eda1a...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig frekt. Var ganske stille før, men har vokst det meste av meg. Men forstår ikke hvorfor folk skal pirke på folk som er stille, det burde jo ikke være tabu at man er forskjellig. 

Om du er skikkelig tøff nå så sier du det rett ut at du syns det er idiotisk at de kaller deg det, og at du ikke liker det. Da føler de seg nok små. 

Anonymkode: 8736d...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble faktisk kalt det samme på jobb nylig, på videokonferanse, av en dame som var ny fra et nytt kontor blant oss 10+ andre som hadde vært der i nærmere et år. "Og tause Birgitte nede i hjørnet, hva var det hun het?"

Nå er jo litt av poenget med disse videokonferansene at man skal skru av lyden for ikke å forstyrre de andre. Men her har man et nytt kontor som har fått splittet sitt team fordi de ikke klarer å følge reglene, og det der var mitt førsteinntrykk.

Hadde det bare vært mitt inntrykk hadde det vært en sak, men mine kolleger som har hatt møter siden blir mer og mer frustrert over dette kontoret for hver uke som går. Det spørs om ikke den innledende kommentaren bare var et første signal om at her har man folk som kanskje ikke bryr seg så veldig om hva andre tenker og mener. Når man jobber med det vi jobber med er ikke det en veldig smart strategi...

Anonymkode: 0772d...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei 18 år gammel jente som blir kalt for tause Birgitte! Det irriterer så sykt! Det er kompiser av typen min som kaller meg det. Det irriterer meg så utrolig at jeg blir stille rundt folk jeg ikke kjenner så godt! Noen som var sånn i tenårene men som vokste det av seg? Vil ikke fortsatt være tause Birgitte om 10 år liksom! 

Ja, men du må jobbe med deg selv. Jeg var ekstremt sjenert fra jeg var barn, åpnet kun munnen om jeg måtte... visste liksom ikke hva jeg skulle si, og følte jeg hadde liksom rollen som tause birgitte og redd noen skulle le om jeg åpnet munnen :( og når jeg først turte, nei da snakket jeg for lavt eller mumlet, eller snakket for fort!

Men jeg fikk meg en jobb på et sted med masse folk rundt meg, og nå snakker jeg som en foss, med gud og enhvermann sikkert haha.. ekspert på tørrprat og tar gjerne initiativ til å bli kjent med nye.

Husker liksom ikke hvordan det var å være sjenert.

Tror de i klassen hadde fått sjokk om de møtte meg nå. Hæh, hun snakker?

Å skulle ønske jeg var sånn jeg er nå - den gang da jeg var ung, så hadde jeg kunne svart de som frøs meg ut og gjorde narr pga jeg var så stille og ikke turte å si imot :( jentene som fant på fæle rykter om meg...... fordi de visste at jeg ikke turte å åpne kjeften så jeg kunne forsvare meg! Fy faen så de skulle fått hørt det hadde det vært i dag! Men jeg må bare legge det bak meg. 

Anonymkode: ae5be...ca1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen er jo bare mer stille enn andre,og er slik samme hvor gamle de er. Men blir man mer sikker på seg selv så blir det gjerne lettere også. Poenget er vel at man skal bli respektert uansett hvordan man er.

Jeg er endel eldre enn deg,og er fortsatt en litt stille person. Noe jeg ikke bryr meg om lengre. Det er bare sånn jeg er, men kan godt å prate med andre og klarer meg bra der. Trives fortsatt ikke i store grupper med folk,men det er jo bare sånn det er.

Opplever i hvert fall at det er blitt lettere. Kanskje fordi man gir litt mer faen når man blir litt eldre også,blir mer trygg og har gjerne fått mye øving. Men alle trenger ikke å være utadvendte og det er helt greit :)

Anonymkode: 6c2a1...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan vokse det av deg! Bare ikke gjem deg bak kjæresten :) 

For meg hjalp det å jobbe i et serviceyrke en stund, etter et år med prat med kunder var jeg blitt flink på småprat med ukjente. Neste steg var et studie der jeg for første gang ble del av et klassemiljø på ordentlig (var altfor sjenert på vgs). Da lærte jeg meg å snakke med folk jeg omgikkes til daglig, som var verre enn ukjente.

Nå kan jeg fint ta initiativ til å snakke med ukjente. Jeg er veldig var på folk som ikke får deltatt, og prøver å inkludere alle i samtalen. Ikke ved å forlange at de må si noe, men henvende meg til dem, kanskje stille et spørsmål eller komme med en kommentar som inkluderer dem. Gi et smil og vise med kroppsspråk at de er en del av gruppa. Samtidig kan jeg være en skikkelig skravlekopp!.

Så det et håp!! :)

Anonymkode: 4b0ea...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske sjenert og stille i min barndom og ungdom. Nå er jeg 31 år og kommet over det. Jeg blir omtalt som utadvendt:) Men man må jobbe selv med dette, selvtilliten må opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungodmmer gir hverandre merkelapper hele tiden. De fleste av de stemmer heller ikke med virkeligheten, men det er som oftest underordnet.

Du får slenge deg på toget du også, og dele ut merkelapper.

Inviter til middag og spør om pedo-Kristian og homo-Anders har lyst til å komme.

Anonymkode: 4aac4...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...