AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #1 Skrevet 26. september 2016 Hei Jeg har alltid likt å gå i skog mark og fjell. Nå har jeg lyst til å ta et stort steg videre. Nå vil jeg kjøpe telt og greier Hva burde jeg kjøpe og noe som ikke er alt for dyrt. Er storm kjøkken på europris OK? Burde man ha ligge underlag med for soving? Hvor går man på do eller hvordan? Hehe. Kan jeg lage bål? Er det lurt med lomme kniv? Og hva mat er lurt å ta med? Toro pose? Noen som har noen gode ider til mat? Og noen som har noen gode ideer til at en telt tur blir super bra? hva gjør dere på en slik tur? Hva er pakke listen? Jeg lurer på alt håper noen har svar jeg er 25 år og bor i Bergen! Er det noe sånn gruppe man kan joine? Synes jeg har hørt om noe men husker ikke hva Anonymkode: e6726...b8b
IronMaiden Skrevet 26. september 2016 #2 Skrevet 26. september 2016 (endret) Hei Eg er ikke så veldig dreven på telting selv, men eg kan komme med noen tips. Eg har prøvd forskjellige typer telt i forskjellige fasonger og prisklasser, men nå har eg et telt fra MX-sport som heter vikafjell vidde eller noe sånt. Veldig lett og greit telt til bruk på vår/sommer/høst. Det vil nok ikke fungere særlig bra i sterk vind, men det funker utmerket til mitt bruk. Veier lite og tar lite plass, koster 2000kr. Stormkjøkken har eg også prøvd litt forskjellig, og kommet frem til at eg trives best med en "jetboil" til de fleste turer. Det er rett og slett en vannkoker, så kan du ha med real turmat poser, pulverkaffi og sånne ting. Det funker fint å koke egg/pølser osv. i den også. Stormkjøkken tar så stor plass, så da syns eg en jetboil er greit. Ellers pleier eg å ta med lomper og salami/ost/pålegg på tube å spise. Og sjokolade :D Stor ryggsekk er greit å ha, for ting tar veldig mye plass! Eg har alltid med hodelykt og lommekniv, ullklær, lue og hals, dopapir og våtservietter, liten førstehjelpsveske og en flaske vann. Sovepose må du kjøpe etter hvilke temperaturer du kommer til å overnatte i. Hvis du er frysepinn som meg, så kjøp en sovepose som tåler lave temperaturer for det blir alltid kaldere enn man tror Liggeunderlag er så mye forskjellig, eg har bare et sånt skumgummiunderlag fordi det tåler alt mulig og blir ikke vått og veier lite, men det kan bli både hardt og litt kaldt. I Bergen er det mange fine steder man kan telte, hausdalen/bontveit og gullfjellet er veldig fint, eller du kan bare ta en av banene opp på vidden for eksempel. Du kan se på turlaget i Bergen sin hjemmeside, der arrangerer de fellesturer og på ut.no finner du mange turforslag Lykke til! Endret 26. september 2016 av IronMaiden
Frøken888 Skrevet 26. september 2016 #3 Skrevet 26. september 2016 Det holder lenge med et tomanns telt eventuelt tre hvis du drar på tur alene. En god sekk på 40 eller 50 l. Anbefaler å kjøpe dette på en sportsbutikk. Sovepose som du kan bruke året rundt og er godt liggeunderlag. Du kan klare deg uten, men å ligge rett på bakken er ikke behagelig. Jeg fryser lett om natten og har gått til innkjøp av varmeflasker. Så telter mest ved vann så vann kan kokes opp til natten. Jeg bruker stormkjøkken med rødsprit og det får jeg kjøpt på biltema. Fungerer ypperlig. Les forhåndsvarsel. Du kan fyre opp bål, men reglene er strenge. Anbefaler deg å lese om dette selv ved å google det. Lurt å ha med en tursag så det blir lettere å skaffe ved. Kjøp deg en tur spade så får du gravd hull til do i bakken. Dopapir som syns i naturen er en uting. Søppelposer er greit å ha til eventuelt annet søppel. En god kniv. Tau for å lufte sovepose etter ei natt. Blir fort fuktig i teltet. Fester mellom to trær. Hodelykt og en ekstra lommelykt. Nok batteri. Mat som er lettvint. Jeg pleier å lage ferdig gryter hjemme som bare kan varmes opp når det er behov. Pleier å lage ostesmørbrød i sølvfolie som det bare er å slenge på bålet. Google tur mat og du får mange gode forslag 😊 Pakker en liten frysebag med flasker med frystvann som kjøleelement. Har man tilgang på rent vann hvis det ikke er i nærheten. Ha med deg kortstokk, yatsi eller en god bok. Ull og klær etter været.
Peter007 Skrevet 26. september 2016 #4 Skrevet 26. september 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg har alltid likt å gå i skog mark og fjell. Nå har jeg lyst til å ta et stort steg videre. Nå vil jeg kjøpe telt og greier Hva burde jeg kjøpe og noe som ikke er alt for dyrt. Er storm kjøkken på europris OK? Burde man ha ligge underlag med for soving? Hvor går man på do eller hvordan? Hehe. Kan jeg lage bål? Er det lurt med lomme kniv? Og hva mat er lurt å ta med? Toro pose? Noen som har noen gode ider til mat? Og noen som har noen gode ideer til at en telt tur blir super bra? hva gjør dere på en slik tur? Hva er pakke listen? Jeg lurer på alt håper noen har svar jeg er 25 år og bor i Bergen! Er det noe sånn gruppe man kan joine? Synes jeg har hørt om noe men husker ikke hva Anonymkode: e6726...b8b Du får prøve deg frem. Skal du ikke telte om vinteren trenger du ikke dyrt utstyr. Unn deg et par gode tur /fjellsko. Her er det store forskjeller på bruken. Skal du bære ryggsekk er det viktig med såle som er laget for vekten - stivheten. Videre skal du gå I myr/vått terreng. Her kommer skafthøyden inn. Dette gir god støtte mot over-tråkk. Skal jeg velge lær eller stoff. Gore-tex membran ovs. Lær er tyngre men lettere å holde rent(glatt lær) Det et sterkere ovs. Gå inn skoene med gradvis økende lengde på turer. Sovepose er en annen viktig detalj. Det kan være lurt med yttertrekk som beskytter mot smuss. Men inner-trekk (kunst silke ) kan du ha sovepose for flere årstider. Men alt utstyr veier. Husk dette. Du merker det du skal gå langt. Skal jeg velge dun eller syntetisk. Dun er lett men blir den våt er iskaldt. Den tørker ikke med det første. Syntetisk er langt bedre her men er tyngre og mer plass krevende. Jeg stopper her ellers blir det en hel bok. Hilsen en som har gått mye I skog og mark/fjell året rundt. Jeg ønsker deg lykke til og god tur. Pa. Prøv deg frem.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #5 Skrevet 26. september 2016 Sovepose, telt og stormkjøkken kjøper du billig på Biltema. Ryggsekk er viktig, legg heller mer penger i det. Kviner i ulike størrelser må du har. Mat er greit å begynne med ferdigposer eller halvfabrikata, så kan du avansere til trerettere med granskuddspesto og selvfangede ryper seinere. Anonymkode: c65d3...793
AnonymBruker Skrevet 27. september 2016 #6 Skrevet 27. september 2016 Anbefaler å kjøpe skikkelig sovepose og liggeunderlag med en gang. Ikke kjøp dette billig. Og kjøp en tre-sesongspose. Regner med du ikke skal sove ute på vinteren med det første. Hvor lav temperatur posen skal tåle kommer an på deg. Men en tre-sesonger med komforttemperatur ned til -5 er nok et minimum. Og et godt liggeunderlag har mye å si for komforten. Husk at underlaget også skal isolere fra bakken. Så er det litt kjølig i bakken vil et luftunderlag bli kaldt. Sjekk ut de underlagene som har fyll (enten syntet eller dun). Disse veier lite i sekken også. Og en god sekk er viktig. Om du alene skal bære med deg telt, pose, liggeunderlag, kjøkken og mat så trenger du fort en sekk på 60-65 liter pluss. Jetboil er gull. Jeg foretrekker gass på sommeren. Gidder ikke drasse med meg rødsprit. Bål er ofte ikke lov. Sjekk lokale regler. Av mat lager du akkurat det du har lyst på. Men å steke frossenpizza kan by på problemer Hodelykt, førstehjelpsutstyr, lommekniv, snor og dopapir må med. DNT har nybegynnerturer med jevne mellomrom. Kjekt å bli med noen med erfaring. Anonymkode: 1c9a5...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2016 #7 Skrevet 27. september 2016 Man trenger ikke telt om sommeren. Alt man trenger er en sovepose og en kniv, samt gode klær. En beholder du kan samle vann i er et pluss. Anonymkode: cc65f...41e
