AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #21 Del Skrevet 28. september 2016 Tusen takk dere! Godt å høre at det ikke bare er vi som har en baby som gråter mye. Ikke fordi jeg unner andre det, men man begynner virkelig å tvile på seg selv og om det er noe alvorlig galt og unormalt med den lille. Eller om det er jeg som ikke duger som mamma. Jeg skal bli henvist til barnelege for å forsikre meg om at det ikke er noe annet som plager han. Det er nok mest sannsynlig kolikk og da er det bare å bite tenna sammen og komme oss gjennom det. Hadde aldri trodd at spedbarnstiden skulle bli så tøff! Setter veldig pris på dere som deler egene erfaringer:) Ts Anonymkode: a4107...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #22 Del Skrevet 28. september 2016 En venninne hadde kolikk baby. Hun kjøpte sånn fitnessball som hun kunne sitte på med han i armene . Kolikken ble ikke bedre , men hun slapp å gå rundt og bysse. Hjalp med neste barn også , når han var våken om nettene . Anonymkode: c042c...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #23 Del Skrevet 28. september 2016 Kolikk i 4 mnd... går i dag til psykolog for å se om jeg klarer bli glad i den som nå er 6 mnd.... Anonymkode: b532c...b42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Finngirl Skrevet 28. september 2016 #24 Del Skrevet 28. september 2016 Hei TS. Tenkte å dele mine erfaringer med kolikk. Hos oss begynte det i uke 3. Hun ble mer og mer urolig og sovnet ikke lenger når vi la henne ned. Etterhvert ble det gråting i timesvis. Vi tok henne med til barnelege som ga oss blåresept på melkefri mme (nutramigen) siden 30% av kolikkbarn reagerer på melk. Vår var ikke blant disse 30, og ble ikke bedre (får kun flaske, ikke mm). På det verste (i uke 6-8) skrek hun fra 15 til midnatt, helt hysterisk og utrøstelig. Det eneste som fikk henne til å roe seg var bilkjøring. Vi kjørte og kjørte og turde ikke stoppe for å spise eller noenting. googlet meg ihjel og hver gang jeg leste "vi prøvde ..... og fikk en ny baby!" fikk jeg håp og prøvde det samme. Men vi fikk ingen "ny baby"... Vi har prøvd ALT. Kiropraktor x10 fotsonereapi Manuellterapi akupunktur malt for hard mage (ble mye verre!) forskjellige type mme div greier kjøpt på nett (gripe water, gas drops) Semperdråper minifom bed rockers bæresjal massasje Dette er alle ting som ikke hjalp eller hjalp minimalt. Det vi prøvde som hjalp litt var: windi (en slags ventil du får ut luft av magen med. Søk på windi på jollyroom). Når vi lærte å bruke denne rett kom det mengder luft ut. Etterfulgt av bæsj probiotika for barn fra helsekosten. Denne puttet jeg i flasken hennes og fikk merkbar effekt etter noen dager. MEN det var også da hun ble 3 måneder. Så vet ikke om det var tilfeldig. Svøping. Vesla føler seg trygg innpakket i noe som heter woombie. Google det med denne sov hun iallefall mye mer på natten. Mini er nå snart 4 måneder og det er først siste uken vi ikke har sett noe til kolikken. Jeg tør liksom ikke håpe på at det er over. Dette har vært en veldig tøff tid. NÅ har vi derimot fått en ny baby. Hun smiler masse, vil frivillig sove på dagen og skriker ikke. Bank i bordet. Jeg tror at i mange kolikktilfeller er det først og fremst tid som trengs. Jeg vet også hvor lite det hjelper å høre det... linker en artikkel til deg som ga meg litt trøst: https://www.babble.com/baby/colic-dealing-with-crying-baby-harm-to-parents/ hvis du trenger noen å prate mer med om kolikk er det bare å sende PM. masse lykke til; det går over! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #25 Del Skrevet 28. september 2016 Min skrek 12 timer i døgnet frem til 3 mnd, da var det ca 8 timer i døgnet frem til 6/7 mnd. Nå er han 15 mnd og er en kjemperolig og glad gutt som kun gråter når han er veldig trøtt eller syk. Hadde ingen allergier så vi fant aldri ut hva som feilet han, annet enn umodent tarmsystem i følge en lege. Anonymkode: a00c1...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #26 Del Skrevet 28. september 2016 Kan ingenting om barn, men moren min sa til meg at jeg hadde kolikk som baby og det ENESTE som fikk meg til å være stille var å skru på støvsugeren. Da den ble skrudd på ble jeg helt stille. Verdt et forsøk - eller ikke. Anonymkode: 377d6...cba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #27 Del Skrevet 28. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ingenting om barn, men moren min sa til meg at jeg hadde kolikk som baby og det ENESTE som fikk meg til å være stille var å skru på støvsugeren. Da den ble skrudd på ble jeg helt stille. Verdt et forsøk - eller ikke. Anonymkode: 377d6...cba Ei venninne av meg var også kolikkbaby. Moren hennes har sagt at det eneste som funket var å støvsuge.. De ble selvfølgelig lei av å støvsuge hele huset hver dag, så de tok opp støvsugelyden på kasett og spilte den av for henne. Det funket visst utmerket! Så det er verdt å prøve. Anonymkode: 458cf...a82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #28 Del Skrevet 28. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ei venninne av meg var også kolikkbaby. Moren hennes har sagt at det eneste som funket var å støvsuge.. De ble selvfølgelig lei av å støvsuge hele huset hver dag, så de tok opp støvsugelyden på kasett og spilte den av for henne. Det funket visst utmerket! Så det er verdt å prøve. Anonymkode: 458cf...a82 Må bare legge til at det er apper som finnes så du slipper å ta opp lyden. Søk på White noise i appstoren. Anonymkode: 0966f...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2016 #29 Del Skrevet 29. september 2016 Kutt ut alle melkeprodukter DU selv skal spise/drikke. Det kan ta 2-3 UKER før alle melkeproteiner er ut av systemet. Problemet er at hvis man ikke se noe bedringer innen 1 døgn avslutter de dette - som sagt, de fleste gjør ikke om kostholdet langt nok. Også, fastlegen burde sjekke om refluks. Det er dessverre noen barn som ikke tåler mme (var usikkert om det var mme du mente eller morsmelk i flaske). Anonymkode: 99247...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2016 #30 Del Skrevet 29. september 2016 19 timer siden, Finngirl skrev: Hei TS. Tenkte å dele mine erfaringer med kolikk. Hos oss begynte det i uke 3. Hun ble mer og mer urolig og sovnet ikke lenger når vi la henne ned. Etterhvert ble det gråting i timesvis. Vi tok henne med til barnelege som ga oss blåresept på melkefri mme (nutramigen) siden 30% av kolikkbarn reagerer på melk. Vår var ikke blant disse 30, og ble ikke bedre (får kun flaske, ikke mm). På det verste (i uke 6-8) skrek hun fra 15 til midnatt, helt hysterisk og utrøstelig. Det eneste som fikk henne til å roe seg var bilkjøring. Vi kjørte og kjørte og turde ikke stoppe for å spise eller noenting. googlet meg ihjel og hver gang jeg leste "vi prøvde ..... og fikk en ny baby!" fikk jeg håp og prøvde det samme. Men vi fikk ingen "ny baby"... Vi har prøvd ALT. Kiropraktor x10 fotsonereapi Manuellterapi akupunktur malt for hard mage (ble mye verre!) forskjellige type mme div greier kjøpt på nett (gripe water, gas drops) Semperdråper minifom bed rockers bæresjal massasje Dette er alle ting som ikke hjalp eller hjalp minimalt. Det vi prøvde som hjalp litt var: windi (en slags ventil du får ut luft av magen med. Søk på windi på jollyroom). Når vi lærte å bruke denne rett kom det mengder luft ut. Etterfulgt av bæsj probiotika for barn fra helsekosten. Denne puttet jeg i flasken hennes og fikk merkbar effekt etter noen dager. MEN det var også da hun ble 3 måneder. Så vet ikke om det var tilfeldig. Svøping. Vesla føler seg trygg innpakket i noe som heter woombie. Google det med denne sov hun iallefall mye mer på natten. Mini er nå snart 4 måneder og det er først siste uken vi ikke har sett noe til kolikken. Jeg tør liksom ikke håpe på at det er over. Dette har vært en veldig tøff tid. NÅ har vi derimot fått en ny baby. Hun smiler masse, vil frivillig sove på dagen og skriker ikke. Bank i bordet. Jeg tror at i mange kolikktilfeller er det først og fremst tid som trengs. Jeg vet også hvor lite det hjelper å høre det... linker en artikkel til deg som ga meg litt trøst: https://www.babble.com/baby/colic-dealing-with-crying-baby-harm-to-parents/ hvis du trenger noen å prate mer med om kolikk er det bare å sende PM. masse lykke til; det går over! Tusen takk for et langt og fint innlegg! Det er en trøst å høre andres erfaring med kolikk. Du føler deg ikke så alene! I går var jeg hos legen igjen. Han kunne fortelle meg at gutten min har navlebrokk. Dette er ikke farlig i utgangspunktet og vil mest sannsynlig gå over av seg selv. Men brokket gjør at luft og bæsj passerer dårligere og det vil gi mye smerte. Fikk tips om hvordan jeg kunne massere med valnøttolje og holde han på en måte som gjør smertene mindre. Vurderer å avstå helt fra melkeprodukter i noen uker og se om det er det han reagerer og får så mye luft i magen av. Men det må tilrettelegges nøye. ALT inneholder jo melk! Vet ikke hva jeg skal spise da. Får dårlig samvittighet uansett hva jeg spiser nå. Artikkelen var god å lese:) Kjenner meg veldig igjen om slik han beskriver det. Virker uvirkelig at dette kommer til å gå over! Anonymkode: a4107...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Finngirl Skrevet 29. september 2016 #31 Del Skrevet 29. september 2016 Det følte jeg og. Inntil nylig. Nå går jeg bare og håper på at det faktisk er på bedringens vei anbefaler forresten også en Facebook-gruppe som heter "the fussy baby site support group". Der er det MANGE som sliter med babyer med kolikk og deler erfaringer, råd og tips. Fant dette bildet der i dag, vet ikke om det stemmer, men du kan jo ta en titt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 21. oktober 2016 #32 Del Skrevet 21. oktober 2016 På 27.9.2016 den 15.48, AnonymBruker skrev: Prøvde kiropraktor flere ganger men syntes ikke det hjalp. Det hjelper ikke, men kan være livsfarlig: http://www.dagbladet.no/kjendis/en-time-hos-kiropraktor-ble-snapchat-dronningas-dod/63977983 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #33 Del Skrevet 1. november 2016 Hei igjen! TS her Tror ikke det skadet med kiropraktor med oss, men det hjalp i hvert fall ikke. Uansett nå er situasjonen vår litt annerledes. Han Hyler ikke så mye på kvelden, men sutrer og er fremdeles utilpass gjennom dagen. MEN det har på ingen måte blitt noe enklere. Han skal bæres hele dagen og vræler om jeg legger han ned. Og ja, jeg har bæretøy, men selv det hjelper ikke når du har båret og gått/tatt knebøy i ti timer. Han vil ikke ligge i vogn lenger og heller ikke i bilsetet. Han er fornøyd og kikker så lenge han er våken, men med en gang han begynner å bli trøtt gråter han til jeg tar han opp. Dette gjør at jeg har isolert meg hjemme. Hvem orker å gå ut med en baby som bare vræler? Har prøvd alt av råd. bæretøy, kiropraktor, fysioterapeut, kostholdet mitt, te, sukkervann, koseklut, rutiner, bygge opp sengen,..you name it. Han vil ikke en gang sove til puppen. Det virker som han kjemper mot søvnen. Med en gang han blir trøtt enten ved puppen eller ved byssing så begynner han å vri på seg og gråte. Legger jeg han ned vræler han. Noen som har råd for at han skal klare å finne søvnen? Klarer ikke å bære på han hele dagen lengre. Jeg er bare helt nedbrutt nå.. Anonymkode: a4107...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #34 Del Skrevet 1. november 2016 Her holdt det på til baby var 6-7 mnd. Vrælte +/- 15 t./døgn. Etter 6 mnd gikk det ned til ca 10 t./døgn før det gradvis roet seg helt. Jævligste tiden ever!!! Anonymkode: 02f2d...5b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #35 Del Skrevet 1. november 2016 Sender deg trøstende tanker Min lille jente skrek til hun var 10-11 uker gammel - men det var fordi hun fikk mme i tillegg til mm, bytta da ut mme til en annen type så ble det bom stopp på hylinga. NAN var drepent for magen hennes. Når du har prøvd det meste vil jeg bare anbefale å ta tiden til hjelp. Få deg litt avlastning, bytt på å bær ungen rundt. Har du prøvd å pumpe ut melk, og tilføre malt oppi flaska? (En liten dæsj) Anonymkode: d9289...bd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #36 Del Skrevet 2. november 2016 Amme-te til mor og malteektrakt yil baby funket som bare det på våres. Anonymkode: c7df4...e62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #37 Del Skrevet 2. november 2016 Jeg vet ikke om vår yngste var et kolikkbarn per def, men han gråt og kavet iallefall veldig den første tiden. Det startet hver ettermiddag i 16-tiden, og han sluknet sånn i 2-3 tiden på natta. Ikke sånn hylgråt hele tiden, men måtte stortsett bæres og bysses. Veldig slitsomt. Forsøkte mye rart, men det som kanskje hadde bittelitt effekt, var å gi sukkervann. Lege rådet meg til å kutte all melk i mitt kosthold, og jeg prøvde, men synes det var vanskelig å være helt konsekvent. Plutselig hadde jeg spist pizza uten å tenke på at det var melk i osten etc. Ellers oppholdt vi oss en del på badet hvor det var varmt, og han kunne av og til roe seg når han lå på et varmt badegulv (laget ei lita provisorisk seng av håndklær etc). Jeg lå ved siden av ham da, iom at jeg var redd han skulle bli for varm. Prøvde white noise på tlf, men ingen stor effekt. Har hørt av andre at de har opplevd effekt av det , da. For oss begynte det gradvis å bli bedre i 3-mnd alder. Nå er han 1 år. Ingen sovebaby, men verdens blideste lille gutt! Virkelig! Bare smil og latter hele dagen, og den første tida er fullstendig glemt. Men det er grusomt når det står på! Anonymkode: f368a...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #38 Del Skrevet 2. november 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen! TS her Tror ikke det skadet med kiropraktor med oss, men det hjalp i hvert fall ikke. Uansett nå er situasjonen vår litt annerledes. Han Hyler ikke så mye på kvelden, men sutrer og er fremdeles utilpass gjennom dagen. MEN det har på ingen måte blitt noe enklere. Han skal bæres hele dagen og vræler om jeg legger han ned. Og ja, jeg har bæretøy, men selv det hjelper ikke når du har båret og gått/tatt knebøy i ti timer. Han vil ikke ligge i vogn lenger og heller ikke i bilsetet. Han er fornøyd og kikker så lenge han er våken, men med en gang han begynner å bli trøtt gråter han til jeg tar han opp. Dette gjør at jeg har isolert meg hjemme. Hvem orker å gå ut med en baby som bare vræler? Har prøvd alt av råd. bæretøy, kiropraktor, fysioterapeut, kostholdet mitt, te, sukkervann, koseklut, rutiner, bygge opp sengen,..you name it. Han vil ikke en gang sove til puppen. Det virker som han kjemper mot søvnen. Med en gang han blir trøtt enten ved puppen eller ved byssing så begynner han å vri på seg og gråte. Legger jeg han ned vræler han. Noen som har råd for at han skal klare å finne søvnen? Klarer ikke å bære på han hele dagen lengre. Jeg er bare helt nedbrutt nå.. Anonymkode: a4107...4f8 Uff, dette høres grusomt ut. Har du forsøkt å ha på tørketrommel el.l? Noen roer seg til den konstante duren. Ellers håper jeg du får litt avlastning, for det der høres helt utrolig slitsomt ut! Anonymkode: f368a...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #39 Del Skrevet 2. november 2016 På 29.9.2016 den 13.40, AnonymBruker skrev: Tusen takk for et langt og fint innlegg! Det er en trøst å høre andres erfaring med kolikk. Du føler deg ikke så alene! I går var jeg hos legen igjen. Han kunne fortelle meg at gutten min har navlebrokk. Dette er ikke farlig i utgangspunktet og vil mest sannsynlig gå over av seg selv. Men brokket gjør at luft og bæsj passerer dårligere og det vil gi mye smerte. Fikk tips om hvordan jeg kunne massere med valnøttolje og holde han på en måte som gjør smertene mindre. Vurderer å avstå helt fra melkeprodukter i noen uker og se om det er det han reagerer og får så mye luft i magen av. Men det må tilrettelegges nøye. ALT inneholder jo melk! Vet ikke hva jeg skal spise da. Får dårlig samvittighet uansett hva jeg spiser nå. Artikkelen var god å lese:) Kjenner meg veldig igjen om slik han beskriver det. Virker uvirkelig at dette kommer til å gå over! Anonymkode: a4107...4f8 Huff, stakkars dere! Angående melkeprodukter: jeg har forsøkt kutte alt av melkeprodukter i over ett år før jeg fikk barn - og det gikk faktisk selv om det var stress i starten. Jeg brukte mye oversiktene på denne siden her: http://utenmelk.no/wiki2/index.php?pagename=DetteErUtenMelk og kjøpte bare de produktene som stod der. Det var dritkjedelig, men det gikk faktisk. Problemet når man ammer er at løk og andre (luftskapende) ting og kan være problematisk, så du må bli flink til å lese ingredienser og tenke at du skal spise helt rene produkter. Ellers bruker de jeg kjenenr med langvarig kolikkbabyer hørselsvern. Anonymkode: 3dd80...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #40 Del Skrevet 3. november 2016 Jeg tenkte å kutte ut melk..det blir heftig, men er verdt det hvis han får vondt av det. Jeg tror kolikken begynner å bli bedre. Han har EKSTREMT nærhets behov og vil helst vær i noens armer hele tiden på dagtid hvis han er trøtt eller skal sove. Han hyler i vogn og i bilsetet. Han hyler også i bæretøy når han holder på å sovne. Han leter etter puppen og roer seg ikke før han har suttet litt.(Har prøvd alle typer smokker men han brekker seg og spytter ut.) så er det opp igjen å bysse før han endelig sovner. da er det nytteløst å legge han fra seg (våkner etter 5 min). Jeg kan jo ikke være inne alene med baby hver dag? Klistert på meg? Så det jeg trenger tips til er hvordan jeg kan venne han til å sove selv. Hvordan venne han til vogn? Hva med når han sitter i bilsetet? da er det klin umulig å ikke la han gråte en liten stund? stopper etter hvert 5 min og trøster. Jeg bor midlertidig på bygda 1, 5 time unna min hjemplass pga mannen har et årsvikariat i ny jobb..Så kjenner ingen her jeg bor og er desperat etter å komme meg hjem en gang i blant. Hva kan jeg gjøre når han bare hyler i bilen? tør jo ikke kjøre med han.. Håper dette ikke er langvarig for da går jeg inn i en dyp depresjon.. Er normalt sett en veldig aktiv og sosial person..så dette er terror for meg. Anonymkode: a4107...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå