Elze Skrevet 18. november 2004 #1 Skrevet 18. november 2004 Vi skal ha en litt improvisert thanksgiving-middag på lørdag, og trenger tips/oppskrifter til både tilbehør og dessert. Tror ikke vi gidder å ha alt som amerikanerne pleier å ha, men kanskje en pai av noe slag hadde vært godt. Ingen av oss har spist thanksgivingmiddag før, så vi vet ikke helt hva som er vanlig bortsett fra kalkunen. Pecan pie kunne vel vært godt til dessert, men finnes det pecannøtter å få kjøpt noe sted tro? Eller pumpkin pie? Og hva med søtpoteter? Tar gjerne imot ideer!
søndagsengel? Skrevet 18. november 2004 #2 Skrevet 18. november 2004 Jeg vet ikke så mye om det du spør om, bortsett fra at pecannøtter selges i de fleste matvarebutikker
Gjest Étoile Skrevet 18. november 2004 #3 Skrevet 18. november 2004 Til den Thanksgiving-middagen jeg har spist bestod tilbehøret av "gravy" - brun saus, cranberry gelé (minner litt om tyttebærsyltetøy uten klumper), potetmos, cornbread og grønnsaker (broccoli og noe søtpotetbåter bakt i ovn). Har ingen oppskrifter, men brunsaus og potetmos er ihvertfall rimelig enkelt. Pecan-pai høres godt ut, har sett pecan-nøtter i flere innvandrerbutikker ihvertfall.
Arkana Skrevet 18. november 2004 #4 Skrevet 18. november 2004 Pecan Pie 3 dl hvetemel 75 g smør 1 eggeplomme 1 ss fløte 1 ss kaldt vann 2 dl brunt sukker 2 dl finhakkede pecannøtter (evt. Valnøtter) 1 egg 1 ss smør 1 ts vaniljesukker litt salt Smuldre mel og smør. Ha i fløte, vann og eggeplomme. Arbeid deigen sammen og la stå kaldt en stund. Kjevle ut til 2 mm tykk leiv. Stikk ut sirkler med en kopp og kle sandkakeformer med deig. Stikk litt i deigen med en gaffel. Stek ved 200 grader i 10-12 minutter. Avkjøl. Bland brunt sukker, pecannøtter, egg, smør, vaniljesukker og salt og fyll formene 3/4 fullt. Stek ved 180 grader i 20 minutter. Sikt over melis. Pumpkin Pie 250 g hvetemel ørlite salt ½ ts sukker 100 g rapsolje 1 egg 2 ss epleeddik 3-4 ss kaldt vann 400 g renset gresskarkjøtt 1¼ dl kremfløte 1¼ dl melk 175 g brunt sukker 3 egg ½ ts kanel ørlite malt ingefær en knivsodd revet muskat Bland mel, sukker og salt. Elt inn olje, egg, eddik og isvann. Pakk i plast og la hvile i kjøleskap ½ time. Skjær gresskarkjøttet i små terninger og ha i en kjele med 1 dl vann. Kok opp og legg på lokk. La putre ca 15 minutter. La renne godt av seg. Bland fløte, melk, egg, brunt sukker og krydder. Bland sammen med gresskarkjøtt. Smør en paiform og kjevle ut deigen. Prikk bunnen og hell i fyllet. Stek ved 200 grader i ca 1 time. God og spennende søtpotetmos 1 kg søtpoteter 2 dl usøtet kokosmelk 70 g smør saften av 1 lime salt/pepper Skjær potetene i biter og kok møre i ca 20 minutter. Kok samtidig inn kokosmelken til det er igjen ca 1 ½ dl. Damp potetene og mos demi den varme kokosmelken. Rør inn smør og limesaft, smak til med salt og pepper.
Catlin Skrevet 18. november 2004 #5 Skrevet 18. november 2004 Vi feirer thanks giving. Jeg må ha med: kalkun, saus, potetmos, aspargesbønner, mais kolber, (svigermor pleier å ha søtpotet URK), cranberry, cornbread, pumpkin pie med krem ved siden av, eplepai - også kommer jeg ikke på mer i farta. I år skal vi reise til svigermor for å feire thanksgiving. Jeg er svært fornøyd med at jeg slipper å lage maten selv i år. Så jeg regner med at min amerikanske mann blir fornøyd når han får mom`s cooking.
Elze Skrevet 19. november 2004 Forfatter #6 Skrevet 19. november 2004 Takk alle sammen for fine svar og gode forslag. Jeg har fått ansvar bare for dessert, så da skal jeg nok klare meg utmerket :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå