Gå til innhold

Hvor mye bestemmer 12-åringen i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nok en frustrert stemorstråd, men jeg er oppriktig nysgjerrig! Dere med egne 12-åringer, hvor mye får de lov til å bestemme i hjemmet? 

Her i huset virker det som om vi voksne er nederst på rangstigen når det kommer til hvem som bestemmer. Stedattra mi har nettopp ommøblert stua, flyttet på bilder bord og diverse. Det samme med kjøkkenet for noen uker siden, noe som har resultert i at jeg ikke finner det jeg trenger. Jeg kan ikke huske å ha hatt så stor innflytelse på hjemmet mitt som 12-åring selv. Rommet mitt- ja, men ikke stua og resten av huset! Far bryr seg ikke en pøkk, men nå er ikke han så mye på kjøkkenet og ergrer seg over at ting ikke er på sin vante plass. 

Også når det kommer til interiør er det stedatter som fører ann. Hun kan plutselig si til far at nå MÅ de kjøpe ny sofa til stuen. Hver gang det kommer tilbudssiden er hun på dem og ramser opp hva far skal kjøpe, både til rommet hennes og andre rom i huset. Og far kjøper. Kjøper, kjøper  og kjøper! Jeg har gitt beskjed om at det virker som om han kjøper barna sine, men da får jeg bare høre at hvis han slutter med det så føler han at han dytter vekk barna sine?! 12 åringen er veldig manipulerende og bruker ofte sin bror på 9 for å få far til å få dårlig samvittighet slik at hun får viljen sin. 

Hvis jeg sier noe blir far sint og anklager meg for å ikke like barna hans! Noe som er feil, men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke liker oppførselen deres. Men det blir ikke det samme som å ikke like dem. Men det forstår ikke far! Så nå har jeg bare gitt opp. Prøver å holde kjeft, men jeg kjenner dette tærer på meg og forholdet. Har gitt beskjed om at jeg ikke aksepterer å bli overkjørt på denne måten stort mer, og når renner over så er det slutt.

Men er der virkelig slik det er i familier uten stebarn?? 

Anonymkode: 85d5f...f1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilbudssiden-tilbudsaviser

Skrevet

Dette hadde ikke jeg godtatt. Det er ditt hjem og du bestemmer. Om ikke far er med på det må du nesten flytte

Anonymkode: 1f148...70d

• Liker 1
Skrevet

Dersom en tolvåring skulle ommøblert på kjøkkenet, hadde jeg forventet at hun laget all maten også. Dersom hun skulle diktere møblementet i stua, skulle hun fått betale det også. Greit nok med medbestemmelse på eget rom og i egen hverdag, men ikke totalrenovering av et hus hun verken eier eller vedlikeholder.

• Liker 1
Skrevet

Lager hun mye mat da? Ettersom hun omøblerer kjøkkenet? Det kan jo være en god grunn.

Jeg kunne nok av og til ordne litt på kjøkkenet når jeg var tenåring, men det var mest fordi moren min var rimelig rotete, og jeg er et ordensmenneske. Ergo ble jeg til tider lei og irritert og ryddet og vasket hele kjøkkenet. Var jo nesten flaut å ha venner på besøk... Noe sånt som kan ligge bak?

Anonymkode: 22157...efe

Skrevet

Kan det være at hun er veldig interessert i interiør? Det er nemlig jeg og har ommøblert omtrent siden jeg kunne gå, men selvsagt ikke i stuen til foreldrene mine eller hos andre. Synes ikke du skal godta dette, men kanskje det er noen andre måter hun kan få dekket dette behovet uten at det skal gå utover husfreden? Snakk med henne og spør hvor denne interessen kommer i fra og bli enig med henne om hva som er greit og ikke greit. 

Anonymkode: 8b95e...8bc

Skrevet

Det er du og far som betaler det som blir kjøpt inn. Selvsagt skal du ha et ord med i laget om der kjøpes en ny sofa. Om jenta vil ha en ny sofa til rommet sitt, så får hun spare til det selv. Dette er ditt og mannen din sitt hus, så det er dere som bestemmer. Jenta kan være interiørdesigner på rommet sitt. Den som bruker kjøkkenet (og som eier huset) bestemmer hvordan det skal være. Om jenten lager middag flere ganger i uken, synes jeg hun kan få ha et ord med i laget på hvordan ting plasseres.

Anonymkode: e5d47...3e6

Skrevet

En 12 åring skal ikke bestemme noe som helst.

Anonymkode: 733e6...051

Skrevet

Okei, da er det ikke bare jeg som er urimelig.

Nei, hun lager ikke mat eller bruker kjøkkenet på noe sett og vis. Kjøkkenet var IKKE rotete i utgangspunktet! Jeg er over middels ryddig og renslig så det er ikke problemet. 

Ja, hun er veldig opptatt av interiør og har et kjempefint rom som hun har dekorert selv. Men jeg er også veldig opptatt av å ha et fint hjem, og vi har ikke samme smak for å si det sånn! Og jeg mener fortsatt at det er voksne som bestemmer over huset og ikke barn. Men jeg får ikke fars støtte fordi han er redd for å si i mot barna. Hvis de møter motgang truer de med å reise til mor, far blir da sint på meg og gir meg skylden, siden det er min feil at han må sette barna på plass 🙄 Dette er og blir en ond sirkel som jeg ikke vet hvordan jeg skal komme meg ut av uten at det går ut over våre felles barn

ts

Skrevet

Og slik lager man et monster.

Far har fullstendig misforstått hvordan man unngår å skyve barna sine fra seg. Har han virkelig ikke annet å tilby henne enn å få regjere? Stakkars jente..

Anonymkode: 661c6...8fc

Skrevet

Min trettenåring hadde aldri i verden fått lov til å bestemme stilen i andre rom enn sitt eget. Det er en voksenjobb. Når de flytter for seg selv er det de som bestemmer, da er det vår tur til å trekke oss tilbake :)

Du må ta en alvorsprat med faren. Det han driver med er ikke god barneoppdragelse, spør du meg. 

Skrevet

Jeg hadde nok IKKE godtatt at min egen 12 åring eller stedatter på 12 år hadde fått bestemme sånn alene. Jeg har selv en datter som er over snittet interessert i interiør og ser litt hvordan det kan være i forhold til deg. En 12 åring eller en enda eldre tenåring har nok hverken samme smak eller forhold til feks kvalitet som det en voksen har, kan du heller ikke ta litt styring og ta henne med på interiørbutikker? Forklare litt om kvalitet på møblestoff, hva som er praktisk, hva som KAN stå på ønskelisten til dere begge osv? La henne få et innblikk i alt dette og forklar litt at man ikke kan kjøpe ny sofa bare fordi man har lyst på det, men at man må tenke på helheten: har man bruk for det møbelet nå, er det andre viktigere ting som bør prioriteres; feks ferie med stebarn osv. 

Ommøblering av kjøkkenet er ikke et barns område, men igjen; involver henne og forklar om hva som er praktisk, spør om henne om råd om hva hun mener, og bli heller litt enige. Forklar det sånn at du ikke finner igjen ting og at det er bedre dere to gjør slik sammen. 

Hadde også tatt en prat med far og forklart at han må slutte å føye henne i alt og ett, dette er deres hjem og det er bedre at du tar enkelte ting med stedatteren din enn at han lar henne dure på alene. 

Anonymkode: a7665...8dc

Skrevet

Noen fedre altså :( Hverken mitt barn eller mitt stebarn hadde fått lov til dette. Synes det var godt tips at dere ser litt på ting sammen og blir enige om hva som skal flyttes på/kjøpes.

Anonymkode: c9a27...64d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...