Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2004 #1 Skrevet 18. november 2004 Et lite spørsmål om bilder i aviser: Når det står et bilde på Internet eller i avisen og det under bildet står "Foto:"+ et navn. Hva betyr dette? Er det de man har fått bildet av, de som eier bildet eller den som har tatt bildet? Jeg trodde det var en av de to siste. F.eks. så har det nå kommet et nytt bilde av David Aleksander Toska som er etterlyst for Stavangerranet (f.eks. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle915027.ece Under bildet står det "FOTO: POLITIET/SCANPIX". Men jeg tviler på at Politiet og Scanpix hverken har tatt bildet eller eier det men at de bare bruker det og distribuerer det. Vanligvis, er det ikke slik at man skal kreditere fotografen og eieren? (Jeg er klar over at dette er en spesiell situasjon men mitt spørsmål er ment generelt.)
Ingeborg Skrevet 18. november 2004 #2 Skrevet 18. november 2004 Normalt er det fotografens navn som står i foto-byline (som er begrepet for dette). Men i enkelte tilfeller er fotoet enten tatt eller distribuert av et bildebyrå, for eksempel Scanpix. Da henviser vi vanligvis til dette - og i de tilfeller der det er relevant, også til kilden for bildet (i dette tilfellet politiet). Men altså: Vanligvis er det fotografen som krediteres.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå