Gjest Mayamor Skrevet 18. november 2004 #1 Skrevet 18. november 2004 Litt inspirert av en annen tråd spør jeg: Hvordan ser verden på det vi gjør med barneoppdragelse om noen år... I et samfunn hvor stadig flere barn kommer innunder barnevernet. Har lest litt her: http://www.ssb.no/emner/03/03/10/ Har sett argumentene tidligere: * bedre at foreldrene føler seg tråkket på enn å risikere at barnet forsømmes el. * bedre med en gang for mye enn en gang for lite * har de ikke noe å skjule... - hva er de redd for... Hva med ettervernet av disse barna: http://www.ettervern.org/ Er det alltid best om barnet kommer bort fra mor/far? Vil vi om 10-20-? år sitte med litt flaue roser i kinnene og tenke over alle (kanskje) anonyme bekymringsmeldingene vi feilaktig sendte lettvindt fra oss? Akkurat som sakkyndige innrømmer at det ble stor ståhei for ingenting etter skandalen i Bjugn...? Skal foreldre være "livredd" for hva naboen synes - i dobbel forstand...? Jeg bare spør... Mayamor
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2004 #2 Skrevet 18. november 2004 Selvfølgelig er det en påkjenning å bli gransket av barnevernet, også om man ikke har noe å skjule. Stempelet blir jo fort hengende ved. Men jeg syns ærlig talt at argumentet du nevnet - bedre med en gang for mye enn en gang for lite - passer aller best på dette feltet. Det er tross alt barna våre det er snakk om, den største ressursen menneskeheten har. Vi kan ikke ta noen sjanser med dem, de må ha det bra for å være i stand til å skape en god verden i framtida.
Gjest Mayamor Skrevet 18. november 2004 #3 Skrevet 18. november 2004 Men hva om ekspertene finner ut om 10-20-? år at slik vi oppfører oss/ reagere er helt feil nå? Hva med oppfølging av barna på en annen måte? Når de er 18 år - de er jo fortsatt våre "barn". Jeg er 32 år og er mammas jente enda... Barnevernet tilbyr ikke dette... Mayamor
Klips Skrevet 19. november 2004 #4 Skrevet 19. november 2004 Jeg har ikke lest den andre tråden, heller ikke artiklene du linker til. Jeg kan ingenting om dette. Men hver gang barnevernet diskuteres tenker jeg over hvor mye skitt som kastes om dem, og som de selvfølgelig ikke kan forsvare seg mot, fordi de selvfølgelig må ha taushetsplikt. Og jeg tenker over de barnevernsbarna jeg har sett intervjuet som har sagt at de skulle ønske barnevernet grep inn mye før. Og jeg lurer på om det er rett som du sier, at vi lettvint sender bekymringsmeldinger, eller om folk er altfor redde for å si fra. At stadig flere barn kommer inn under barnevernet, betyr det nødvendigvis at barnevernet bare er ute etter å røske barn vekk fra foreldrene for et godt ord, eller at det finnes flere barn i landet, at det finnes flere foreldre med problemer og mindre støtte rundt seg enn før, og at flere av de barna som trenger det får hjelp? Jeg vet ikke hva som er riktig, for jeg sitter på absolutt ingen fakta, men jeg tror nok fortsatt jeg føler at folk skulle bry seg mer, heller enn mindre.
Gjest Far til 2 Skrevet 19. november 2004 #5 Skrevet 19. november 2004 Som Klips har heller ikke jeg lest linken som du referer til. Likevel er jeg av den oppfatning av at barnevernet gjør minst like mye feil som de gjør rett. Det gjelder forøvrig i de felste sakene hvor såkalte eksperter uttaler seg. Vi ser hva ekspertene gjorde med barnehjemsbarn i Bergen og andre større byer i Norge etter krigen. Vi ser hvordan de såkalte ekspertene på barn og omsorg fordømte løsningen med felles foreldreansvar for gifte og hvilken dommedag dette ville medføre for tusenvis av barn. Vi har de siste årene fått et lite innblikk i barnevernets mange overtramp. Barnevernet gjør sikkert en del riktig også. Men som Mayamor sier er det grunn til å spørre hva disse såkalte ekspertenes påstander vil avstedkomme av reaksjoner om en del år. De fleste gjør så godt de kan utifra den læren de har blitt indokterenert med. Sånn sett vil de kunne henvise til at det de gjorde var riktig utifra den kunskapen de hadde. Det er ihvertfall begrunnelsen som har kommet frem etter lobotomi skandalene på en del psykiatriske sukehus på 50 og 60 tallet. Sunn skepsis bør vi beholde. Den nesegruse beundringen for enkelte yrkesgrupper er på vei til å bli borte. Kansje fordi dagens systemer blottlegger flere av de feilene som begås. Så lenge fagfolkenes påstander blir sett på som lov i enkelte miljøer er det vanskelig å få til endringer. Og i mellomtiden skjer det sansynligvis flere skandaler som myndighetene velger å overse. Da er det utrolig viktig at Mayamor og andre setter spørsmålstegn ved en del av de ordningene som praktiseres i dag. Far til 2
Gjest Melk Skrevet 20. november 2004 #6 Skrevet 20. november 2004 Jeg er 32 år og er mammas jente enda... Barnevernet tilbyr ikke dette... Mayamor Vet ikke helt. Jeg vet om flere fosterbarn som så absolutt tilhører fosterfamilien på lik linje med andre barn, selv om de er langt over 18. Dette er deres familie, de feirer jul, bryllup og fødselsdager akkurat som andre.
søndagsengel? Skrevet 22. november 2004 #7 Skrevet 22. november 2004 Nei, det er ikke alltid best at barnet flytter bort fra foreldrene, og det er derfor barnevernet forsøker andre tiltak før de flytter barnet ut av hjemmet (hvis det ikke er en akutt situasjon).
Gjest Far til 2 Skrevet 22. november 2004 #8 Skrevet 22. november 2004 Nei' date=' det er ikke alltid best at barnet flytter bort fra foreldrene, og det er derfor barnevernet forsøker andre tiltak før de flytter barnet ut av hjemmet (hvis det ikke er en akutt situasjon).[/quote'] Nå har det vel også vært sånn at fosterhjem og omsorgsovertagels har blitt sett på som statens oppgave, mens lokale tilbud har vært kommunenes oppgave. For å unngå for store økonomiske belastninger på kommunene har det sikkert vært fristende å unngå slike "lokale tiltak" og heller praktisere fosterhjem. Og de som sitter i barnevernet, samt utenforstående fagfolk, er ikke mer enn menesker som lar seg påvirke av lokale politikere. Far til 2 far til 2
Gjest Melk Skrevet 22. november 2004 #9 Skrevet 22. november 2004 Barn blir ikke sendt i fosterhjem om ikke barnevernsnemden mener det er det beste. Her sitter det fagfolk og legmedlemmer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå