Gå til innhold

Svangerskapsdagboka mi

*tine*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Håper du får tidlig ul da! Det må være fantastisk og få se hva som skjer inni magen din :)

Håper du får ei herlig,gravid helg tine!

:klem2: fra meg.

Tusen takk for koselig hilsen, Mrs.Potter :)

Håper du får ei kjempefin helg også :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vennen... ønsker deg først og fremst en suuper helg.... håper ikke du begynner å bli dårlig da, men at du bare var litt sliten i går!!! :enig_animasjon:

Dersom legen ikke gir deg tidlig UL, kan du jo ta en privat en... jeg ble mye roligere og avslappet til hele graviditeten, etter at jeg fikk se at alt var bra...

Fordelen med å vente til uke 12, er at da kan man faktisk se om fosteret er friskt, med tanke på downs-syndrom bl.a. Vi fikk bekreftet at alt var bra, og det var deilig.... da er det jo en hel liten baby der inne, ikke bare en "klump" med hjerte... :wink:

Ha en fin dag vennen!!

kos :klem: shy :)

Nå er jeg kjempespent på hvordan det har gått med deg på UL i dag, shy :hoppe:

For privat UL må man vel inn til en av de store byene vel? Vi får se.. Får høre hva legen sier først.

Kan tenke meg at jeg blir litt roligere hvis jeg får se at det virkelig er liv der inne...merker ikke mye til frøet om dagen nei. Ikke mange symptomer her gitt :wink:

Er i kjempeform jeg :) Var nok mest sløv i går tror jeg :ler: I dag har jeg svirret rundt i hele huset med vaskebøtta jeg! Så flink :tommelsmil: Da blir det deilig å ta helg!

Ha ei super helg du også, vennen :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du *tine*, er det ikke på tide å skifte navn på dagboka, a'? :tunge1:

Ønsker deg, frøet og mannen en riktig så fin helg!!

Legg merke til at jeg har tatt hintet, siam :ler: Var kanskje på tide ja! Bare gått i glemmeboka det :wink:

Ha ei super helt i siam-heimen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var denne helga over også. Bare tre arbeidsdager til påskeferie :hoppe: Jeg gleder meg! Skal bli utrolig godt å få mange dager fri, og være sammen med familien på fjellet :-D Og så skal vi fortelle dem den STORE nyheten :babysmokk: Det gleder jeg meg aller mest til :)

I helga har jeg drevet med pakking, så det meste er vel klart nå :) Og så har jeg shinet huset slik at det er rent og pent til vi kommer tilbake. Det er godt det :Nikke:

I går var vi ute for å få tak i bilbelte for gravide, men de hadde ikke på den butikken vi var på.. Har lest en plass at det er anbefalt fom. 2. mnd, og den vandrer jeg inn i på onsdag :rosasmil: Må prøve å få kjøpt det før vi reiser... Vet ikke hvor viktig det er, men har lyst til å ha det jeg..Være på den sikre siden.

I dag har vi vært på kino og sett Der Untergang. Ikke akkurat noen koselig historie, men interessant film å få med seg. Spiste popcorn til den store gullmedaljen jeg :wink: Det er godt det :)

Da vi kom hjem hadde pus tisset i en saccosekk :o Har aldri skjedd før at hun har gjort fra seg inne, så nå lurer vi på om det er noe galt med henne.. merkelig oppførsel. Stakkars mannen satte seg rett oppi det han :ler: Måtte bare glise litt da :ler:

Tidlig kveld i kveld tror jeg :sove:

tine

7+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei *tine*!!!

Så deilig det høres ut med kort uke... jeg skal jobbe ut dene uken og de tre dagene i neste uke før vi kan ta påskeferie og dra på fjellet.... skal bli deeeeeiilig!!!

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke har hatt shopping-lyst til babyen enda, jeg liker jo godt å handle, men noe har holdt meg igjen denne gangen... kanskje det at jeg vil føle at jeg har en baby inne i magen min først..... det var likssom så vanskelig å forstå i starten, og da blir det også vanskelig å forholde seg til...... ikke vet jeg...

Det høres ut som du har hatt en suuper helg, og at du skal ha en deilig ferie straks...

Det blir jo bare så morro å skulle fortelle alle det... gled deg!!!!

Ha en fin uke!

kos shy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få inn litt påskefarger i dagboka mi jeg :wink: Nå er det like før ferien starter, og jeg gleder meg vanvittig mye :hoppe: Først og fremst skal det bli utrolig deilig med laaang ferie fra jobben, hyttetur, skiturer, appelsin og kvikk-lunsj :kul: Men, det skal bli så GØY å treffe hele familien og fortelle dem den gode nyheten :hoppe: Greier neste ikke å vente jeg :P Noen av dem vet at vi har prøve leenge, mens andre kanskje har skjønt det av seg selv, så det blir nok overraskelse for de fleste tror jeg :hoppe: Dette blir nok ei fin påske :P

Så koselig at du har vært innom, shy :klem:

Håper de siste arbeidsdagene dine flyr avsted så du får dra på hytta snart :)

Jeg skjønner hva du mener ang. shoppinglyst altså.. Det er jo helt uvirkelig i begynnelsen.. Jeg har jo ingen plager heller, så jeg merker enda mindre til frøet som vokser der inne, men er man shoppinggal, så er man shoppinggal :sjarmor: Skal prøve å holde meg i skinnet til jeg har passert 12 uker da... :roll:

I går besøkte jeg ei venninne som jeg ikke har sett på veldig lenge. Det var koselig! Hun har akkurat flyttet inn i ny leilighet, så alt sto litt på hodet der kan man si :ler: Skal pusse opp mye ...

Så ble vi invitert på innflyttingsfest da :ler: Skal være stor ståhei, og fullt av folk, så det frister ikke så veldig om dagen.. Masse alkohol og røyk... nei takk! Er ikke før i mai, og da har sikkert magen kommet litt mer også. Måtte bare fortelle henne det store nyheten jeg :)

Hihi..morsomt :-D

Nei, nå skal jeg gjøre en liten innsats på jobben før jeg tar ferie. Blir kort dag i morgen, så jeg må bli ferdig med litt før jeg drar.

Ha en flott dag alle sammen :)

tine

7+6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så gøy det skal bli å fortelle den store nyheten!

Det koste vi oss med også! Vi klarte å vente helt til kvelden den dagen jeg testet positivt med å ringe rundt til de nye besteforeldrene! Og gjett om de ble glade!

Jeg er nesten misunnelig på deg. Skulle gjerne ha vært flue på veggen hos dere når dere forteller.

Kos deg masse med lang påskeferie!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Håper du får en flott påskeferie Tine!! Blir kjemepekjekt å kunne fortelle det til "alle" !!!

God :klem2: fra Madden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter

Høres ut som om du får ei herlig påske tine!

Og så spennende å skulle fortelle alle om babyen! :Nikke:

1 kort arbeidsdag igjen nå da,så er det ferie. Heldiggris!

Kos deg på påskefjellet da tine,og ta godt vare på deg selv og babyen i magen :kyss:

:briller: Mrs.Potter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:plystre: Endelig er dagen her som jeg har lengtet etter ... :plystre:

Bare fire timer igjen nå, så er det ferie :hoppe:

Tusen takk for koselige hilsner siam, Madden, nat26 og Mrs.Potter :klem: Vi gleder oss vanvittig mye til å fortelle alle den store nyheten! Nå har vi båret på hemmeligheten i hele to uker :ler: og det har vært forferdelig vanskelig :ler: Prata med mamma i telefonen i går....åh! det var så fristende å si det :kul:

Men jeg gjorde det ikke :sjarmor:

Gjorde det kjempeenkelt med mat i går kveld da - jummy-pizza fra den italienske rett ved oss :sikle: Det var godt det! Og så har vi litt rester til i dag :)

Jeg har blitt en dreven nattevandrer på do da... Våkner hver eneste natt av at jeg må tisse noe helt forderdelig :-? Synes jeg tisser hele tiden jeg :roll: ...er det siste jeg gjør før jeg legger meg om kvelden, så en liten tur opp om natta, og så er det jammen det første jeg gjør når jeg står opp om morgenen også :ler: At det går an!!!

Ellers har jeg det helt fint :wink: Fortsatt ingen plager, merker svært lite til frøet som vokser der inne. Skal bli fint å få bekreftet svangerskapet :wink:

Etter mine beregninger er jeg 8+0 i dag :hoppe:

Det går da unna :)

Vil ønske alle som titter innom ei STRÅLENDE PÅSKE !!!

Vi "sees" :wink:

:rosasmil: tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 uker

Fra 8 uker og 0 dager til 8 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 0,5 g

Lengde: 15-22 mm

OM BARNET

Embryoet er i begynnelsen av denne uken seks uker gammelt. Hjernen vokser raskt, og hjernedelene avgrenses og blir tydeligere. Hypofysen, som er et viktig organ som styrer hormonproduksjonen, dannes.

I løpet av uken begynner fingre, tær og albuer å formes. Kroppen blir rettere og hodet rundere. Embryoet begynner å ligne et lite menneske. Men det er ikke større enn et kirsebær! Spiserør og luftrør dannes og små lungeknopper dukker opp. Nyrer og urinveier er også i ferd med å utvikles. Tarmen begynner å vokse og danner etter hvert store tarmsløyfer. Disse er for store til å få plass i embryoets buk, og skyves derfor inn i en utposing på navlestrengen. Denne navlebrokken kan man se på ultralyd, særlig ved 10 uker. Mellom 11. og 12. uke vil disse flytte inn i buken igjen.

Nå overtar embryoets lever produksjonen av blodceller. Til nå har plommesekken stått for den oppgaven, men denne trengs ikke lenger, og skrumper inn.

Underkjeven blir tydelig og øyelokkene begynner å formes. Ørene er nå tydelige, men langt fra ferdige. Hørselen er blant de første sansene som modnes, slik at barnet kan høre lenge før det blir født. Kanskje vil du begynne å prate og synge for det allerede? Samtidig som det dukker opp en antydning til nese, dannes luktesansen i hjernen. Tannknopper begynner også å dannes.

Mot slutten av uken begynner dannelsen av de to siste hjertekamrene, og halvmåneformede klaffer er dannet. Nå er også lungearterien og hovedpulsåren utviklet. Lungearterien forbindes med høyre hjertekammer, hovedpulsåren med venstre kammer. Først etter fødselen vil barnet kunne ta opp oksygen gjennom lungene og forsyne kroppen gjennom lungearterien. Frem til den tid får embryoet oksygen fra mor. Hjertet er i prinsippet ferdig utviklet, men fordi embryoet ikke puster selv, må det oksygen- og næringsrike blodet fra morkaken fordeles gjennom embryoets kropp ved hjelp av tre snarveier (et kar i leveren, et hull mellom forkamrene i hjertet og et kar mellom lungearterien og hovedpulsåren). Disse snarveien lukkes etter fødselen.

Embryoet har til nå hatt to sett med nyrer. Det ene omdannes delvis til testikler hos gutter eller eggstokker hos jenter. Lurer dere på om det er en liten gutt eller jente der inne? Det er det fremdeles umulig å se.

:hjerter: tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei vennen.. og gooooooooooooood PÅSKE til deg!!!

Blir kjempegøy å høre om reaksjonene når dere har fortalt om den store nyheten!!!! Det er jo bare såååå morsomt!!!!

Det der med tissingen er det bare å venne seg til.. jeg har det helt på samme måte, har hatt det sånn siden jeg ble gravid, og det har kanskje bare skjedd en eller to ganger at jeg har sovet en hel natt uten å gå på do!!!

Uansett... det er jo en lav pris å betale :wink:

Ønsker deg en fin fin påske!!!

Stoooor påskekos fra shy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det shy :)

Det blir nok en veldig god påske tror jeg! Når jeg kommer tilbake skal du få full oppdatering på reaksjonene :wink:

Du har så rett så rett - jeg skal ikke klage på at jeg er oppe om natta og tisser litt. Det er en veldig lav pris å betale i forhold til hva du og andre har vært igjennom :Nikke:

Er nesten for godt til å være sant :)

:klem: tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...