Gå til innhold

Øret er tett - noen råd om hvordan løse opp "proppen"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Det har seg sånn at mitt venstre øre har tettet seg. Jeg har opplevd lignende før, men da fikk jeg på mirakuløst vis åpnet opp igjen ved hjelp av dusjen eller noe sånt. Ettersom jeg stod i dusjen da dette oppstod så prøvde jeg å gjøre et eller annet med det mens jeg stod der, men uten hell. Jeg er ganske sikker på at jeg har en "propp" av ørevoks i øret akkurat nå. 

Jeg har lest meg opp litt på nettet, og det står en del forskjellige løsninger på problemet mitt. Forskjellige måter å få ut voksen på. Akkurat nå er jeg sikker på at jeg skal en tur på apoteket i morgen, men jeg stusser litt på hva jeg skal se etter. Er det noen her som har erfaring, og som har noen råd til meg om hva jeg skal bruke for å få ut ørevoksen? 

Tusen takk for alle råd. Kjenner at jeg gruer meg litt til å dra på forelesning i morgen med dette øreproblemet, da jeg vil få en del problemer med å høre hva folk sier. Men ser også veldig fram til å få gjort noe med det når jeg kommer hjem på ettermiddagen :)

Anonymkode: ec70e...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp Revaxør.

se_drops_fl_blasa.png

Anonymkode: d273b...2b6

Forskning viser at vann eller vegetabilsk olje har akkurat like god effekt som revaxør. Ville spart pengene og bare brukt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg høreapparat-bruker og derav også oftere enn andre til lege for øreskylling, høreapparatbrukere opplever jo raskere oppsamling av ørevoks enn normalthørende som ikke går med et høreapparat hele tiden. Alle leger samt ørespessialist har anbefalt matolje før ørespyling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte matolje. Men vær tålmodig, oljen må få virke noen minutter. 

Veldig greit å få hjelp. Da kan du ligge i ro, mens noen andre har oljen i øret. 

Blir litt søl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, amativeReflection skrev:

Forskning viser at vann eller vegetabilsk olje har akkurat like god effekt som revaxør. Ville spart pengene og bare brukt vann.

Ballongen som følger med er utrolig hendig til å skylle ørene med, men for all del. Revaxør koster knapt en hundrelapp. Jeg tipper TS har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ballongen som følger med er utrolig hendig til å skylle ørene med, men for all del. Revaxør koster knapt en hundrelapp. Jeg tipper TS har råd til det.

Enig i at ballongen er mer nyttig en Revaxør, men selv om man har råd til noe betyr ikke det at man bør kjøpe det. Jeg kunne drukket kun kildevann hvis jeg ville, og jeg har råd til det, men siden det ikke medfører noen fordel vil jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg kjøpe revaxør på apoteket :) syns olje høres tvilsomt ut da jeg ikke vet hvor mye jeg skal bruke, hvor lenge jeg skal la det sitte, og hvordan jeg så skal få skylt ut.. så jeg investerer i en revaxør, var innstilt på å bruke penger på dette ettersom jeg jo allerede har planlagt en tur til apoteket :) Tusen takk for alle råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har ytre øregangsbetennelse? Føles som propp i ene øret, men er hevelse i huden inne i øregangen. 

Anonymkode: 2bd02...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RaspberryPi
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da skal jeg kjøpe revaxør på apoteket :) syns olje høres tvilsomt ut da jeg ikke vet hvor mye jeg skal bruke, hvor lenge jeg skal la det sitte, og hvordan jeg så skal få skylt ut.. så jeg investerer i en revaxør, var innstilt på å bruke penger på dette ettersom jeg jo allerede har planlagt en tur til apoteket :) Tusen takk for alle råd :)

Totalt bortkastet. Drypp noen dråper matolje i øret, tett igjen øret med bomull. Gjenta 2-3 ganger og du vil oppleve at ørevoksen løser seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet.
Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer etc. Kvinneguiden har ingen mulighet til å verifisere om menneskene bak innleggene faktisk sitter med kompetansen de gir uttrykk for å ha, og vi kan derfor ikke la slike innlegg bli stående.

/lillesky (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Jeg har fått beskjed fra ØNH lege om at man absolutt ikke bør få vann i ørene. Jeg har dog hatt ørebetennelser og mistenkt tuba dysfunksjon. Det var spørsmål om serøs otitt og mellomørebetennelse, men det ble så ikke sjekket for nærmere. 

Uansett, rådet om å ikke få vann i ørene virket det som at ØNH legen mente at gjaldt generelt.

Jeg ble derfor nysjerrig når jeg så at noen anbefalte vann for rensing av ører. Hvor har dere fått eller lest den anbefalingen fra?

Mvh

Anonymkode: 7a0f7...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har fått beskjed fra ØNH lege om at man absolutt ikke bør få vann i ørene. Jeg har dog hatt ørebetennelser og mistenkt tuba dysfunksjon. Det var spørsmål om serøs otitt og mellomørebetennelse, men det ble så ikke sjekket for nærmere. 

Uansett, rådet om å ikke få vann i ørene virket det som at ØNH legen mente at gjaldt generelt.

Jeg ble derfor nysjerrig når jeg så at noen anbefalte vann for rensing av ører. Hvor har dere fått eller lest den anbefalingen fra?

Mvh

Gammel tråd så tviler på at så mange av de som deltok i tråden tidligere kommer til å svare, men ved bruk av Revaxør så fyller man medfølgende ballong med vann for å skylle ut voksen. 

Jeg har gjort det flere ganger så lurer på hvorfor de selger et slikt produkt om man ikke skal få vann i øret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spyle ørene hos fastlegen. Fastlegen min anbefalte å dryppe ørene med matolje i et par dager før skyllingen for å gjøre ørevoksen mykere. Hun mente det var unødvendig å kjøpe noe på apoteket, for matolje fungerte like bra. 

Anonymkode: 91fb2...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har små øreganger og må til legekontoret sånn en gang i året for å få skyllet ørene (det skylles med vann, så forstår ikke kommentaren over her om at man skal ungå vann i ørene. Å kjøpe en pakke revaxør er lurt for pumpen, men matolje gjør samme nytte og er ikke farlig (anbefalt av legen). Ha olje i øret, legg papir eller bomull ytterst så det ikke renner så mye. Vent så lenge du gidder og bruk blåseboblen til å skylle øret med lunkent vann. Gjenta over 2-3 dager om det ikke løser seg opp. Hvis du ikke blir kvitt den da heller, ring lengekontoret og få time til skylling :)

Anonymkode: 62f0a...ae9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mvh

Vanlig med øreskylling hos lege når man har propp med ørevoks. Har en sønn med dette problemet flere ganger i året og da er han hos fastlege og skyller ut. Lunket vann i en sprøyte som skylles inn i hører og vannet med ørevoksen renner ut igjen. 

Anonymkode: c3b43...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...