Gjest Tigress Skrevet 27. september 2016 #8 Skrevet 27. september 2016 Det verkar som om du har veldig liten erfaring med å vere på tur, eigentleg. Kva type sekk har du frå før? Er du van med å bære tung sekk? Er du budd på å bære med deg alt du treng for å overnatte ute aleine? Eg kjenner eg blir litt skeptisk når du ikkje veit korleis ein skal gå på do ute, liksom. Eg trur eg ville tatt kontakt med Turistforeningen i Bergen og spurt om dei har lågterskelturar, eg. Er du student? I så fall finst det kanskje ei fjellgruppe som har nybyrjarturar som kunne vere interessante? Slike studentorganisasjonar er ofte opne for andre også, og dei tilbyr ofte utleige av utstyr. Men sovepose må du nok ha sjølv, og då ville nok eg tilrådd ein tresesongspose, til dømes Alta, Trollheimen eller Fonnfjell frå Helsport. Støtt dei norske produsentane om du kan!
Gjest Tigress Skrevet 27. september 2016 #9 Skrevet 27. september 2016 Eg trur eg har tilbodet for deg: https://bsifriluft.no
AnonymBruker Skrevet 27. september 2016 #10 Skrevet 27. september 2016 Et lite bæsjetips. Trenger ikke ha med spade eller dopair. Unødvendig plass og vekt. Du bare finner en plass med mye mose, løfter på mosen og bæsjer nedi. Mosen du bruker til å tørke deg bak med hiver du oppå bæsjen. Noen vil si...æsj..tørke seg i ræva med "skitten" mose? Faktisk har mose lav PH og er ideell til å tørke seg bak. Lite bakterier. Den beste mosen er torvmose som inneholder lite/ingen jord, er fuktigere enn annen mose og er myk/behagelig for huden. Beste dasspapiret i verden siden du både får tørket og vasket deg bak. Friluftsliv kan du få innput fra tips fra andre. Men du lærer etterhvert best selv hva du trenger/ikke trenger. Skal du gå langt er den beste lærdom å innse at dette ble j.. tungt og du må pakke smartere neste gang. Lavest mulig vekt og volum er essensielt. Anonymkode: f0fd9...36d
AnonymBruker Skrevet 27. september 2016 #11 Skrevet 27. september 2016 Tusen takk for alle tips!! det hjalp masse! Ja, jeg har ikke mye erfaring med frilufts liv hehe. Men etter å ha lest svarene har jeg mer  Jeg tenkte å melde meg på noe turlag for å lære noe Anonymkode: e6726...b8b
Tvist Skrevet 28. september 2016 #12 Skrevet 28. september 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke telt om sommeren. Alt man trenger er en sovepose og en kniv, samt gode klær. En beholder du kan samle vann i er et pluss. Anonymkode: cc65f...41e Det kan fort bli veldig vått. Ville brukt en del på gode sko og en god sekk fra sportsbutikk. Og pass på å få et telt som fungerer i regnvær. Ellers lærer du mens du går. Kart og kompass er lurt i tilfelle du går deg bort, husk å lære hvordan kompasset brukes før du legger ut på tur.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #13 Skrevet 28. september 2016 13 timer siden, Tvist skrev: Det kan fort bli veldig vått. Ville brukt en del på gode sko og en god sekk fra sportsbutikk. Og pass på å få et telt som fungerer i regnvær. Ellers lærer du mens du går. Kart og kompass er lurt i tilfelle du går deg bort, husk å lære hvordan kompasset brukes før du legger ut på tur. Blir bare vått om det regner. Flesteparten av mine turer ut foregår under åpen himmel. Å sove under åpen himmel slår telt langt ned i støvleskaftet. Jeg har et trekk utenpå soveposen. Og er det litt utrygt vær lager jeg en gapahuk med kvist og kvast eller slår opp en tarp. Jeg er mye ute og har aldri eid telt. Men har lånt noen ganger om jeg skal sove flere netter ute og været er usikkert. Ville heller lagt mer penger i en god sovepose og et godt liggeunderlag. Og så klart en god sekk. Går jeg i skogen og det er tørt går jeg i joggesko men i fjellet så må man ha gode fjellstøvler. Føttene får all vekt og tar all jobb så fottøyet må man være nøye med. Anonymkode: 1c9a5...5d8
