Gå til innhold

Katter og snø

Vivekke

Anbefalte innlegg

Her jeg bor kom den første snøen i går, og som vanlig var jeg litt spent på hvordan pus ville reagere på dette fenomenet... Og det slår aldri feil, selv om hun har opplevd lange vintre før - så ser hun alltid like forbausert ut! :ler: Tror hun satt et kvarter i døra og bare kikket ut, da jeg prøvde å skyve henne ut mjauet hun sårt og fløy opp trappa... Men etter en 1/2 time inne i varmen ble nysgjerrigheten for stor og hun skulle ut... Men hva er det med kattene - har de dårlig hukommelse, eller blir de bare rammet av den samme fascinasjonen (og julestemningen :nisse: he,he..) som oss når de ser snø? Og hva med dere hundeeiere - hvordan reagerer hundene deres på den første snøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle kattene vi har hatt har også vært litt skeptiske når den første sneen har kommet. Men selv om der ute kortere tid enn om sommeren så er det tydelig at sneen ikke er noe problem. I hjembyen min i Nord-Norge er det som oftest veldig dypt med sne i hagen om vinteren, går til knærne på oss voksne, så broren min er så snill og måker veier til katten rundt huset og til de mest spennende stedene i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min opplevde snø for aller første gang i går, og det var morsomt å se! Han var veldig ivrig da han først slapp ut, men jeg tror det var en av de korteste ute-seansene han har hatt noen gang! :ler: Han fløy inn i full fart uten at vi måtte rope på han engang! :wink:

Vi slapp han ut litt senere på kvelden igjen, og da var det ikke SÅ lett å få han inn, nei. Tror han kosa seg veldig.

Men han så litt forbausa ut da han kom inn med pelsen full av snø - og denne snøen plutselig ble til vann. Det var en lang, lang seanse med vask etterpå ja! :wink:

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det både blåste og snødde hjå oss i går, og da katteskinnet omsider kom på at ho ville ut ein tur og møtte været i døra, ja da formeleg gyste ho og bråsnudde innatt. Snø er ikkje noko gøy synest pus, uteturane er skorne ned til eit minimum, uff - snøen heng da att i både pels og labbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pus er ikke mye glad i snø nei.

mista telling på hvor mange ganger i natt jeg ble vekka av katten som skrapte på døra og ville ut, for så å nekte å rikke seg når jeg åpnet døra og sto der og ble blåfrossen på tærne, til slutt snudde på hælen og gikk inn igjen - for så å begynne på ny runde så snart jeg var tilbake under dyna.

like lite festlig hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt problem hos meg. Min vil ha verandadøren oppe hele tiden, så han kan stupe ut i snøen når han vil. Jeg holder på å fryse ihjel, men heller det enn at han står og mjauer desperat forann døra om den er stengt jeg blir GAL!!!!). Men han er godt polstra siden han er skogkatt, så han fryser ikke så fort som huskatter tror jeg. Men masete er det ja. Gleder meg til våren! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tigerpusen er også litt rar når den første snøen kommer! Han har en sånn merkelig måte å løfte beina på når han er ute og går, som om han ikke helt skjønner hvorfor han er så kald på potene! Det er ganske morsomt!

Tror egentlig min pus også koser seg litt, for han vil stort sett ut selv om det er snø! Han trives nok faktisk mye dårligere ute når det uler og blåser og stormer som verst; da er han så vidt ute på trappa og snur, før han skvetter inn igjen mellom beina på oss før vi rekker å lukke ytterdøra! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstepusen min husker definitivt hva snø er iallfall, selv omhun bare har vært ute på vinteren tre ganger før i hele sitt liv. Første dagen det hang snø på skoene våre kom hun ut i gangen, snuste på snøen som hang der, og ristet irritert på hodet. Siden har hun ikke mast om å få ut noe mer.

Tok småpusene med ut i bånd i dag, etter at de hadde prøvd å fange snøflakene gjennom vinduet. Hannkatten synes dette var kjempegøy, løp rundt og rullet seg og gravde i snøen, og ville ikke inn igjen. Veslejenta var mindre begeistret, hun snuste litt rundt først, men kroet seg etterhvert sammen og jeg måtte ta dem med inn fordi hun tydelig frøs. Nå er hun også både mer forsiktig og har kortere pels enn broren sin, men hun venner seg vel til utelivet når hun blir litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...