Gå til innhold

Lavfood map

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som går på/har gått på denne dietten? Hvordan var opplevelsen?

Jeg har IBS og kan være Fybromyalgi i tillegg, så har blitt anbefalt denne dietten. Så er spent på om det er noen som vil dele noen erfaringer/råd/tips rundt dette :) 

Anonymkode: 234b1...83e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lav fodmap heter det. Anbefaler deg nettsiden til Julianne Lyngstad, hun kan mye om dette. Har bøkene hennes og lager mye mat derfra. For meg har det hjulpet å kutte ut løk (alle varianter) og laktose. Desverre er det mye annet jeg må kutte, men som jeg ikke klarer spise lite nok av. Det er vel litt av cluet; du tåler "alt", men må finne ut hvor mye som er for mye. Jeg kan ha litt laktose, men mer enn litt så blir jeg syk osv. Hun forklarer dette på en god måte. 

Lykke til! 

Anonymkode: f281b...1f5

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lav fodmap heter det. Anbefaler deg nettsiden til Julianne Lyngstad, hun kan mye om dette. Har bøkene hennes og lager mye mat derfra. For meg har det hjulpet å kutte ut løk (alle varianter) og laktose. Desverre er det mye annet jeg må kutte, men som jeg ikke klarer spise lite nok av. Det er vel litt av cluet; du tåler "alt", men må finne ut hvor mye som er for mye. Jeg kan ha litt laktose, men mer enn litt så blir jeg syk osv. Hun forklarer dette på en god måte. 

Lykke til! 

Anonymkode: f281b...1f5

Tusen takk for svar! Har vært inne på siden og kikket, -det ser vedlig bra ut! Ikke rart at jeg ikke fikk mange treff da jeg søkte etter det når jeg skrev det feil :) 

Jeg har kuttet ut gluten og laktose, reagerer på avocado og løk, men har tenkt å undersøke litt mer. Kan hende kan jeg spise mer enn jeg gjør nå.

Takk igjen!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Har vært inne på siden og kikket, -det ser vedlig bra ut! Ikke rart at jeg ikke fikk mange treff da jeg søkte etter det når jeg skrev det feil :) 

Jeg har kuttet ut gluten og laktose, reagerer på avocado og løk, men har tenkt å undersøke litt mer. Kan hende kan jeg spise mer enn jeg gjør nå.

Takk igjen!

Det beste er å eliminere alt som er medium eller høy fodmap en periode. Deretter gradvis innføre det igjen, da får du en pekepinn på hva som er dine triggere. Jeg må avstå løk, vårløk, purre, hvitløk osv totalt og kan ikke ha det litt engang. Ikke engang i krydder. Å lese første boka til Julianne hjalp meg til å finne ut av det. Samt alle de ulike tingene man bør unngå som er tilsetningsstoffer i ulike ferdigprodukter. 

Elsker brødvaflene, men de er svært energitette så må holde det på et fornuftig inntak. 

Har en app også, som er ganske oppdatert på fodmap i matvarer. Legger ved bilde av den. 

image.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...