IronMaiden Skrevet 30. september 2016 #14 Skrevet 30. september 2016 På 9/28/2016 den 22.09, AnonymBruker skrev: Blir bare vått om det regner. Flesteparten av mine turer ut foregår under åpen himmel. Å sove under åpen himmel slår telt langt ned i støvleskaftet. Jeg har et trekk utenpå soveposen. Og er det litt utrygt vær lager jeg en gapahuk med kvist og kvast eller slår opp en tarp. Jeg er mye ute og har aldri eid telt. Men har lånt noen ganger om jeg skal sove flere netter ute og været er usikkert. Ville heller lagt mer penger i en god sovepose og et godt liggeunderlag. Og så klart en god sekk. Går jeg i skogen og det er tørt går jeg i joggesko men i fjellet så må man ha gode fjellstøvler. Føttene får all vekt og tar all jobb så fottøyet må man være nøye med. Anonymkode: 1c9a5...5d8 Eg har lyst å prøve å sove ute under åpen himmel, eller ihvertfall bare ved bruk av gapahuk, men hvordan unngår du mygg/insekter? Er det kun i vinterhalvåret du er ute? Eller har du bare med en myggnetting som du henger over deg? Eg reagerer så jævlig på myggstikk, så eg har enda ikke turt å bare sove ute
IronMaiden Skrevet 30. september 2016 #15 Skrevet 30. september 2016 På 9/28/2016 den 22.09, AnonymBruker skrev: Blir bare vått om det regner. Flesteparten av mine turer ut foregår under åpen himmel. Å sove under åpen himmel slår telt langt ned i støvleskaftet. Jeg har et trekk utenpå soveposen. Og er det litt utrygt vær lager jeg en gapahuk med kvist og kvast eller slår opp en tarp. Jeg er mye ute og har aldri eid telt. Men har lånt noen ganger om jeg skal sove flere netter ute og været er usikkert. Ville heller lagt mer penger i en god sovepose og et godt liggeunderlag. Og så klart en god sekk. Går jeg i skogen og det er tørt går jeg i joggesko men i fjellet så må man ha gode fjellstøvler. Føttene får all vekt og tar all jobb så fottøyet må man være nøye med. Anonymkode: 1c9a5...5d8 Eg har lyst å prøve å sove ute under åpen himmel, eller ihvertfall bare ved bruk av gapahuk, men hvordan unngår du mygg/insekter? Er det kun i vinterhalvåret du er ute? Eller har du bare med en myggnetting som du henger over deg? Eg reagerer så jævlig på myggstikk, så eg har enda ikke turt å bare sove ute
AnonymBruker Skrevet 30. september 2016 #16 Skrevet 30. september 2016 5 timer siden, IronMaiden skrev: Eg har lyst å prøve å sove ute under åpen himmel, eller ihvertfall bare ved bruk av gapahuk, men hvordan unngår du mygg/insekter? Er det kun i vinterhalvåret du er ute? Eller har du bare med en myggnetting som du henger over deg? Eg reagerer så jævlig på myggstikk, så eg har enda ikke turt å bare sove ute Jeg plages faktisk ikke av mygg. Knott derimot. Men sover alltid med lue. Og eneste gang jeg fikk problemer var når jeg la meg oppi en maurtue Anonymkode: 1c9a5...5d8
duplexx Skrevet 30. september 2016 #17 Skrevet 30. september 2016 Gå på fjellforum.no. Der finner du alt du trenger, fra GODT erfarne turfolk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå