Gå til innhold

Bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har bestemt meg for å skaffe meg en bunad. Jeg er ikke helt sikker på hvordan man velger bunad. Mine besteforeldre er opprinnelig fra Trøndelag, men min far og mine tanter og onkler er alle født, oppvokst og bor i romsdal. Jeg selv er født i oppland, men har vokst opp i hedmark og er vel der jeg er fra. Min mor er spansk.

hvilken burde jeg velge?

Anonymkode: 88871...5a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du velger den bunaden du selv synes er fin og der du selv finner en viss tihørighet. Vanskeligere er det ikke. 

Anonymkode: b136d...a72

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i den over her. Velg den du synes er aller finest. :)

Skrevet

Den du syns er finest av de du har en tilhøringhet til.

Skrevet

Jeg ville sagt du har tilknytning nok til, og kan velge fritt mellom, tre eller flere bunader: 

De(n) fra de(t) aktuelle områdene i Trøndelag. 

De(n) fra de(t) aktuelle områdene i Romsdal. 

De(n) fra de(t) aktuelle områdene i Hedmark. 

Oppland ville jeg ha holdt utenom. 

Det er ulike måter å velge bunad på. Du kan velge etter hvor du personlig har mest tilknytning, noe jeg antar er Hedmark? Eller hvor familien din anser seg å være fra. Kanskje har du eller familien din sterk tilknytning til en av stedene via en hytte eller andre former for ferier? Eller kanskje det er hyggelig og fint å velge lik bunad som for eksempel bestemoren din har? De siste mulighetene er selvfølgelig å velge den du synes er penest eller du vil kle best, eller rett og slett den som er billigst, dersom økonomi er et tema. 

Anonymkode: 1424d...4f0

Skrevet

Nå sier du ikke hvor i Oppland/hedmark du hører til, men det er er jo en rekke å velgemellom som går på tverrs av de fylkene. Gudbrandsdalen, Graffer og randastakk er de første jeg kommer på. I tillegg er hedmarksbunaden også mulighet. 

Anonymkode: de9e0...392

Skrevet

Grafferdrakta og gudbrandsdalsbunaden har da ingenting med Hedmark å gjøre. 

Derimot finnes det to ulike varianter av Hedmarksbunaden, Sør-Østerdalsbunaden, Marie Aaen, Solør-Odal-bunaden, Trysildrakta, Lundebydrakta, den rekonstruerte Hedmarksdrakta osv. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grafferdrakta og gudbrandsdalsbunaden har da ingenting med Hedmark å gjøre. 

Derimot finnes det to ulike varianter av Hedmarksbunaden, Sør-Østerdalsbunaden, Marie Aaen, Solør-Odal-bunaden, Trysildrakta, Lundebydrakta, den rekonstruerte Hedmarksdrakta osv. 

De er jo blant de vanligste blant min bekjentskapskrets fra Hedmark. Det er det jeg baserer det på.  Men jeg vil jo si at Hedmarkstundene er utrolig fine og jeg ville valgt der om jeg hadde hatt tilhørighet der

Anonymkode: de9e0...392

• 2 uker senere...
Skrevet

hmm, klarer du ikke å ta en avgjørelse vet jeg at det er mange bunadskonsulenter som er veldig behjelpelig med det :-) Jeg har selv hvit Lundeby er kjempefornøyd!!

Anonymkode: e1dc1...a26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...